Diesel uitlaatgassen veroorzaken kanker

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door SeaShell, 12 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

'Dieseluitlaatgassen veroorzaken kanker'
    Uitlaatgassen van diesel zijn kankerverwekkend en behoren tot dezelfde potentieel dodelijke categorie als asbest, arsenicum, mosterdgas, tabak en alcohol.

Dat heeft het agentschap voor kankeronderzoek (IARC) van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) bekendgemaakt. Volgens de WHO-experts moeten mensen wereldwijd blootstelling aan dieseluitlaatgassen zoveel mogelijk voorkomen. Zij dringen er bij overheden, producenten van diesel en fabrikanten van motoren op aan, maatregelen te nemen om de uitstoot van de schadelijke gassen terug te dringen.
    Volgens de IARC-directeur is de gezondheidsschade van diesel te vergelijken met meeroken. In 1989 classificeerde de WHO dieseluitlaatgas nog als 'waarschijnlijk' kankerverwekkend en nu dus als een kankerverwekkende stof.

2. wenrichtwan

wenrichtwan Bekend lid

5 feb 2011
    775
    1
    18
    Vrouw
    Activiteiten begeleidster
    Stadskanaal, Provincie Groningen
    Ik dacht nog zal ik dit bericht nu wel of niet gaan lezen.
    Wel gedaan dus.
    Wordt je niet echt vrolijk van aangezien wij een diesel auto hebben.

3. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    In de 80 er jaren was dit ook al eens onderzocht

Dat was toch al bekend?

Waar krijg je geen kanker van tegenwoordig. pfff

4. mamabri

mamabri Niet meer actief

Nou idd, ik heb ooit een gelezen dat je vooral niet teveel (lees 2 liter) water pd mocht drinken, dat was kankerverwekkend, ja daaaaaaaag.

Van die diesel kan ik me voorstellen, maar ja dat kan ik me bij meer dingen indenken, heb ik geen onderzoek voor nodig.

5. sneeuwpop

sneeuwpop Fanatiek lid

11 feb 2010
    2.273
    0
    0
    ja en van strakke spijker broeken kreeg je ook kanker

en van lang durige beklemende kleding ook dat boxershorts werden aangeraden ipv onderbroek

zittende beroepen

roken drank etc

en dan m,n werk maar niet te vergeten een jonge vrouw 24jr niet gerookt af ne toe gedronken en ze is er al jaren niet meer.

jaren terug waren er al onderzoeken en nu nog en wie betaald dat ??

onze trouwe diesel moet ook weg maar dan om een andere reden!!!

6. Reamonia

Reamonia Actief lid

23 aug 2011
    482
    0
    16
    kunstenares des levens
    Saturnus
    Bijna alles is kankerverwekkend! Vaak zijn doe hoeveelheden zo klein..

7. jojo32

jojo32 Fanatiek lid

26 nov 2008
    1.871
    8
    38
    nu huisvrouw
    grunn
    pffff en mijn vriend is vrachtwageb chauffeur

maar zit iets van waarheid wel in denk ik schoonpa heeft altijd eerst op de vrachtwagen gereden later op de gadobus die heeft ook kanker en is al iets van meer dan 50x geopereerd dus wie weet heeft het er wel mee te maken idd

8. ella27

ella27 VIP lid

22 jan 2010
    13.977
    1
    0
    ik zal een mondkapje voordoen als ik diesel ga tanken en als ik buiten fiets/loop...!

snap wel dat het ernstig is hoor , maar tegenwoordig krijg je van alles zowat kanker!

vind het eigenlijk niet meer zo geloofwaardig...:)

9. Bri

Bri Niet meer actief

Ik vind het niet zo verrassend.
    Weet er het fijne niet van hoor, maar dieselmotoren verspreiden fijnstof (en ultrafijnstof als je een goede roetfilter hebt) en dat fijnstof is nogal naar omdat het heel ver kan binnendringen in je longen.
    Daar kun je allerlei aandoeningen aan je luchtwegen van krijgen, waaronder kanker.

Dat wisten we toch al? Of zijn er nu ook andere componenten die kanker (en andere ellende) kunnen veroorzaken?
    De 'antiverkeerslobby' is er niet alleen vanwege schade aan het milieu, maar ook vanwege de volksgezondheid. Autoverkeer (en vrachtwagenvervoer, en scheepvaart) heeft ongelooflijke voordelen, maar ook een paar forse nadelen. Beetje naief om daar je ogen voor te sluiten.

@tegenwoordigisalleskankerverwekkend
    Jaarlijks krijgen bijna 100.000 mensen in NL de diagnose kanker. Met dat soort aantallen kun je toch op je klompen aanvoelen dat er meer dan één oorzaak moet zijn?

10. Dwaze vader

Dwaze vader Actief lid

7 dec 2009
    275
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik denk dat de huidige diesels gevaarlijker zijn dan de oude. Oude diesels braakten veel groffere deeltjes uit die minder diep in de longen terecht kwamen. Daarnaast reden vroeger vooral vrachtwagens, bussen en tractoren op diesel, bestelwagens en personenauto's veel minder. De diesels van tegenwoordig braken veel fijnere deeltjes uit, met een wagenpark wat op deze brandstof rijdt wat vele malen groter is, en die deeltjes komen veel dieper in je longen terecht..... vind het dan eerlijk gezegd niet zo vreemd dat je dan kanker krijgt. Hoe dieper het erin komt hoe gevaarlijker het is.

11. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Als ik achter een diesel rijd ga ik al kapot vd walm en draai altijd m'n raam dicht en blazers uit. Denk dat overige weggebruikers die achter een diesel rijden er meer last van hebben dan dieselrijders zelf, wat meuren die dingen ontzettend. Snap niet dat de nog diesels maken, milieuvervuiling ten top zo te ruiken

12. Dwaze vader

Dwaze vader Actief lid

7 dec 2009
    275
    0
    16
    NULL
    NULL
    Maar als een voertuig met diesel dan weer op plantaardige olie rijdt dan zijn een hoop nadelen van de uitlaatgassen weer over. Grootste probleem zijn de verstuivers in de huidige motoren die die ietwat stroperige vloeistoffen niet aankunnen, maar met een paar kleine aanpassingen is dit ook opgelost.
    De eerste dieselmotor ooit draaide overigens op een afvalproduct van de pindakaasproductie. Echter, een paar oliebaronnen oefenden wat lichte dwang uit om het op een product uit de aardolieraffinage te doen.

Deel Deze Pagina