wanneer zorgen maken over ontwikkeling?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door manoontje, 9 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. manoontje

manoontje Bekend lid

13 jan 2011
    839
    10
    18
    Noord-holland
    Mijn zoontje is bijna 5,5 maand en het gaat op zich lekker met hem. Hij eet goed en slaapt goed en is een lekker vrolijk mannetje.
    Maar hij rolt nog niet om.... Als we hem op zijn buik leggen dan houdt hij zijn hoofd wel omhoog maar er is nog geen enkele poging tot omrollen. Toen hij een week of 18 was heeft hij het wel 2x zelf gedaan, maar daarna nooit meer.
    Hij vind op zijn buik liggen ook niet leuk, begint vaak al gelijk te huilen en laat redelijk snel (vind ik) zijn hoofd al weer zakken.
    Vanaf wanneer moet ik me hier zorgen om gaan maken?
    Zijn er nog meer kindjes van zijn leeftijd die dit nog niet doen?

Als hij in de box ligt rolt hij ook nog niet op zijn zij en is hij ook niet actief, pakt bv zelf geen speeltjes. Wel als je het voor hem houdt.

Nu weet ik wel dat elk kindje zijn eigen ontwikkeling heeft, en de ene sneller is dan de ander, maar ik vroeg me af wanneer je kindje echt te langzaam is. Nu moet ik zeggen dat ik ook mijn oudste gewend ben die heel snel was met alles, dus misschien ben ik wel te ongeduldig.....

2. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Onze dochter draaide zichzelf om toen ze ongeveer 6 maanden was. Daarvoor deed ze het met wat hulp van ons. Toen ze het trucje eenmaal doorhad vond ze het heel leuk en deed ze het regelmatig.
    Je kunt je kindje evt toch regelmatig even op z'n buikje leggen, dan kan hij de spieren van z'n rug en nek trainen zodat het voor hem steeds makkelijker (en dan ook leuker!) wordt om op de buik te liggen. Hier vond ze het ook leuk als we dan een speeltje voor haar neer legden wat ze helemaal kon bewonderen.

Ik denk niet dat je je al echt zorgen moet maken. Zou in jou situatie wel proberen hem een beetje te stimuleren zodat hij het kan leren.

3. corina83

corina83 VIP lid

10 sep 2009
    6.038
    0
    36
    Vrouw
    IT'er
    in een huis aan het water ;)
    Jayden draaide zich om met 7,5 maand, daarna ging het hard met zitten, kruipen, lopen, rennen.

Ieder kindje gaat in zijn eigen tempo.
    En idd speeltje wat ze leuk vinden voor ze neer leggen zodat ze afgeleid worden van het op de buik liggen

4. Cynnie1984

Cynnie1984 VIP lid

25 feb 2009
    6.014
    141
    63
    R'dam
    Ik zou me er geen zorgen over maken hoor gelukkig is ieder kind anders en zijn er geen standaards zoals met 5 maanden omrollen met 6 maanden zitten met 9 maanden kruipen met 10 maanden staan met 13 maanden lopen enzzz

5. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

6 dec 2011
    2.649
    76
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Lynn draaide om met 7 maanden en is daar erg druk mee, zitten gaat heel kort, maar is nog niet boeiend genoeg. Kinderen ontwikkelen dingen het eerst die ze het boeiends vinden. Dus maak je geen zorgen ze doen er vanzelf. Op die leeftijd is een baby gym in de box ng erg leuk

6. zwangervan4e

zwangervan4e Fanatiek lid

23 jul 2009
    1.037
    0
    0
    uuuhhhh... mijn kinderen
    Dat heel normaal hoor, zolang ze voor 9 maanden rollen is het nog normaal! Hier draaide onze kindjes met 6 mnd 3 mnd e. De jongste is 5 mnd en doet ook nog niet veel allemaal normaal.

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hoe hoeft echt nog niet te rollen.. Mijn oudste rolde met 17 weken een paar keer van buik naar rug, om het daarna niet weer te doen. Bij 6,5 maand kon hij opeens beide kanten op rollen.
    De oudste ging bij 17,5 week ook van buik naar rug, maar doet het ook niet meer. Komt wel weer.
    Geloof dat het tot een maand of 9 normaal was..

8. manoontje

manoontje Bekend lid

13 jan 2011
    839
    10
    18
    Noord-holland
    Dank voor jullie reacties dames.
    Fijn om te horen dat er meer kindjes waren die rond deze leeftijd nog niet rolden en bij wie het allemaal goed gaat nu.
    Ik denk omdat onze oudste zo snel was met alles, ik het nu langzaam vind gaan...;)
    Had al een keer eerder die 9 maanden grens gehoord, maar dat klopt dus. Dus dan hebben we nog wel even tijd.

Oh en wij helpen hem wel regelmatig met omrollen maar dat levert tot nog toe alleen maar een huilbui op.

9. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Hij doet het vanzelf wel hoor, of wie weet slaat hij het over. Zoontje van vriendin van mij rolde nooit om maar deed daarna alles gewoon volgens plan.

