Hoe flessen baby steriliseren?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Paard, 4 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Paard

Paard Actief lid

16 sep 2015
    245
    71
    28
    Wij hebben geen magnetron dus hebben bij onze 1e zoon steeds alles gekookt in een grote pan. Vond dit wel veel gedoe. Zijn er nog alternatieven?

2. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Niet uitkoken? Het is alleen in de kraamweek, in geval van zwakke weerstand of bij spruw nodig namelijk.

3. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.332
    113
    Amsterdam
    Officieel mag je gewoon ook in de vaatwasser mits die minimaal 55 graden is;). En wij hebben het echt alleen in de kraamweek gedaan.

4. Marlau

Marlau Fanatiek lid

2 jun 2015
    1.972
    1.191
    113
    Ik steriliseerde de flesjes elke week/2 weken. Maar het is inderdaad noet echt nodig. Wij deden het wel in de magnetron maar 1x in de week is in de pan ook wel te doen.

5. Diro

Diro Niet meer actief

Schijnbaar zijn de 'regels' gewijzigd.
    Flessen, spenen etc hoeven enkel nog 'huishoudelijk schoon' te worden gemaakt. Even in een sopje en daarna afspoelen is voldoende.
    Dit is mij tenminste onlangs door de kraamzorg verteld.
    Uitkoken wordt eigenlijk niet meer gedaan.

6. Paard

Paard Actief lid

16 sep 2015
    245
    71
    28
    En kolfspullen??

7. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Ik steriliseer alles. Ik kreeg van mijn zus zo’n sterilisator van Avent en het is bijna sneller gebeurd dan de spullen in de vaatwasser zetten. Ik vind het geen fris idee om spenen en flesjes tussen de etensresten in de vaatwasser te zetten en zelf afwassen duurt langer dan steriliseren. Daarnaast heb ik borstvoeding gegeven en dat is heel gevoelig voor bacteriën. Kolfspullen gingen dus ook standaard eens per twee dagen in de sterilisator. Dat doe ik nu weer. Misschien hoeft het allemaal niet persé maar ik wil die spullen gewoon echt schoon hebben. Toen ik in de kinderopvang werkte kwamen er ooit flessen en rietjesbekers voorbij waar de melkresten en soms zelfs zwarte schimmel :eek: in zaten. Gatver! Wat daarmee gebeurde vroeg ik me altijd af maar ik weigerde dat aan een kind te geven.

8. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Geldt hetzelfde voor.

9. Ballon

Ballon Niet meer actief

Ik had ook zo'n apparaat maar ik waste altijd de flesjes eerst af. De melkresten ed blijven gewoon in je flesje zitten anders. Het is een ding om te steriliseren niet om schoon te maken ;) Dit stond overigs bij mij in de gebruiksaanwijzing ervan.

10. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Ik spoel het wel eerst goed af met heet water en even de flessenborstel erdoor. Geen resten te vinden hier. Bij de kolfspullen kan ik niet overal bij dus dan vind ik steriliseren sowieso de oplossing.

11. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ik heb een flessenwarmermet steriliseer stand.
    Flessen warmen duurt me véél te lang met dat ding maar als sterilisatie apparaat is ie ideaal.

12. Lotteke1980

Lotteke1980 Bekend lid

23 aug 2010
    581
    15
    18
    Vrouw
    Een sterilisator is niet bedoeld om flesjes schoon te maken. Voordat de flesjes in de sterilisator gaan is het advies ze eerst even te wassen met een sopje om zo de melkresten te verwijderen.

Ik zou niet zonder kunnen. Bij mijn eerste had ik de eerste maand alles staan uitkoken en dat was echt een gedoe. Mijn flesjes waren helemaal wit uitgeslagen ;-(

Zie ook: https://www.voedingsaccessoires.nl/sterilisator/

13. Niveah

Niveah Fanatiek lid

4 dec 2014
    3.528
    1.391
    113
    Vrouw
    Ik heb de magnetron sterrilisator van de prenatal eigen merk. De enige die in mijn magnetron past en vond hem bij mijn dochter heel handig. Dus nu weer gekocht.

14. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    De kraamhulp heeft de eerste week gesteriliseerd in pannetjes, daarna hoeft het niet meer. Bij mijn oudste bijna zes jaar geleden was dat ook al zo. Flessen was ik af onder de kraan met een borstel of ze gaan in de vaatwasser. Alleen nieuwe spenen en flessen kook ik voor de eerste keer gebruik even uit in een pannetje.

15. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.041
    16.546
    113
    Ik steriliseer de flessen in de magentron nog steeds 3 keer per dag omdat het veel makkelijker en sneller gaat.:oops: En mijn zoon is al 3 maanden oud. In de vaatwasser vind ik trouwens een vies idee, geen idee waarom.

16. beebj

beebj Niet meer actief

Scheutje azijn erbij in het pannetje, slaat het niet wit uit. Is namelijk kalk aanslag, die witte waas.

Oceanna vindt dit leuk.
  17. Glimmer

Glimmer Niet meer actief

Spoel ze altijd af onder de quooker. Echt uitkoken heb ik alleen bij de eerste twee in de kraamweek gedaan.

18. Oceanna

Oceanna Fanatiek lid

12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    Eerst goed afspoelen onder de kraan eventueel met flessenborstel daarna alles in een grote pan met water en scheut natuur azijn op het gas en koken maar. Mijn kraamzorg vond het nog wel belangrijk om uit te koken. Zoon is nu 7 maanden.

Deel Deze Pagina