exact! Uiteindelijk is het gewoon geen ontwikkelingswerk omdat zij in de eerste plaats gewoon graag een kind willen en die vrouw er beter van wordt (financieel gezien dan). Volgens mij is het normaal niet het uitgangspunt dat je er iets voor terugkrijgt bij ontwikkelingswerk. Je zou het net zo goed uitbuiting kunnen noemen gezien het feit dat dit wellicht zo'n beetje de enige optie is voor die vrouwen. Het verschil tussen prostitutie en het draagmoederschap zie ik ook niet zo daar in india.
Ik heb het programma gister voor het eerst gezien, maar is die vrouw met 3 kinderen niet rijp voor een therapeut? Ik denk dat het goed is dat die Jolanda niet zwanger is geworden, die is de enige die haar verstand in die situatie niet is verloren. En die 2 mannen in India, een vrouw zwanger maken zien als ontwikkelingswerk? Koekkoek.......
Net de aflevering gezien kon gisteravond niet kijken. Dat India verhaal vind ik echt super freaky! en geloof er helemaal niks van. Lijkt een beetje op even iets op internet bestellen. Gelukkig is Jolanda niet zwanger maar het had wel gekund en dat vind ik nog enger want hadden Musetta en Hotze het kind dan nog wel willen hebben? Blijkt wel hoe weinig ze er over hebben nagedacht. En dat kan ook niet anders als je al zo snel na de geboorte nog een kind wilt. Verder vind ik dat die Hotze ook maar ja en amen zegt op alles wat mevrouw wilt en niks durft te zeggen.
Dat vind ik ook eerlijk gezegd. En het dan nog 'ontwikkelingswerk' noemen? Zo kan ik nog wel meer dingen ontwikkelingswerk noemen (ik denk aan iets met arme vrouwen/meisjes en red light districts in die regio's). Over de situatie van Musetta/Hotze vind ik het moeilijk een uitspraak te doen. Er heeft denk ik veel meer gespeeld dan dat ze konden laten zien, het lijkt me voor alle partijen sowieso beter dat iemand dan niet een tweede poging doet. Het vertrouwen moet er zijn. Ik denk dat er een heel stuk verdriet naar boven is gekomen wat eigenlijk voor mij een reden zou zijn om NIET zo'n traject in te gaan. Ze heeft 3 kinderen. Het is niet dat ze met lege handen staat. Dat je je dromen niet kan volgen. Tja. Ik denk dat een groot deel van de mensen niet compleet zijn droomleven heeft, en dat er voor sommige dingen een stuk acceptatie moet zijn. Hoe erg sommige dingen ook zijn (het verlies van mijn baarmoeder lijkt me horror, maar ik denk niet dat ik deze weg ooit zou bewandelen - niet ipv heel dankbaar te zijn voor de 3 kindjes die je WEL hebt kunnen krijgen...)
Ik vraag me af wat dit stel, voor gevoel overhield, bij het bezoek aan die man die reeds 2 kinderen had en waarvan er nog 1 onderweg was.
Nou, dat zei hij toch, die ene man stond klaar om alle papieren in orde te maken. Terwijl ik eigelijk met mijn kaak op de grond hing van het verhaal. Meerdere draagmoeders om de kans te vergroten? Dus alleenstaande papa van 37 gaat straks naar Canada met 3 baby's? Ik hoor in hun verhaal heel veel IK. 'Ik heb alles wat mijn hartje begeert (een huis, veel geld, de liefde van mijn leven), maar geen kind'. Dat ze al erg op leeftijd zijn om met zijn tweeen nog ouder te zijn werd niet eens ter discussie gesteld, die grens is er voor adoptie niet voor niks toch . En ook niks over wat je die kinderen later mag gaan uitleggen. 'Ja jongen, je moeder was een Indiase die zwanger was voor haar werk, maar je eicel hebben we voor zo en zoveel roepies gekocht van een fotomodel, maar je bent wel van ons?' Daar kan de KRO dan weer een heel ander soort 'Spoorloos' afleveringen van maken dan nu Sorry hoor, ik vind dit echt heel andere ethische grenzen overgaan dan de situatie met Cindy en de twee (jonge) vaders, waar vrijwillig gedoneerd is door een vriendin, en waar de zwangerschap ook vrijwillig gedragen werd door iemand.
Ik loop er steeds mee rond in mijn hoofd: vond die reportage over commercieel draagmoederschap in India echt walgelijk. Ontwikkelingswerk????!!! Laat me niet lachen zeg. Dat dit soort praktijken bestaan vind ik echt creepy. Die bedoelingen van die zogenaamde 28-jarige vruchtbaarheidsarts (knap als je op je 28e als zo'n titel hebt) vertrouw ik helemaal niet. Die arts had die Canadees geadviseerd om zijn kansen te spreiden over verschillende vrouwen (!?), met als gevolg dat die alleenstaande man nu met 3 baby's naar huis gaat??!! Heel vreemd, die catalogus met potentiele draagmoeders. Trots vertelde die arts dat er ook veel fotomodellen en stewardessen tussen zaten?? Jaja.... In werkelijkheid zijn het kansarme vrouwen die dit uit pure wanhoop doen. Ik vind het dieptriest dat dit soort klinieken bestaan. Een kind krijgen op deze manier zou absoluut verboden moeten worden.
