Hoe omgaan met onhandige of nutteloze (kraam)cadeaus

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Zonnetje3, 27 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnetje3

Zonnetje3 Niet meer actief

Hoi,

Ik zit een beetje met een dilemma. Bij onze eerste hebben we veel nutteloze of onhandige cadeaus gekregen. Met name m'n schoonmoeder is heel eigenwijs en overlegt niet wat onze wensen zijn etc. Het gevolg is veel ongebruikte spullen (lees kleertjes van verkeerde seizoen, niet ergonomische draagzak, hele stugge vormloze rompers waar gelijk de rek uit is, een overvloed aan handdoeken met naam erop etc)

Nu wil ik niet ondankbaar overkomen, want ik snap dat het met de beste bedoelingen gekocht, gemaakt en gegeven wordt en dat waardeer ik wel ontzettend. Nu zitten we zelf alleen wel krap bij kas en gaan we erg bewust met ons geld om. Daarmee komen we prima rond maar ik ben me dus wel bewuster van wat alles kost. Ik vind het dan ook rot als iemand (veel) geld aan iets uitgeeft terwijl wij er niets mee doen...

Ik denk dat velen de onhandige of nutteloze cadeaus wel herkennen. Maar hoe kun je hier mee omgaan? Sommige mensen zie ik een kraamlijst maken met wensen erop... Ik vind het enerzijds een goed idee, anderzijds vraag ik me af of dat niet hebberig overkomt...

Wat vinden jullie? En is het stom om met m'n schoonmoeder te bespreken dat we wel wensen hebben voor als ze cadeaus wil geven?

2. Tessss

Tessss Fanatiek lid

9 jul 2015
    1.240
    445
    83
    Ik denk dat wij op het geboortekaartje zetten: 'Cadeautip nodig? Dat kan via oma.' En dan het telefoonnummer van mijn moeder. Dan laat ik daar een lijstje achter. Mijn moeder weet wel ongeveer wat we leuk vinden. Heb jij geen vriendin of een familielid die dat voor jullie kan doen? Op deze manier dring je het mensen niet op maar geef je ze wel de gelegenheid.

3. Tessss

Tessss Fanatiek lid

9 jul 2015
    1.240
    445
    83
    Ps, ik zou het gewoon bespreken met je schoonmoeder als ik jou was. Geef aan dat je weet dat het met de beste intenties gegeven wordt maar dat sommige dingen niet zijn wat jullie nodig hebben. Geef aan dat je graag een overzichtje voor haar maakt met de dingetjes die jullie echt graag willen/nodig hebben en vraag haar of ze dat ok vindt.

4. Inieminie83

Inieminie83 Actief lid

11 jul 2013
    351
    74
    28
    NULL
    NULL
    Ik zou haar hierin gewoon om 'raad' vragen. Vertellen dat je bang bent veel nutteloze spullen te krijgen omdat je nog zoveel van de eerste hebt. Dan heb je alles dubbel enz. En dan niet zozeer van haar maar meer van andere mensen. Vragen hoe zij dat aan zou pakken. Dan val je haar dus niet aan maar gaat ze misschien wel nadenken over wat zij zelf zal geven. Ik vind dat lijstje ook een erg goed idee en misschien wil zij dat wel regelen. Dat jullie kraamvisite haar belt voor cadeau tips. Ik neem aan dat ze dan zelf ook even op het lijstje kijkt voordat ze zelf iets koopt.

5. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.708
    4.023
    113
    Overijssel
    Ik zou het voorzichtig brengen bij schoonmoeder ( heeeel lief van je maar...) en voor de andere gevers: uitgebreid bedanken en achterin de kast leggen ;)
    Vindt het persoonlijk niet zo leuk om eisen te stellen,als ze toch vragen wat je wil dan een leuke cadeaubon ofzo.

6. Chels89

Chels89 Bekend lid

22 apr 2014
    799
    128
    43
    Ik zou het wel gewoon zeggen en dan maar kijken hoe het loopt. Ik had destijds tegen schoonouders gezegd dat ik absoluut geen knuffels wou (ivm zwaar allergisch voor huisstofmijt en astma) en wat krijgen we, een mega grote knuffel die niet ook niet in de wasmachine past. Nu zijn ze beledigd dat het ding op zolder ligt. (Man vind het ook weer wat om weg te geven aan ander kind) Leek me toen een hele goede reden om het aan te kaarten maar het ligt echt aan de personen zelf of ze het snappen of niet.

7. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Overleg gewoon met haar wat jullie leuk zouden vinden. Geef er een draai aan: bij een tweede is het altijd moeilijker om te kiezen wat past, dus misschien willen jullie wel wat ideetjes van ons?

Daarvoor ben ik toch blij dat een geboortelijst in België compleet normaal is. Dan krijg je gewoon netjes wat je zelf hebt uitgezocht en wat je nodig hebt.

8. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

2 jun 2015
    3.393
    1.595
    113
    Noord-Brabant
    In Belgie leggen de meeste nieuwe ouders een babylijst in een babywinkel, bv bij babydump aldaar. Daarop geef je (digitaal) aan wat je precies wilt, je kan zelfs aangeven wat je snel nodig hebt. Mensen kunnen dan via de website kiezen wat ze cadeau willen doen en betalen dit ook online. Zo wordt de lijst afgewerkt.
    Ik vind het niet hebberig overkomen, als ik een kraamcadeau moet geven geef ik ook liever iets wat ze echt nodig hebben. En ik vind het wel persoonlijker dan gewoon een rekeningnummer.
    Je kan op het kaartje zetten: "vrijblijvende cadeautip" en dan de link naar de lijst. Je kan dan vervolgens de cadeaus thuis laten bezorgen of gaan ophalen.
    Voordeel is ook nog eens dat je voor 10% van het totale bedrag dat er gekocht wordt een bon krijgt.
    Ik vind het heel handig, wij gaan dit in Nederland introduceren (ik ben Belgische, mijn vriend nederlander ;)). We gaan binnenkort eens informeren of het ook bij een nederlandse winkel kan.

9. Boommm

Boommm Niet meer actief

Ik ben ook niet zo van de cadeaulijsten. Van mij hoeven mensen sowieso geen cadeautje mee te nemen, vind het al leuk dat ze überhaupt langskomen.
    Cadeautjes die ik niet mooi of praktisch vond heb ik altijd weggegeven. Vaak nadat ik er eerst een foto van had gemaakt dat ze de kleertjes aanhadden.

10. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Wij hadden een kado tip op de uitnodiging van het kraamfeest gezet. Kadobonnen van Hema, Prenatal.
    Ik vond het eerst een beetje gek, maar eigenlijk alleen maar positieve reacties op gehad. En zo konden wij zelf iets uitzoeken!

11. zasu

zasu Fanatiek lid

5 mei 2015
    1.486
    1
    36
    Ik vind het idee van een kadolijst eigenlijk best wat hebben!

Gelukkig heb ik hier altijd alleen maar leuke wel handige en benodigde spulletjes gekregen.

12. Toet85

Toet85 Actief lid

9 jul 2015
    459
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb een lijstje gemaakt op lijstje.nl. Deze zullen we niet noemen op het kaartje maar mensen die vragen wat we graag willen hebben verwijzen we dan naar dat lijstje. Mensen die niets vragen, hopen we op iets bruikbaars, is dat niet zo, helaas pindakaas.

Voor jouw specifieke geval, ik zou het wel bespreekbaar maken. Je kan toch aangeven dat jullie het niet breed hebben en jullie daarom graag nuttige cadeaus willen krijgen? Ik zou dat bij je andere visite niet doen maar mensen die zo dichtbij staan moet kunnen mijn inziens.

13. Drangua

Drangua Lid

14 okt 2015
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heel herkenbaar, ik kan het zelf wel hebben geschreven.
    En dan met het knuffelverhaal van chels89 erbij.

Mijn tip is praat er met je schoonouders over.
    Dit hebben wij namelijk ook eerst niet gedaan, wij dachten ach ze zijn voor de eerste x opa en oma en het word vanzelf wel minder.
    Nou nee dus, het weer alleen maar erger.

Ondertussen heb ik nu meerdere malen met m'n schoonmoeder gesproken, maar helaas heeft ze een bord voor haar hoofd.
    Ik ben zelfs ondankbaar genoemd.
    Gelukkig staat mijn man wel achter mij, en heeft hij het ook voor me opgenomen.

