Draagdoek of draagzak

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Mieke8, 20 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Draagdoek of Draagzak

1. Draagdoek

2. Draagzak

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. paprika

paprika Fanatiek lid

29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Mieke, ik zou eigenlijk adviseren om geen BB te kopen, omdat deze niet goed is voor het ruggetje en heupjes van je baby. Kijk eens naar een Alpino, ook niet duur, hele leuke motiefjes, even makkelijk als een BB en 100% ergonomisch voor je baby en voor jou! Je baby mag hier ook veel langer inzitten, en voor jouw rug is het ook veel beter. Kijk hier eens: http://www.slingomama.nl/index.php?cPat ... o6cr8bbi36

2. Mieke8

Mieke8 VIP lid

9 nov 2006
    14.188
    0
    0
    Noord-Holland
    paprika, dank voor je berichtje!
    Wat ik me dan steeds afvraag... als de BB dan zo slecht is voor de baby's, waarom verkopen ze hem dan.
    Ik begrijp wel dat er meerdere dingen op de wereld zijn die niet goed zijn en ook te koop zijn hoor, maar toch?
    Houden ze in de winkel (bijv. prenatal) dan maar gewoon een verkooppraatje om de BB te kunnen verkopen en waarom hebben ze dan geen 'betere' die ergonomisch verantwoord is.

Mijn man wil er niet aan dat de BB niet goed zou zijn aangezien ze hem toch verkopen.
    Ik heb hem al diverse berichtjes van hier voorgelezen waarin forummers aangeven dat de BB niet goed zou zijn... mannen zijn toch soms wel eigenwijs ;)

3. paprika

paprika Fanatiek lid

29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Tja, dat ze nog wel BB's verkopen terwijl bekend is dat het niet goed is, ze verkopen toch ook nog steeds Marlboro/Camel enz?

Ik heb hier een stukje van de doekentheek:

“Ik hoor vaak dat een draagDOEK beter is voor de rug van je baby dan een draagZAK. Is een draagZAK nu werkelijk zo erg?”
    Een draagzak zoals de Babybjörn, Kipling, Chicco, en al die voorgevormde rigiede buikdragers is eigenlijk - ongeacht wat er op de verpakking of de gebruiksaanwijzing staat, of ongeacht welke nieuwe laatste snufjes er aan de draagzak zijn toegevoegd - ongeschikt voor jonge baby's, omdat ze door het rigiede materiaal waaruit ze gemaakt zijn een natuurlijke bolling van de wervelkolom (totaalkyfose) niet mogelijk maken, en omdat het lichaampje niet voldoende ondersteund wordt.

Het gevaar op heupluxatie is in een draagzak veel groter omdat de beentjes weinig gespreid zitten en de steun niet tot in de knieholtes gaat. Het hele gewicht van de beentjes hangt dus in een niet-correcte houding te bengelen aan de kop van het bovenbeengewricht waardoor die makkelijker uit de pan van de heup kan schieten.

Het kind in de draagzak wordt dus zeker niet in “kikkerhouding” (= de anatomisch perfecte houding voor een baby: bolle rug, knietjes geplooid opgetrokken, beentjes 90 - 100° gespreid) gedragen, maar eerder in een “parachutistenhouding”: het enige punt waarop al het gewicht terechtkomt is het kruis van de baby: het lichaampje hangt vrij recht (en met een holle rug!) boven en in het verlengde van dat kruis, zodat alle gewicht recht naar beneden op dat onderste deel van de wervelkolom en het bekkentje terechtkomt, en het gewicht van de beentjes veroorzaakt nog meer stress op de gewrichtjes van het bekken van de baby.

Ter vergelijking: In een draagdoek kan de stof worden opengetrokken van knieplooi tot knieplooi en kan het rugje doorbollen door de soepelheid van de stof. Hierdoor is de kikkerhouding wel mogelijk. Een baby in een draagdoek mag dus in principe 24/7 gedragen worden.

Iedere stap die de drager maakt wordt bij een draagzak op een heel kleine oppervlakte (bekken) van de baby geïncasseerd. Dus de normale schokken bij het bewegen en stappen met een kind in een draagsysteem worden niet over het gehele lichaam van de baby verdeeld.

Bij een draagdoek worden de schokken over het gehele lijfje opgevangen, in een correcte houding, gedempt door de veerkrachtigheid van de stof. Een baby in een draagdoek wordt niet blootgesteld aan gevaarlijke schokken, ook niet wanneer je veel beweegt.

