Postadres voor vriendin

Discussie in 'De lounge' gestart door goblins, 26 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Iemand daar ervaring mee?

Vriendin van me ligt in scheiding en haar ex heeft nu een huis toegewezen gekregen.
    Zij kan de huur alleen niet betalen (1000 euro) en gaat particulier huren. Ze mag niet ingeschreven staan op dat adres.
    Nu vroeg zij of wij haar postadres zouden willen zijn ivm anders adreslijst en geen huis kan krijgen via de woningbouwvereniging.

2. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ik zou het niet doen...als ze schulden maakt en er komen aanmaningen en deurwaarders dan staan die voor jouw deur.
    Ze kan ook een postbus huren, of post bij ouders/familie laten bezorgen.

3. In your eyes

In your eyes Niet meer actief

Los van het inschrijven op een ander adres zou ik haar afraden deze woning te huren. Wanneer het om legale verhuur gaat is er altijd een inschrijving mogelijk. Ik heb ooit ook tijdelijk zo'n woning gehad en heb daar alleen maar ellende mee gehad, nog jaren nadat ik er al weg was.
    Een postadres is een ding, een inschrijfadres iets heel anders!

Ot, nee ik zou het ook niet doen. Wanneer er iets met jou zou gebeuren waardoor jij overheidssteun nodig hebt (uitkering bijvoorbeeld) kan jij daarop gekort worden omdat je op papier een huisgenoot hebt. Ik ben er niet helemaal zeker van, maar volgens mij geldt dat ook voor toeslagen.
    En wat hierboven al gezegd is, wanneer zij schulden maakt heb jij ook een probleem.

4. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

6 dec 2011
    2.649
    76
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Wij hebben het gedaan voor een vriend van mijn man, alleen maar ellende bijv: deurwaarders aan de deur, op een gegeven moment zelfs politie aan de deur op achterlijke tijden bonkend omdat hij bij ons ingeschreven was. Heb maar eerlijk verteld dat het niet zo was maar ze bleven komen. En hij telde mee als volwassene in t huis dus alles werd duurder zoals riool en afval heffingen.

5. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Oké. Heel duidelijke antwoorden.
    Ze zal in ieder geval niet bij ons ingeschreven worden. Ook ivm belastingtechnisch gave.
    Maar Idd. Eventuele schulden.
    Mmmm.
    Ze wil alleen een postadres tot ze een woning heeft via de woningbouwvereniging. Maar ze is bang dat als haar postadres 80 km verderop is bij haar vaderdag ze niet meer ingeschreven staat bij de woningbouw.

Ik heb van jullie duidelijke antwoorden gekregen. Ik weet nu wat meer en ik ga me er verder in verdiepen.
    Ik denk niet dat we het gaan doen. Maar dan wel eerst goed onderbouwen voor we nee zeggen.

6. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.630
    5.657
    113
    Klopt geldt ook voor je toeslagen! niet doen dus!

7. In your eyes

Zolang diegene papieren gewoon doorgeeft zodat de rekening van de inschrijving gewoon betaald kan worden maakt dat weinig uit. Wij staan ook ingeschreven in een gemeente aan de andere kant van Nederland, dat is geen probleem.

Maar waarschuw haar wel over de woning, want door deze te accepteren terwijl ze zich er bewust van is dat ze zich daar niet kan inschrijven is ze wel medeplichtig van (ongetwijfeld belasting-)fraude van de eigenaar.

8. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
  9. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Man ga eerst je feiten na voor je iets roept wat een angst zaaierij.

Ts als jou vriendin zich inschrijft onder functie adres B zitten er totaal geen consequenties aan voor jou.
    Hier hebben 3 mensen zo ingeschreven gestaan waarvan 2 tot hun nek in de schulden. als ze aan de deur komen en je geeft aan dat het functie adres B Is dan weten ze dat ze niets mogen.

