Ons zoontje is vandaag precies 3 weken. Het is een heerlijk mannetje en erg rustig, zolang hij maar bij ons is. Zelf slapen in zijn wiegje wil maar niet lukken, hij raakt dan erg overstuur. De nachten verdelen vriendlief en ik nu, zodat we allebei een deel kunnen slapen. Probleem is dat we ook nog een dochter van 22 maanden hebben en mijn vriend nu weer fulltime aan het werk is. Dus hoe pak ik dat overdag aan? Het CB adviseerde om ons zoontje toch te laten wennen aan zijn bedje. We moeten dus rust en regelmaat gaan toepassen en consequent in bed leggen. Dat is ook beter voor onze dochter, want op die manier heeft ze tijdens zijn slaapjes mijn volledige aandacht (ze reageert toch wat heftig op de veranderingen). Maar het probleem is dus dat onze zoon niet wil slapen! Volgens het CB moeten we hem dan wat laten huilen, maar daar heb ik erg mijn twijfels bij. Hij is nog zo klein... Aan de andere kant wil ik ook mijn dochter niet te kort doen. We hebben thuis wel de mini-monkey, daarin slaapt hij wel. Maar wat een onding is dat! Ik overweeg dus om een echte draagdoek aan te schaffen. Maar hoe lang mogen ze daar in slapen? Is het een probleem als hij daar de hele dag in ligt? En wen ik hem er dan niet aan, zodat hij nooit meer in een bedje wil slapen? Ik twijfel erg wat ik moet doen. Wie heeft advies?
Allereerst gefeliciteerd met de geboorte van je zoontje! Ik zal je mijn ervaringen vertellen. Mijn dochtertje is morgen 12 weken, en de eerste 5 weken heeft ze alleen maar op mij geslapen. Overdag had ik haar (rechtop) in een draagdoek, en 's nachts sliep ze op m'n buik. Ze wilde ook alleen maar bij mij slapen en absoluut niet in haar bedje. Logisch ook, kindje zit 9 maanden in je buik en zou dan ineens los van jou moeten slapen, best onnatuurlijk vind ik zelf. Inmiddels slaapt ze wel in haar ledikant maar ook af en toe nog bij mij als ze dat wil. Je hoeft je geen zorgen te maken dat je kind dan straks niet in bed wil slapen, dat komt vanzelf wel als hij daar klaar voor is. Je kan lekker met je oudste een boekje voorlezen o.i.d. terwijl je je zoontje in de doek hebt, ging hier ook prima. Ik zou absoluut een draagdoek aanschaffen, zo'n minimonkey is 3xniks vind ik. Kijk eens bij SlingoMama: Draagdoek Geweven voor een mooie geweven doek. En laat je kind alsjeblieft niet huilen! Het cb mag dat trouwens volgens de nieuwe richtlijnen niet eens meer adviseren, het laten huilen van (jonge) kinderen is namelijk schadelijk. Veel succes en luister naar je moederhart, die vertelt je vast wel hoe je het 't beste kan doen!
Ik heb onze dochter (zit 20 maanden tussen mijn zoontje en haar) altijd op bed gelegd, en een goed slaappatroon aangeleerd dat vind ik belangrijker dat betekend rust voor iedereen (dus ook voor je beebje) ik ben niet zo van dat gesleep met je kindje heel de dag, gewoon lekker in bed vind ik het horen...
Volg je gevoel. Er zijn mama's die zweren bij draagdoeken en mama's die zweten bij rr. Mijn persoonlijke ervaring is dat Yelena veel baat had bij de drie R's. Een eigen bedje gaf haar echt rust, samen met een duidelijke volgorde van activiteiten. We hebben hier zelfs nog 6 weken ingebakerd. Daarna sliep ze uit zichzelf in. Huilen, dat lieten we niet langer dan 10 minuten toe. Telkens even naar haar toe, troosten, tegen haar kletsen en zeggen dat het goed is en ze lekker mag gaan slapen. Wat hier ook echt hielp en toch tegen de CB regeltjes in was, was de rolgordijnen ook overdag dicht doen. Succes met het maken van je keuze, je zult ongetwijfeld binnenkort een goede nieuwe balans weten te vinden met 2 koters.