De meeste osteopaten met draagdoekervaring zijn om bovengenoemde redenen bvb niet te spreken over draagzakken en stellen dat deze een nefaste invloed kunnen hebben op KISS-problemen. Kinderfysiotherapeuten zeggen dat het gebruik van een draagzak een nadelige invloed heeft op de ontwikkeling van de gewrichten en de wervelkolom en het bekken.

(Kinder)fysiotherapeuten en pediaters hebben daarentegen ontdekt dat het gebruik van de draagdoek juist een zeer gunstig effect heeft op de hele lichamelijke ontwikkeling. Door de ideale houding ontstaat er een zeer gelijkmatige druk in de gewrichten waardoor het zachte kraakbeen makkelijker kan verharden, hetgeen nodig is om te kunnen leren zitten, staan,...

Door de bewegingen in de draagdoek worden spiersamentrekkingen uitgelokt die de balans van het kind versterken. Zo kunnen evenwichtsgevoel, hoofdstabiliteit en rompstabiliteit goed gestimuleerd worden en zich optimaal ontwikkelen.

Er staat nog meer, maar dan wordt het wel een erg lange post ;) Anders kan je hier nog even kijken, even een stukje naar beneden scrollen http://www.doekentheek.be/faq.html

De Alpino waar ik het bijvoorbeeld over had, is ook een draagzak, maar een 100% ergonomische draagzak; voor de duidelijkheid.

4. paprika

paprika Fanatiek lid

29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Voor wie meer over dragen wil weten, www.dragen-en-voeden.nl is een erg leuk en informatief forum over dragen.

5. Mieke8

Mieke8 VIP lid

9 nov 2006
    14.188
    0
    0
    Noord-Holland
    Dank je, ik zal 't nogmaals naar mijn man mailen ;)

6. paprika

paprika Fanatiek lid

29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Hahaha succes!

7. anniek

anniek VIP lid

5 feb 2006
    8.512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    hoe bevalt een draagdoek in de zomer?

Ik wil bij deze komende baby ook een draagdoek aanschaffen.
    Ik had bij kyana een bb te leen maar wil dus nu een draagdoek,
    of is dit niets in de ZOMER?

8. Mieke8

Mieke8 VIP lid

9 nov 2006
    14.188
    0
    0
    Noord-Holland
    anniek hier nog geen ervaring met de draagdoek, maar ik denk dat het ook een beetje afhankelijk is van het soort materiaal.

9. paprika

paprika Fanatiek lid

29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Anniek een draagdoek kan heel goed in de zomer, je hebt ook lichter geweven doeken die erg luchtig zijn. Als je lid wordt van het forum wat ik net vermeld heb en daar deze vraag stelt krijg je ongetwijfeld een mooi lijstje met antwoorden.

10. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ik sluit me helemaal aan bij Paprika !

@Bolbuikje: in de winter kun je ook prima dragen met een doek. Het is idd wel even oefenen over een jas heen te knopen maar zeer zeker heel goed mogelijk. Wil je toch onder een jas dragen ook dat kan met een doek. Je hebt n.m. speciale draagjassen (jas met een gat erin) ook makkelijk zelf te maken.

Als je een goede doek wilt die je lang kan gebruiken zou ik voor een lange geweven doek gaan. Je kindje kan erin vanaf dag 1 totdat je ze te zwaar vind om te tillen (en dat is pas jaren later). Met merken zoals: Storchenwiege, Hoppediz en Diddymos zit je altijd wel goed. Worden eigenlijk niet verkocht in winkels in NL. Wel op internetwinkels en op het duitse Ebay.
    Calin Blue is ook een goede doek alleen is die wat dunner, erg geschikt voor de zomer dus.

Oja en voor de poll: ik ga dus voor een doek.

11. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Ik heb een Ergo Carrier. Ideaal ding. Ben er helemaal weg van! Gaat tot 22 kg

Kan op buik, heupen en rug. Helaas wel heel erg prijzig.

12. paprika

paprika Fanatiek lid

29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Die is ook fijn Chebu! Voor de duidelijkheid, dit is een ergonomische drager en geen BabyBjorn o.i.d. Ook ergonomisch en erg leuk is de Connecta. Ook erg makkelijk om te doen en in hele leuke printjes!

http://www.mamanatura.co.uk/catalog.htm?category=16

13. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Ik woon in Duitsland en hier zijn ergnomische dragers helemaal hip.
    Veel meer nog dan in Nederland.
    Ja, ik ben helemaal blij.

De Connecta is ook erg leuk. Maar niet echt met 'jongensvriendelijke' prints :p

Deel Deze Pagina