Die cindy is ook actief op t viva forum! Dat stelletje charles en jacinta, die charles heeft al een zoon waar hij geen contact mee wilt. Zoontje is 11 jaar. Wist niet of t hier al stond dus zet t er nog eens neer
@kaboutertje: dat is idd de belangrijkste in het hele verhaal: het kind dat je al hebt Ik heb al behoorlijk last van de normale hormonen in m'n lijf en van de pil werd ik al helemaal ziek, dus ik ben er altijd van uit gegaan dat van zware hormoonbehandelingen echt geen fijner mens zou gaan worden. En na een zware tijd met Thirza als huilbaby en een paar miskramen die ook een behoorlijke weerslag hebben gehad op ons gezinsleven, zou ik dat dus al helemaal niet meer gaan doen. Als we voor een eerste hadden gegaan, zou het goed nog wel wat anders hebben kunnen liggen. Dat is idd wel anders. Alhoewel bij een tweede kindje ook wel weer de wens om een brusje voor je oudste te krijgen, erg sterk is.
Scheelt mss ook dat ik voor kk al mk-en gehad heb. Je wordt er nuchterder in. Dus de mk-en na kk waren gewoon , we wisten dat ze zouden komen. Tuurlijk is de wens sterk. Maar het is niet zo en we hebben er alles aan gedaan ( tot zover wij wilden natuurlijk, want bmtransplantatie...)
Kaboutertje, hebben ze ook een immunologische bloedtest bij je gedaan? Want het klinkt alsof jouw immuunsysteem te goed z'n werk doet. Steeds meer vrouwen slikken kleine dosisen prednisolon en raken zwanger en krijgen dan geen miskraam. Mijn kliniek in Spanje schrijft dit ook voor bij herhaalde miskramen of een verhoogd immuunsysteem.. Misschien is het mosterd na de maaltijd hoor, ik lees dat je in Gent geweest bent...
@buiten geloof en emoties om denk ik dat het voor mij niet uitmaakt waar een kindje in opgroeit want vaak zat zijn het de biologische ouders die er een potje van maken en waarbij de kinderen later de dupe worden...ik geloof in het feit dat het van belang is dat een kindje opgroeit in een liefdevolle omgeving en dat het dan niet uitmaakt of je man, man bent, vrouw, vrouw of man en/of vrouw... In mijn omgeving zijn er genoeg voorbeelden van alleenstaande, bam of homokoppels die prima in staat zijn kinderen op te voeden met veel liefde en genegenheid... De andere snap ik ook best van het geloof, ethiek en emoties. Maar mijn persoonlijke mening is dat een kindje er niet altijd maar beter van wordt om op te groeien bij de biologische ouders... Ik vind draagmoederschap zoals bij Jeroen en Sven zeer goed geregeld...Eva en Joris zullen opgroeien in een liefdevol en stabiel gezin met genoeg rolmodellen dus ik vind dat deze groep mensen zeer geschikt zijn om kinderen op te laten groeien en dan ben ik absoluut niet tegen draagmoederschap want ik dit geval hebben ze over alles nagedacht en de grenzen van ethiek in acht genomen... Ik vind het verhaal van India veel heftiger daar zijn kindjes handel...en dat druist tegen alle ethiek en emoties in...dat zouden wij niet moeten willen in Nederland. En dan ben ik ook tegen deze vorm van draagmoederschap die Canadees ging naar huis met 3 kindjes tegelijk??? Nou dan ben ik blij als ik dat zie met onze Nederlandse wetgeving. Hoe liefdevol ouders ook zouden zijn voor deze kindjes...je koopt ten alle tijden een kindje...dat heeft toch wel een nare bijsmaak... Eiceldonatie en vrijwillig draagmoederschap ik denk dat dat voor iedereen een geheel eigen keuze moet zijn en zelf moet beslissen hoe en of dat in iemands leven past maar ook als dat in goede overweging gaat dan heb ik daar geen bezwaar tegen. Uiteindelijk draait het om een wens en als deze wens op deze manier vervuld kan worden dan vind ik dat alleen maar heel fijn voor de mensen die voor deze keuze staan. Ik geloof dat voordat je deze keuzes maakt heb je al zoon lang pad afgelegd dat deze stap heel bewust wordt gemaakt dus ik heb eigen alleen maar respect voor mensen die deze stap zetten want diep in hun hart hadden zij wellicht het ook anders gezien of voorgesteld... Dit is puur mijn persoonlijke mening...en vind het respectvol dat andere mensen hier een totaal andere mening erop na houden en hierin ook zeer respectvol blijven!! Ook respect naar jullie toe en hoe hier op gereageerd wordt...super!! Liefs
Heb ik ook een 1,5 jaar geslikt, maar helaas zonder resultaat. Wel lief dat je meedenkt. dank je. heel mooi gezegd Bob.
