draagdoek, doe ik iets verkeerd

Discussion in 'De babyuitzet' started by Crazy angel, Nov 8, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Crazy angel

Crazy angel Bekend lid

Jan 13, 2008
    794
    0
    0
    ik heb een geweven draagdoek van amazonas..
    toch krijg ik er rugpijn van! :(

ik dacht dat het wel mee zou vallen, maar auw! hij is kruiskeper geweven,
    dat houd in dat hij diagonaal rekbaar is. zou het hierdoor komen?

hij zit niet echt super strak. waarschijnlijk door die rek.
    iemand nog suggesties? een ander draagsysteem/merk proberen?

2. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Kun je een foto plaatsen zodat we kunnen kijken of de knoop helemaal goed zit? heb verder geen ervaring met het merk maar je kindje is nog zo klein.. dat moet toch goed gaan zou je zeggen.

3. Crazy angel

Crazy angel Bekend lid

Jan 13, 2008
    794
    0
    0
    mijn knoop zit eigenlijk altijd anders :) en altijd doet t pijn....
    hier zijaanzicht fototje..

draagdoek.jpg

4. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

Mar 18, 2011
    4,859
    1
    0
    Ik ken de doek niet, maar als ik de foto zie, vind ik 'm wel erg los zitten. Ik heb een andere rekbare doek en als ik 'm knoop, knoop ik 'm echt heel strak, daarna maak ik ruimte voor mijn dochter door gebruik te maken van de rekbaarheid (maar de knopen blijven dus zitten!), mijn dochter weegt ruim 9 kilo en ik kan prima 12km met haar op m'n buik lopen zonder rugpijn oid te krijgen.

5. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Mijn 1e idee is ook: Veeeeeelste los! De doek moet echt gespannen om je kindje heen zitten, hier zit nog veel losse stof. Als je je kindje op de rug naar je toe duwt, komt ze dan dichter bij je, of strekt ze rechtop? Dan zit ze te los! Strak knopen is echt de tip bij geweven draagdoeken. Kruiskeper is juist een voordeel, geen nadeel ;)

6. maartje84

maartje84 VIP lid

Oct 8, 2008
    12,809
    4,446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik kan aan de hand van jouw foto niet direct verbeterpunten zien, afgezien van dat je doek er losjes geknoopt uitziet, maar misschien lijkt da maar zo?

Ik vind dat een kindje dragen van 3 weken eigenlijk geen pijn zou mogen doen. Ik zelf heb ernstige rugklachten, maar draag mn kindje van 16 maanden nog steeds. Bij buikdragen krijg ik geen extra pijn, bij rugdragen wel na een poosje dragen. Door goed te buikdragen corrigeer ik mijn houding zo goed dat ik minder pijn heb, yeah!!

Misschien kun je jezelf een draagconsultcadeau doen of ook een idee: kijk op dragen en voeden of iemand bij je in de buurt zit en ff wil meekijken. Zo heb ik van de zomer advies gevraagd en mocht ik ff langsfietsen bij iemand die toevallig in de buurt woont. Helaas knoopte ik al wel goed, maar lag het bij rugdragen dus helaas aan mijn rug, maar misschien kan jij wel het knopen verbeteren?

Ook zou je eens naar een borstvoedingscafe kunnen gaan. Misschien dat daar ook dragers zijn. Er zijn veel bvmama's die ook dragen...

Veel succes en draagplezier gewenst!! :)

7. xaar

xaar Actief lid

Jul 31, 2008
    398
    0
    0
    ik heb laatst filmpjes op youtube gekeken over het knopen van een doek en ik zag gelijk dat ik het bij de 1e echt niet goed (genoeg) deed. Nu ga ik dus oefenen met deze filmpjes. Het was bij mij ook net te los en ook te slordig (gedraaid enzo)
    ALs je geen tijd hebt voor een consulent oid dan is dit ideaal. Gewoon om t een keer te zien.

8. Marlett

Marlett Fanatiek lid

Jun 13, 2009
    1,276
    10
    0
    Ken je deze instructie? Draagdoek knopen: Front Wrap Cross Carry / FWCC - YouTube

Een baby dragen van 3 weken zou zeker geen pijn mogen doen. Als je na diverse keren nog steeds geen verberting voelt, kun je misschien beter een draagconsult doen zodat iemand echt eens meekijkt waar het mis gaat.

9. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

Apr 4, 2011
    2,070
    0
    0
    Hier
    ik dacht ook meteen te los geknoopt...
    en heb veel aan de youtube filmpjes gehad, vaak oefenen.

t kan ook zijn dat je houding al niet te goed was, door een draagdoek te gebruiken ga je rechter lopen (als t goed is) en kan je rug gaan protesteren omdat het gedwongen wordt in een houding die niet comfy is.
    van het gewicht van je baby kan t haast niet komen.

10. Lode

Lode Lid

Aug 23, 2012
    87
    0
    0
    NULL
    NULL
    @Crazy Angel,

wanneer je een kindje van 3 weken in de draagdoek draagt, zou dit zeker geen pijn mogen doen. Dan heb je waarschijnlijk toch niet helemaal goed geknoopt.

Je hebt een geweven draagdoek, dat is eigenlijk het beste wat je kunt hebben. Een kruiskeper geweven draagdoek heeft geen rek, het is dus geen rekbare draagdoek. Kruiskeper geweven is eigenlijk enkel een term om te demonstreren dat de stof van een geweven draagdoek anders is geweven dan pak 'm beet een standaard katoentje. In (vrijwel) elke stofsoort zit namelijk een bepaalde rek (meestal slechts heel licht, maar die rek is wel degelijk) In 'normale' stoffen is die rek horizontaal of verticaal, waardoor zo'n stof vrij makkelijk scheurt (kijk maar eens op de markt, een goede stoffenman scheurt zijn stoffen nog met de hand ipv ze met een schaar te knippen).

Bij een kruiskepere weving is de stof dus zo geweven dat deze een diagonale rek heeft, wat er feitelijk voor zorgt dat, mocht er een klein scheurtje in de doek komen, deze als het goed is (in tegenstelling tot stoffen met een horizontale of verticale rek) niet gaat doorscheuren. Hierdoor is een geweven draagdoek dus heel veilig :)

Als ik zo naar je foto kijk, is mijn eerste indruk dat je de doek echt veel te los hebt geknoopt. Als je voorover buigt, mag je kindje niet van je loskomen. Je kunt het ook zo testen: duw met 1 hand voorzichtig tegen het ruggetje van je kindje. Kun je je kindje nog dichter tegen je aan drukken? Dan zit de doek te los.

Verder zou ik je aanraden om direct vanaf het begin met de beentje uit de doek te dragen. Dat mag echt en is vanaf dag 1 de beste houding in de draagdoek.

Mocht je nog wat hulp willen krijgen bij het knopen van je doek, dan vind je op Draagdoekconsulenten alle draagdoekconsulenten in Nederland. Er zit er vast wel eentje bij je in de buurt :)

11. Chaii

Chaii Niet meer actief

Denk dat hij gewoon iets netter omgebonden moet worden.
    Als hij niet netjes zit kan dit ook rugpijn veroorzaken.
    Kijk inderdaad even op youtube, is erg handig!

12. Crazy angel

Crazy angel Bekend lid

Jan 13, 2008
    794
    0
    0
    Nou, nu ik de draagdoek dankzij alle tips wat strakker omdoe, voelt het al veel beter.

thnkx allemaal :)

13. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Fijn dat het scheelt!
    Het is best een kunst om even door te krijgen en ik vind het in het begin best eng om zo strak te knopen, maar die daagdoeken zijn geniaal en lijken er wel voor gemaakt ;) Hier is het ook heel belangrijk dat ik zorgvuldig de banden op mijn schouders verdeel (heb ook snel rugklachten) en als het ergens gedraaid zit op mijn rug dan merk ik dat al heel snel. Veel draagplezier!

14. Crazy angel

Crazy angel Bekend lid

Jan 13, 2008
    794
    0
    0
    @ Lode, ik krijg het niet voor elkaar om die beentjes er buiten te laten

15. Marlett

Marlett Fanatiek lid

Jun 13, 2009
    1,276
    10
    0
    De beentjes vanaf de knietjes, niet de hele beentjes. :)

16. Lode

Lode Lid

Aug 23, 2012
    87
    0
    0
    NULL
    NULL
    @CrazyAngel, sorry, internet lag er hier de afgelopen dagen uit, dus ik zie je berichtje nu pas. In welke zin krijg je de beentjes er niet uit? Ideaal gezien dient de doek de beentjes te ondersteunen van knieholte tot knieholte en dan steken dus de onderbeentjes uit de doek.

Vind je het wellicht spannend om de beentjes van je kindje te spreiden voor de juiste houding? (ik probeer even mee te denken naar wat de oorzaak kan zijn)

Share This Page