Zorgen maken doe ik pas als ik zelf een raar gevoel krijg, niet als boekjes zeggen dat ik me zorgen moet maken. Sam loopt ook achter maar is gewoon lui (net als mama vrees ik)
    Cb vraagt ook altijd aan mij of ik me zorgen maak, en zoniet dan doeb zij dat ook niet zo snel. Moederinstinct :)

10. Dorianne

Dorianne Fanatiek lid

27 okt 2009
    1.608
    1
    0
    gehandicaptenzorg
    mijn dochter (inmiddels 22 maanden)
    rollen van buik naar rug (7 maanden)
    rollen van rug naar buik (7,5 maand)
    zitten (9 maanden)
    kruipen (10 maanden)
    staan (11 maanden)
    langs dingen aflopen (1 jaar)
    los lopen (13,5 maand)

kortom ze begon laat en uiteindelijk is ze snel gaan lopen.
    Mijn zoon 4,5 doet ook nog geen poging al begin ik wel te merken dat hij in het speelgoed langs zich interesse krijgt en ernaar wil grijpen

11. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.818
    3.344
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Hoewel ik je hélemaal snap enerzijds, moet ik altijd even zuchten :p je kindje is 5 maanden! 9 maanden is geloof ik de leeftijd tijd 95 % van de kinderen het doet. Onze dochter deed het met 9,5 maand. Liep uiteindelijk met 16 maanden.
    Vond buikligging ook verschrikkelijk en is dus uiteindelijk ook een billenschuiver geworden.
    Haar fijne motoriek was altijd véél beter. En nu nog is die goed ontwikkeld. Hoewel haar grove motoriek nu ook goed is.

Maar met 5 /6 maanden heb je nog tijd genoeg - maar als je oudste een snelle is, is het moeilijk afwachten he :)

Ik kon hier niet wachten op het lopen van de jongste. De oudste was al niet heel snel met haar 16 maanden en de jongste rolde wat sneller (7,5 maand) maar liep pas los met 17 maanden (en is helaas wat zwaarder dan ons oudste poppetje :p ) .

Maar oke- niets zorgwekkends dus :)

12. manoontje

manoontje Bekend lid

13 jan 2011
    839
    10
    18
    Noord-holland
    Ik snap je zucht hoor! Ik ben absoluut geen streber die wil dat haar kinderen alles snel doen. Van mij mag ie juist lekker langzaam gaan, het gaat al snel genoeg. Dus je hebt helemaal gelijk.
    Maar wat je al zegt, mn oudste deed alles heel snel dus dat is een beetje mijn maatstaaf geworden.
    Ik wist trouwens echt niet dat het tot 9 maanden nog totaal niet zorgelijk is. Dus we wachten gewoon netjes af.
    En zoals anderen al zeggen, wie weet gaat ie straks wel ineens heel hard.

13. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Mijn dochter is ook laat hoor met 5 maanden rolde ze alleen terug van buik naar rug als wij haar op haar buik legde. En ook zij lag niet graag op haar buik. We waren al bij een osteopaat geweest toen ze 3 weken was en toen had ze een verschoven nekwerveltje en er zat wat vast. Laatst weer geweest omdat ze nog steeds niet graag op haar buik lag. Weer zat er wat vast en nu rolt ze als een dolle. Misschien kan jij dat ook eens doen je zoontje even na laten kijken. En verder heeft hij nog alle tijd!

14. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Ik dacht even dat je het over mijn dochter had!
    4 maanden was ze toen ze voor het eerst omrolde. Daarna eigenlijk nooit meer.
    Met 7 maanden was er opeens geen houden meer aan, ze bleef maar rollen!

Op de buik liggen vond ze ook verschrikkelijk, ze was er ook echt niet goed in. Nu ze zelf kan bepalen of ze wel of niet op haar buik ligt, ligt ze bijna alleen nog maar op haar buik!

15. manoontje

manoontje Bekend lid

13 jan 2011
    839
    10
    18
    Noord-holland
    Ik heb inderdaad al eens gedacht aan een osteopaat. Hij huilt namelijk als ik zijn armpjes onder hem zet, net alsof er ergens niet lekker zit. Maar ook bij het aan en uitkleden huilt hij altijd als ik zijn armpjes pak. Had al eens het idee of er wat vast kan zitten. Ik heb een supersnelle bevalling gehad (1 uur en 3 kwartier) en je hoort wel eens dat kindjes er dan last van hebben, dat er dan wat vast kan zitten. Kan je zomaar bij een osteopaat terecht en wordt dat vergoed?

16. manoontje

manoontje Bekend lid

13 jan 2011
    839
    10
    18
    Noord-holland
    He, misschien hebben we dus gewoon erg eigenwijze kinderen die zelf willen bepalen of ze wel/niet op hun buik liggen!;)
    Maar fijn om te horen dat het dus wel vaker voorkomt.

17. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Het komt goed, echt waar ;)

Deel Deze Pagina