Ik heb van die periodes in m'n leven dat ik (te lang) te veel spanning in m'n lijf heb en dan krijg ik het een beetje benauwd (omdat ik verkeerd ademhaal), heb ik last van hartkloppingen en slaap ik heel slecht. Vooral dat laatste kan ervoor zorgen dat ik in zo'n neerwaartse spiraal terecht kom. Meestal is er een aanleiding. Zoals nu. Mijn zoontje van 3 krijgt aanstaande woensdag een openhartoperatie. Als het doorgaat. Want de operatie is al een paar keer uitgesteld. Eerste keer was hij heel erg verkouden, en laatste 2x ivm spoed gevallen. Ik ben er nog niet zo heel zeker van dat het nu wel doorgaat want het is druk. En eigenlijk hoop ik dat het nu wel doorgaat want zoon is niet verkouden en dat is best bijzonder. Hij is bijna nooit zonder flinke snotneus. Bovendien worden we gek van het wachten. Het moet toch. Maar natuurlijk ben ik ook heel bang voor wat als, de complicaties. Vlak na zijn geboorte zou hij 1 openhartoperatie moeten voordat hij mee naar huis mocht en een paar weken ziekenhuis en dat werden 3 operaties en 4 maanden ziekenhuis. En toen was hij nog maar een baby die eigenlijk nauwelijks wat meekreeg van wat er met hem gebeurde. Nu is hij nog te jong om het te begrijpen waarom hij pijn heeft, zich rot voelt, moet blijven liggen, niet aan alle draadjes mag trekken, etc. Dus het is niet gek dat ik gespannen ben. Maar wel lastig. Want door slaapgebrek voel ik me echt brak de hele dag. Ik zou natuurlijk de huisarts kunnen vragen om slaappillen maar ik weet uit ervaring dat ik me daar de volgende dag ook vaak niet heel tof door voel. Wat zouden jullie me kunnen adviseren? Valdispert, melatonine, iets anders? Ik ben bij dat soort middeltjes altijd bang dat het geen fluit helpt. Tips heel erg welkom!
Als valideert helpt zou ik het nemen, maar als het niet helpt zou ik even langs de HA gaan, voor medicatie...
Even om te beginnen, heel veel sterkte!! Ik kan me zo voorstellen dat je hier gespannen van bent en zo met je mannetje meeleeft. Dat daar slaapproblemen bij komen kijken verbaast me niets.. Zelf heb ik slaapproblemen vanwege hel anderen redenen. Ik heb van alles geprobeerd, het deed mij inderdaad weinig. Er zijn druppetltjes, die werken naar mijn idee, nog het beste van alles wat je zo kan kopen. Als het echt aanhoudt kan je kijken voor iets van een oxazepam bij de arts of een inslaper. Buiten medicatie om werkt een lang warm bad of een hete douche vaak goed bij mij. Ik ken het syndroom van je zoontje en werk met verstandelijk beperkten met verschillende aandoeningen. Ik snap hoe moeilijk het kan zijn als je die pijn allemaal moet gaan uitleggen straks. Nogmaals heel veel sterkte, ik ga duimen voor jullie dat de operatie door kan gaan.
Ik heb eens iets gehaald bij de Reformwinkel. Uitgelegd hoe of wat en een soort sachet gekregen met een soort pasta in. Iets om acuut iets aan slaapproblemen te doen. En het hielp echt. Weet alleen echt niet meer hoe het heet en kan het online niet vinden.
Tijdens mijn afstuderen had ik ook veel stress en lag ik vaak lang wakker. Ik heb toen melatonine geprobeerd. Ik dacht: kan het allicht proberen. Ik kocht een merkproduct bij de drogist en het heeft mij prima geholpen. Ik probeerde het wel echt alleen te gebruiken bij veel stress. Was bang dat ik er anders te veel aan zou wennen en niet meer zonder zou kunnen. Ik sliep er heerlijk mee en werd een stuk uitgeruster wakker. Bovendien las ik voor het slapen nog even een boek; gewoon eentje die lekker wegleest. Dit brengt je even op andere gedachten en bij mij scheelt dat. Beterschap met je zoontje!
Hier een fytotherapeute in opleiding (kruidengeneeskundige). Je bent niet zwanger? Dan kun je Passiflora nemen (passiebloem, extract van de natuurwinkel of tabletjes van A. Vogel, eventueel de extra sterk variant met Valeriaan). Veel natuurlijke rustgevende middeltjes zijn niet sterk genoeg, die werken alleen in hele hoge doses en juist die hoge doses kunnen vaak bijwerkingen hebben of zelfs schadelijk zijn (Valeriaan in hele hoge dosis bijvoorbeeld is zeer schadelijk voor de lever). Wat Passiebloem doet is zorgen dat je ontspant, maar niet alleen dat maar het zorgt er, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Valeriaan voor, dat je lichaam de rust uiteindelijk zelf weer overneemt waardoor je er niet van afhankelijk bent. Veel mensen hebben genoeg aan enkele dagen tot weken Passiebloem (afhankelijk van de ernst van de klachten) en daarna gaat het uit zichzelf goed. Je lichaam raakt er niet aan gewend en zeker niet aan verslaafd. Het is daarnaast heel veilig te gebruiken, behalve dan tijdens de zwangerschap. Het kent geen bijwerkingen. Passiebloem werkt tegen stress, slapeloosheid, nachtmerries, angsten, depressie, trauma, zenuwen, nervositeit, etc.
Ik gebruik valeriaantinctuur. Is te koop bij de etos of kruitvat van hun eigen merk. 3X daags 20 druppels. Smaakt ontzettend vies maar mij helpt het wel. Maar in jou geval zou ik toch echt naar de huisarts gaan en niet om slaappillen vragen maar iets om te kunnen ontspannen. Weet alleen niet of zoiets bestaat. Veel sterkte de komende tijd.
hier na mijn burn out en bij stress periode erg veel baat bij ruval extra forte.https://www.bloem.net/ruval-extra-forte Let wel op! St. Janskruid maakt de pil onbetrouwbaar..
Ik heb vanuit een vorige stressperiode nog wel melatonine liggen (295 microgram) en valdispert extra forte 450 mg. Nu heb ik al gelijk zo'n melatonine ingenomen maar twijfel ik toch of ik die valdispert had moeten kiezen. Kan ik die alsnog nemen? In principe is het ene een hormoon en het ander een kruid. Of is het totaal onverantwoord? Wil gewoon zo graag een nachtje lekker slapen
Dat passiflora, is dat van a.vogel? Ik heb namelijk nog nooit iets daarvan gehad wat werkte. Of is het ergens anders van? Heeft iemand een linkje? Er zijn nu veel verschillende tips gegeven dat ik twijfel waar te beginnen.
Ik heb ook van die periodes dat ik teveel spanning heb en me dan erg naar voel. Die homeopathische middelen werken bij mij dan echt niet. Heb van de huisarts oxazepam de allerlichste gekregen en die pak ik dan dan kan ik tenminste paar nachten lekker slapen en kun je ook weer fatsoenlijk helder denken. Tegen tijd dat mijn dochtertje wakker wordt is die allang uitgewerkt. Heb het doosje met oxazepam nu 3 jaar en ze zijn nog lang niet op pak ze alleen als echt niet meer gaat. Wat ik ook doe is naar de bsr ( body stress release) gaan en dat werkt voor mij ontzettend goed.