haha inderdaad! bedoelde je nou dat die Erik al zei, wat hij voelde bij die canadees met zijn 3 baby's? Ik kan t niet terugvinden. Het probleem is dat dit echt grenzeloos is. Je kunt een kind kopen en je motieven zijn onbelangrijk. Nu heb ik laatst in een repportage gezien dat er arme mensen in Azie zijn, die kinderen maken om door te kunnen verkopen voor praktijken waar je niet over na wil denken. Je houdt het nooit helemaal tegen, maar op deze manier wordt het mensen met slechte bedoelingen wel erg makkelijk gemaakt. ik vergelijk het met de broodfok. Hoe meer mensen een kind kopen op deze manier, hoe beter het gaat lopen. Wie wil dit nu in stand houden? Aan de andere kant, als je heel graag kinderen wil en je wordt zo tegen gezeten door de nederlandse wetgeving, dan gaan je grenzen en moralen vanzelf wel vervagen denk ik.
ik heb wel mn twijfels bij het hele proces in india...hoe dat allemaal gaat, maar niet bij die mannen als papa's an sich hoor, ik denk dat dat 2 verschillende dingen zijn. Ik geloof oprecht dat zij superlieve papa's zouden zijn die een kindje alles te bieden hebben. Nadat ik dit gister van musetta heb gezien, wordt ik wel gesterkt in de mening die ik een week of 2 geleden al postte hier, dat zij gewoon nog in rouw is over het verwijderen van de baarmoeder en zo snel na die bevalling/operatie helemaal niet in zo'n avontuur moet stappen. Ook snap ik nijn wel dat zij zegt: wij mengen ons daar niet in, tis een keuze van hen...als ik kijk bij mijn vriendinnen, is er ws maar 1 waar ik zoiets tegen zou zeggen. Het is wel makkelijk om te zeggen tegen de omgeving: je moet haar van het idee af helpen, maar ga er maar eens aanstaan.... Maar daarbij vind ik dit ook een grote verantwoordelijk van hotze, ook als man kun je inzien dat dit een grote fout is en moet je gewoon op je strepen staan. Volgens mij doet hij gewoon alles wat zij wil..zo komt het iig over.
IK ga vanavond gemist kijken, ik zag ookal zoiets vaags over die 2 mannen in india, als ik het zo lees wordt het daar wel heel vreemd.
ben ik niet helemaal met je eens. Adoptie is ook egoistisch. Als je echt kinderen wilt helpen in arme landen moet je ze niet naar nederland halen maar dan moet je de situatie daar verbeteren. De motieven van een wensouder zijn altijd egoistisch. je neemt een kind omdat je het zelf wilt niet omdat je een kind een goed leven wilt bieden. Of je nu zelf zwanger wordt of adopteert. Mijn man is geadopteerd en hij is er heel blij mee. Maar ik weet niet of ik zo een voorstander ben van adoptie. Zijn zus (ook geadopteerd uit een ander land) heeft heel erg veel hechtingsproblemen. Dus ik zie ook de andere kant.
Hmm, maar als je daar aan deel wilt nemen, maak je je net zo hard schuldig aan dezelfde praktijken toch? Dan profiteer je er dus van dat er een samenleving is waarin vrouwen als couveuses gebruikt kunnen worden.
@Debby, maar ik zeg ook niet dat adoptie niet egoistisch is Alleen dat je hierbij een niet biologisch kindje adopteert, dat er toch al is. Dat vind ik wat anders dan een (deels) niet biologisch kindje zelf laten creeeren.
ik heb het net teruggekeken en het mooiste stukje van alles vond ik, dat Sven zo ontroerd keek toen de vriendin die eiceldonor van de kinderen is, de kinderen voor het eerst vasthield. Echt prachtig!
jaa gezien! ik weet niet wat ik van die 2 mannen in india vind...heel gek allemaal. Ik wist niet eens dat dat daar mogelijk was, dat je ze voor het uitkiezen hebt. zullen die vrouwen er echt beter van worden... ik blijf het vaag vinden. ja die andere 2 mannen vind ik ook zo mooi, die zijn echt beretrots hoor! musetta en die vriendin, ik geloof ook wel dat mussetta zo heeft gedaan tegen haar, ze wordt er toch elke keer mee geconfronteerd en ook als ze er over praten zijn ze zo boos en emotioneel. ik snap die vriendin wel...wat achteraf niet echt een vriendin was?!
Ik lees een hoop over India en een hoop over musetta maar zo weinig over onze tekort schietende wetgeving?? Zou het niet geweldigzijb geweest als Cindy niet ongeschikt verklaard had hoeven worden?? Zou het niet fijn zijn in het belang van de kindjes dat er een draagmoederconstructie bestaat...geboortebewijs met daarop de draagmoeder en vader vermeld en dan de adoptieouders vermelden als ouders... Ongeschikt verklaard worden is wel erg hard en cru voor iemand die net zeer onbaatzuchtig is geweest... Vind dat er in de Nederlandse wetgeving wel erg veel hiaten zitten die aangepakt dienen te worden zowel in belang van de draagmoeder als ouders... Jammer dat Nederland soms zo zwart wit is. Vind het soms wel wat hard de meningen hier want wij zien nu maar 10 min van iemand zijn/haar verhaal en hebben al een oordeel klaar..soms denk ik en hoop ik dat de waarheid iets genuanceerder ligt.