Water in pan koken voor flesvoeding

Discussion in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' started by Melrose, Feb 13, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Melrose

Melrose Fanatiek lid

Jun 26, 2011
    1,601
    14
    38
    Flevoland
    #1 Melrose, Feb 13, 2012
    Last edited: Feb 13, 2012
    Hallo,

Ik heb een vraagje over het vooraf koken van water voor de flesvoeding.
    Ik ben van plan om vooraf meerdere porties gekookt water gereed te hebben zodat ik dit bij iedere voedingsbeurt snel in de magnetron opnieuw kan verwarmen en de melk kan maken.
    Mijn man en ik drinken regelmatig thee en koken hiervoor kraanwater in de pan. We hebben geen waterkoker.

Nu lees ik overal dat je voor het koken van water voor flesvoeding geen pannen met aluminium bodem mag gebruiken. En jawel, al onze pannen hebben deze bodem....

- Waarom mag dit niet? Wat kan er mis gaan? Ons theewater smaakt in ieder geval prima. ;)
    - Is dit alleen tot een bepaalde leeftijd van de baby? Of geldt dit voor ALLE flesvoeding?
    - En hoe lang moet het water eigenlijk koken? Een bepaald aantal minuten of kan het fornuis uit zodra het water borrelt?

Ik weet overigens dat een waterkoker niet duur is, maar ik heb een hekel aan extra elektrische apparaten in de keuken. Ik doe zoveel mogelijk op het fornuis of in de magnetron!

2. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Staff Member

Mar 9, 2010
    2,192
    5
    38
    Hoi hoi,

Ik weet niet welke voeding je gebruikt, maar als je de friso standaard pakt, hoef je het water niet te koken, en kun je koud water uit de kraan pakken, dat opwarmen in de magnetron, en dan de poeder erbij. Veel kraamverzorgende pakken voor alle voeding koud water uit de kraan, ook de nutrilon dus. Ik houd zelf altijd de gebruiksaanwijzing op het pak aan. Ik zou eerder kiezen voor koud water uit de kraan pakken, dan gekookt water laten staan.

Water moet een paar minuten koken. Als je liever geen water uit de kraan pakt, zou ik de eerste 3 maanden kiezen om het te koken, daarna niet meer.

Ik heb nog nooit gehoord dat aluminium een probleem zou zijn.

3. Melrose

Melrose Fanatiek lid

Jun 26, 2011
    1,601
    14
    38
    Flevoland
    Hoi,

Ik wilde het water koken omdat dat in de bereidingswijze staat. Wij zullen de zuigelingenvoeding van Albert Heijn kopen.

Maar waarom is het beter om gekookt water niet te laten staan? Ik zou het hooguit een dag laten staan in bijv een afgesloten tweede fles of maatbeker, daarna iedere dag nieuw water koken. En waarom na ca. 3 maanden het water helemaal niet meer koken? Zit het water dan niet vol met van alles dat dood hoort te zijn?

Sorry voor de vele vragen maar het is allemaal zo nieuw voor mij. :(

4. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Staff Member

Mar 9, 2010
    2,192
    5
    38
    Hoi hoi,

Vroeger werd er voor 24 uur tegelijk voeding gemaakt, tot er een kindje aan voedselvergiftiging overleed, en er gezegd werd dat het door de voeding kwam die te lang stond. Ook met water is dat het geval, het staat telang zodat er bacterien in gaan groeien

Weet je, er is een heleboel te zeggen. Aan de ene kant mag er niet te hygienisch worden gewerkt, aan de andere kant weer wel. Wat ik doe is jullie de op dit moment geldende protocollen vertellen. Na 3 maanden is je kleintje sterker, steekt van alles in de mond, wat dus ook bacterien bevat, en dus heeft het dan niet meer zoveel zin.

Het water uit de kraan is in Nederland zo veilig, dat je dat gerust kunt geven. Wel koud water uit de kraan pakken, en geen warm water.

Ik begrijp het hoor, dat alles nieuw is, en stel gerust je vragen. Ik help je graag!

Groetjes Adrienne

Share This Page