Hoop voor je dat jou schoonmoeder beter reageert.
    Succes

14. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

Lastig! Bij mijn zoon ook veel kados gehad die niet handig waren, of niet onze smaak. Ik heb al die spullen aan een blijf van mijn lijf huis van het leger des heils gegeven voor moeders met baby's daar. Die waren er erg blij mee en ik had een goed gevoel dat het toch nog nuttig terecht was gekomen.
    Misschien niet zo netjes tov de gevers maar durfde ook niet zo goed te zeggen als ik wat kreeg dat ik het niet mooi of handig vond. Beetje gegeven paard in de bek kijken gevoel ;)

15. veense

veense Niet meer actief

Handdoeken met naam achter in de kast leggen en bewaren voor later. Die zijn namelijk ideaal voor als ze op kamp of op zwemles gaan, zo nemen ze altijd hun eigen handdoeken weer mee terug ;)

16. Dorien87

Dorien87 Bekend lid

31 okt 2012
    707
    93
    28
    Vrouw
    Leerkracht
    Retie
    Altijd moeilijk, maar hier opteren we ook voor een cadeautip verwijzing op het geboortekaartje en dan de babylijst.
    Hier is dit echt een gewoonte en mensen vragen er automatisch naar.

Soms staat er ook een envelopje bij en dat is dan voor mij ook prima.

Ik vind het altijd leuk als mensen me zeggen waar ik ze plezier mee kan doen, weet ik ook dat iedereen blij is :D

17. Robijn89

Robijn89 VIP lid

1 feb 2015
    8.120
    5.038
    113
    Vrouw
    Hier ook zo gedaan en daardoor veel nuttige, fijne cadeaus gekregen.

18. MiaMaria

MiaMaria Niet meer actief

Wauw ee zijn veel van jullie die dit wel op n goede nette manier weten aan te pakken! 👍
    Ik ben daar zelf ook niet zo handig in TS. Gelukkig ook niet vaak meegemaakt. Kleertjes die ik bv niet echt mooi vond bleven vaak idd gewoon maar liggen.. Overschot aan speelgoed ook maar dat kwam dan later wel van pas omdat ik regelmatig wat speelgoed omwissel met de voorraad op zolder. En als mensen vroegen wat we wilden hebben gaf ik bv aan cadeaubonnen.
    Maar.. Een ander verhaal vind ik wel als je echt grotere cadeaus krijgt waar je niet om vraagt en ook niets aan hebt. Zoals bv de draagzak.. Snap ook niet dat je daar ongevraagd mee aankomt, hartstikke duur die dingen, maar nogal een specifiek cadeau!! Dat zou ik toch wel proberen te bespreken.. Is dit voor je man makkelijker omdat t zijn ouders zijn?
    Ik zou bv tegen m'n eigen ouders gerust zeggen; we hebben wel n leuk idee voor n cadeau. Maar tegen m'n schoonouders zou ik dat ook liever aan m'n man overlaten..
    Succes!

19. mimimama88

mimimama88 Fanatiek lid

19 sep 2014
    1.516
    0
    36
    Ik ben blij dat we maar 1 nutteloos ding hebben gekregen... was een shirt voor een meisje, ja echt met roze, terwijl het een jongen is. We hebben het geslacht nooit verteld, was ons geheimpje ;) Ik heb dat shirt aangetrokken als mijn schoonmoeder op visite kwam (zij heeft dat ons cadeau gegeven) en verder gebruikt voor bij het geven van de eerste hapjes. Dan maar vlekken erin :p Daarna kwam sm ook niet meer met kleertjes omdat ze niets kan vinden in onze smaak zegt ze. Prima :) kan ik zelf wat uitzoeken.
    We hebben veel cadeau kaarten gekregen van de hema of kruidvat. Is ook wel handig dat je dan zelf wat kunt aanschaffen wat je bijvoorbeeld mist of dat je een leuk setje koopt.

20. Pluisjee

Pluisjee Fanatiek lid

15 mrt 2012
    4.592
    20
    38
    Vrouw
    Noord Holland
    Hier kwam mijn oma altijd met pakjes aan waarvan ik dacht jaar... Uhhhh... Haha. Heel ouderwets allemaal of in iedergeval absoluut niet mijn smaak. Ik trok het aan als wij op visite gingen bij haar of als ik wist dat ze kwam ;). Ze bedoelt het goed...
    Ik had bijvoorbeeld maar 2 pakjes maat 50 gekocht omdat iedereen zei : dat moet je niet kopen ze zijn er zo uit. Gelijk bij thuis komst pakjes besteld. Komt oma de week erna met allemaal pakjes en kleding maat 50. Heel lief echt hoor zo niet mijn smaak. En dat terwijl ik een jonge hippe oma heb ;).

Daarna heb ik alles weggeven aan een vriendin die in een instelling werkt voor moeders met kleine kindjes. Soort blijf van mijn lijf huis zeg maar.

Deel Deze Pagina