Ik ben ook heel erg geschrokken van die babyhandel in India, want dat is het egwoon. Die Canadees met straks zijn 3 kinderen, ik krijg daar ene heel naar gevoel bij...er klopte gevoelsmatig iets niet, maar ik kan mijn vinger er niet opleggen... Nee, ik vind het echt not done die handel in India, die vrouwen die je zo zag zitten...zoals Bob zegt eigenlijk. Echt naar, heel naar en totaal onetisch. Ik ben blij dat NL hier verder niet aan mee wilt werken. En ik hoop dat dat zo blijft. Enja, die modellen-eicel-donoren, mijn reet! echt niet dat die eicellen van hen afkomstig zijn, ik heb eerder het idee dat die vrouwen die daar zitten gewoon hun halfgenetische kindje gaan baren en verkopen, ik geloof maar weinig van die eicelbank. Ik weet het niet hoor, het klonk allemaal veel te ongeloofwaardig, het zag er vies en simpel uit, hoe graag ik ook een kind zou willen, dit zou bij mij geen kans maken, ik zou dit niet over mijn hart kunnen verkrijgen
Bij mij? Kabouterkindje ooit, ik geloof suus35, schreef kk en toen dacht ik he das makkelijk. Dus het is nu al een aantal jaren kk
Haha, ik dacht dat het iets was van kleine kabouter, maar kabouterkindje klinkt nog schattiger Over hechting en perse biologisch kindje, daar geloof ik niet zo zeer in. Ik geloof dat het voor de hechting in een liefdevol nest weinig (ik zeg niet niets ) uitmaakt of het de biologische, zelf gedragen of compleet niet biologische ouders (hetero/homo of alleenstaand) zijn, en of borstvoeding of flesvoeding wordt gegeven. Wat veel belangrijker is voor de hechting, is imo dus een liefdevol nest en vooral dat ze zsm na de geboorte bij hun ouder(s) terecht komen. Hoe meer tijd daartussen zit (en hoe meer er gebeurd is), hoe groter de kans op hechtingsproblemen. En daarbij natuurlijk factoren in het kind zelf en in de opvoeding (maar ik ga er hierbij even vanuit dat een liefdevol nest de 'juiste' opvoeding/liefde wordt gegeven). Hechting lijkt me dus niet zo zeer het probleem bij draagmoederschap of ei/zaaddonatie, maar wel (veel) verdriet/onbegrip/emoties láter, als de kinderen hun achtergrond begrijpen en hun biologische ouder(s) dus niet kennen en willen weten waar ze vandaan komen. Bij adoptie is dat vaak onbekend en speelt de vraag waarom ze zijn afgestaan. Maar goed, dat is nu eenmaal de situatie (die heel erg is), maar het kind is er dus al.. Bij bewust een kind creeren dat biologisch niet helemaal van de wensouders is, daar lijken me ook later veel emoties kunnen ontstaan. Het ergste bij een onbekende eicel/zaaddonnor, maar óók bij een bekende donor, die geen oudergevoelens heeft naar het kind. Dat zou ik persoonlijk dus zelf niet bewust willen 'creeren'.
Ik denk ook dat onthechting uiteindelijk wel redelijk los zal lopen, (alhoewel onthechting die er is, vaak wel erg veel liefde en aandacht kost om die in evenwicht te brengen!), maar dat de latere identiteitsontwikkeling idd veel meer lastige vragen met zich mee zal brengen, en dat je daarmee dus situaties bewust creeert waarvan ik liever zou kiezen om die helemaal niet te creeren. @bob: en uiteraard gruwel ik nog meer van gezinnen waarbinnen sprake is van mishandeling, misbruik of verwaarlozing. Maar dat die situaties er zijn, kan volgens mij nooit het argument zijn op basis waarvan iets anders dan wel goed zou zijn... Nogmaals: niet veroordelend bedoeld, dit is onze keuze en ik snap de wens en de keuze die daaruit voortkomt. Ik zou het zelf alleen nooit doen dus
Kleine kanttekening: bij eicel/zaaddonatie spreek je niet over biologische ouders, maar over genetische ouders. Ik zal straks zélf mn kind dragen en baren. Ook al is het kind genetisch gezien niet van mij, ik zal me wél de biologische moeder voelen.
