Ik zou heel graag een draagdoek kopen, als kado voor mijn man. Zeker omdat mijn man dan in het begin de kleine lekker tegen zich aan kan hebben maar natuurlijk ook voor mezelf. Het is voor ons de eerste keer dat wij gaan dragen, en ik zou de knoop zowel op mijn buik als op mijn rug willen hebben (ivm bankzitten een knoop op mijn buik). Ik zie online zoveel draagdoeken dat ik door de bomen het bos niet zie. Wie heeft er goede tips?
Voor een draagdoek voor buik dragen en rugdragen heb je een geweven doek nodig. Ook al zegt de fabrikant van de rekbare doek dat hiermee ook op de rug gedragen kan worden, dat kan absoluut gevaarlijk zijn! Maat zes is een gangbare maat om tot circa kleding maat 44/46 alle knopen te kunnen maken. Met een NB start je vaak met fwcc. Op de buik dus. Doorgaans zijn het de meer ervaren knoopsters die ook met een NB rugdragen. Welke samenstelling van materiaal en dikte je prettig vind is heel persoonlijk. Misschien is er mamacafe oid bij je in de buurt? Daar zijn vaak veel ouders die dragen, dan kun je wat proberen en tips krijgen
ik heb een rekbare doek voor wanneer ik voordat ik ergens naartoe ga wil/moet knopen en ik heb een geweven doek altijd mee voor als ik ter plekke kan knopen. Ook is de rekbare doek warmer omdat er drie lagen over de baby heen gaan...iets wat bij een geweven doek niet zo is...die kun je op verschillende manieren zo knopen dat er maar 1 laag over de baby gaat. Persoonlijk vind ik de geweven doek fijner, maar op zijn tijd is het we handig om alvast te kunnen knopen met een rekbare doek. Je kunt kijken of vonvavoom... Oscha en little frog hebben erg mooie doeken. Ik heb zelf een by kay rekbare doek en een little frog geweven doek.
Ik zou ook voor een geweven doek gaan. Zelf heb ik daarnaast een ringsling, hoef je niet te knopen en kun je de baby makkelijk en snel in doen.
Als je ook wil rugdragen dan moet je inderdaad voor een geweven doek gaan. Goede beginnersdoeken zijn oa Yaro, Little Frog, Lenny Lamb, Hoppendiz. Vooral online is het aanbod vrij groot. In normale stenen babywinkels vind je maar weinig draagdoeken. Ik kan je dragenenzo.nl (deze heeft ook een winkel in weert) aanbevelen. De 'beginnersknoop' is de front wrap cross carry (FWCC). Op youtube staan veel instructiefilmpjes, zoals deze Er bestaan ook goede ergonomische draagzakken die je al vanaf de geboorte kan gebruiken. Bijvoorbeeld marsupi, tula free to grow of storchenwiege. In iedergeval een draagzak die van knie tot knie ondersteunt en geen stevig rugpand heeft. Op facebook heb je de besloten groep draagpraat waar je vragen kan stellen over ergonomisch dragen en veel info kan vinden.
Bedankt voor al jullie tips! Ik heb voor mijn man deze gekocht, vond het ook een mooie aanbieding: https://draagdoek.nl/home/3824-ssc-deluxe.html#/kleur-dark_jeans Is wel niet echt een doek, maar eerst maar eens dit proberen, en als het bevalt ook echt een geweven doek erbij kopen.
Let op dat voor mannen de geweven doek vaak langer moet zijn dan voor vrouwen. Mijn vriend heeft een langere doek om de knoop inderdaad aan de voorkant te kunnen leggen (anders voel je 'm in je rug als je gaat zitten). Ik vind zijn doek veel te lang. Let ook op de dikte van de stof, mijn vriend heeft een echte dunne zomerdoek en ik heb een wat dikkere najaar-/winterdoek.
Ik vind persoonlijk voor newborns een rekbare doek het fijnst, omdat dit zachter is. Als ze groter worden of als je andere knopen wil doen ( rugdragen!) is een geweven doek ideaal. In geweven doeken is veel keus, qua blend, dikte, lengte etc. Allemaal persoonlijke voorkeur... Meld je anders eens aan bij draagpraat op fb. Daar vind je een hoop tips en trucs