Heel mooi verwoord, dat vind ik ook. @Zara, sorry, maar ik vind biologisch en genetisch hetzelfde. Niet genetisch, maar wel zelfgedragen of niet genetisch en niet zelfgedragen is dan ook nog wel een verschil natuurlijk. Maar niet genetisch vind ik persoonlijk voor een kind 'erger' dan niet zelf gedragen(maar wel genetisch)..
Die vrouwen zijn vaak van nature gewoon heel mooi. Lang haar, grote ogen, slank. De baarmoederhandelaar in dat programma noemt het modellen, want wanneer ben je model? Misschien heeft hij ze wel betaald voor de foto's en is dat een reden voor hem om ze model te mogen noemen. Het houdt me nog steeds bezig. Vind het echt veel en veel te ver gaan. Ik wil gewoon niet denken aan wat er allemaal met die kindjes kan gebeuren, maar dat is wel erg moeilijk.
Ondanks dat ik ook vind dat de praktijken in India te ver gaan, vind ik het jammer dat commercieel draagmoederschap hiermee in principe in een heel slecht daglicht wordt gezet. Imo: wat maakt het voor het kind (dat toch naar de wensouders gaat) uit of het door een moeder gedragen is, die het doet 'uit een goed hart' (of om een goed gevoel voor zichzelf te krijgen, of omdat ze zwanger zijn zo geweldig vindt..) óf omdat ze het geld enorm goed kan gebruiken..? Commercieel draagmoederschap is niet per definitie in alle gevallen 'fout', tenzij er praktijken ontstaan die de mensenrechten schenden of daar een te groot risico op geven. Stel bijvoorbeeld dat een stel A, dat 1 kind heeft, enorm graag nog een kind zou willen, maar dat dit door hun financiele situatie niet mogelijk is. Stel B heeft wel geld, maar kan zelf geen kind dragen/krijgen. Waarom zou stel B stel A dan niet mogen betalen voor commercieel draagmoederschap, zodat ze allebei hun wens in vervulling kunnen laten gaan..? Maar aangezien die mogelijkheid niet bestaat, zien sommige stellen zich 'genoodzaakt' om hun wens in vervulling te laten gaan mbv zo'n babyfabriek in het buitenland met alle consequenties (en vergroting van die praktijken) als gevolg. Commercieel draagmoederschap hoeft imo dus niet per definitie afgekeurd te worden, als er maar goede regels voor zijn. Wat betreft het uit de ouderlijke macht ontheffen/onbekwaam maken (of wat was het) door de rechtbank van Cindy als draagmoeder voor haar 'juridische' kinderen... Tja, dat vind ik persoonlijk een formaliteit. Net zoals dat hele gedoe van gezag aanvragen door de (biologische) vader als een stel niet getrouwd is. Dat zou voor draagmoeders wat mooier geregeld kunnen worden, maar goed, dat is wel iets waar je doorheen kunt kijken als je de situatie kent. En de personen waar het om gaat, kennen de situatie, dus is het 'slechts' een formaliteit. Denk ook niet dat Cindy zich daarom gekrenkt zou voelen oid.
in nederland bestaat commercieel draagmoederschap ook hoor, alleen ondergronds officieel mag je er niet voor betalen, maar wil niet zeggen dat het niet gebeurd... (en dan heb ik het niet over dit programma maar jacintha had ook al meerdere keren een aanbod van commercieel draagmoederschap gehad...)
Ja, maar het is allemaal illegaal en dan zijn er dus geen regels en rechten. Het gaat dan alleen maar om laagtechnologisch draagmoederschap, want voor hoogtechnologisch~ heb je dokters nodig. Er zou toch iets geregeld moeten kunnen worden, dat je een bepaalde schenking zou kunnen doen ofzo? Nu is het alleen voor onkosten wat je 'mag' betalen.