Ik zou het zo doen. Er zijn geen consequenties ook noet voor toeslagen en uitkeringen

10. In your eyes

Man, ga eerst eens lezen, dan zie je dat ik uit ervaring spreek ;)

11. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83

Jij hebt het over een inschrijving niet over een functie adres b anders was er niets duurder geworden

12. In your eyes

Ik ben een aantal jaar geleden (hoogzwanger) op straat komen te staan door een frauderende verhuurder die dacht dat hij er wel mee weg kon komen en dat geintje heeft me bakken vol met geld gekost, dus ik zou het niet aanraden. Voor mij was het ook tijdelijk terwijl ik wachtte op een huis via de woningbouw, via een erkend bemiddelingsbureau, dus ik ging er vanuit dat het geen kwaad kon.
    Zoals ik al eerder schreef, zitten er meer risico's aan het accepteren van een woning waar je je van bewust bent dat deze niet legaal is, dan over welk postadres je hebt ten opzichte van de woningbouw-inschrijving. Er zijn genoeg particuliere woningen waar er wel inschrijven mogelijk is, dan is heel het postadres/functie adres overbodig en het kan een hoop ellende voorkomen. Zeker gezien je na een scheiding niet nog meer op je dak wilt en het een stuk prettiger is om te wachten op een huis van de woningbouw vanuit een plaats waar je niet ieder moment uitgezet kan worden.

Misschien dat een functie-adres inderdaad een optie is wanneer ze daar toch mee door wilt gaan, maar zoals ik al eerder schreef lijkt het me verstandig om de vriendin in te lichten over de mogelijke gevolgen van het huren van een illegale woning, gezien die consequenties een stuk verder gaan dan de situatie waar ts' vriendin zich zorgen om maakt.

Dat is alles wat ik wilde zeggen, -zie het dikgedrukte stuk in de quote van mijn eerste bericht waar ik op reageerde- en het feit dat ik vervolgens ook gezegd heb dat ik niet zeker weet hoe dat met toeslagen zit.
    Postadres, inschrijvingsadres of functieadres zijn leuke oplossingen, maar het feit blijft dat de woning illegaal is. Dat is geen angstzaaien, maar gewoon de realiteit.

13. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    #13 tupp, 26 jul 2016
    Laatst bewerkt: 26 jul 2016
    Jullie praten door elkaar heen:

- Het accepteren van een woning waar je je niet kunt laten inschrijven, is niet toegestaan. Daar waarschuwt In Your Eyes voor. Maar dat is niet het 'probleem' van TS en ook niet haar vraag. Al is het attent van IYE dat ze de vriendin van TS hiervoor waarschuwt.
    - Er wordt ook gezegd dat TS de vriendin niet moet laten inschrijven op haar omdat dit haar toeslagen e.d. kan kosten. Maar ook dat is niet de vraag van TS.

TS vraagt naar een postadres. Zoals je gewoon op de site van de Rijksoverheid kunt lezen, kan dat voor TS geen kwaad. Maar TS: je moet dan wel verdraaid zeker weten dat je alleen postadres bent en dat je vriendin zich niet! op jullie adres laat inschrijven!

Voor TS kan zo'n postadresschap verder probleemloos. Alleen kun je je afvragen of 1) vriendin er verstandig aan doet deze woning te accepteren en 2) vriendin überhaupt van de gemeente toestemming krijgt om een ander adres als postadres te gebruiken. Want hoe gaat ze dan uitleggen waar ze dan wel woont?

En in alle eerlijkheid... Ik hoefde alleen maar 'postadres' in te typen bij Google en de eerste hit was gelijk een site van Rijksoverheid met, volgens mij, een kristalheldere uitleg. Soms is het verstandiger om gewoon eerst op dat soort pagina's te kijken waar gewoon de juiste informatie opstaat. Want je merkt wel dat er in zo'n topic mensen gaan reageren die alleen vanuit hun eigen ervaring praten en daarbij vergeten wat nu eigenlijk echt je vraag is. En / of die er gewoon niet genoeg verstand van hebben om je het juiste antwoord te geven. Zoals het genoemde idee van de postbus: dat kan dus alleen als je al ergens ingeschreven staat en zou dus in de geschetste situatie voor de vriendin van TS onmogelijk zijn.

14. Gemma79

Gemma79 Fanatiek lid

19 feb 2011
    1.105
    2
    0
    NULL
    NULL
    Kan ze niet in de woonplaats een postbus huren?

15. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Dit. Om een goede vriendin uit de brand te helpen zou ik het zo doen. 😊

16. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Dit inderdaad....
    Zo hebben wij het ook gedaan voor een vriend, alleen een post adres, verder niets

17. kersje

kersje Fanatiek lid

4 jul 2011
    1.594
    1
    36
    Noord-Holland
    Dit was ook mijn gedachte

18. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Posfbus huren kan alleen als je een adres hebt. Dus ergens ingeschreven staat.

19. fanona

fanona Bekend lid

9 dec 2014
    892
    336
    63
    Ze moet toch ergens ingeschreven staan?

20. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Van je vriendinnen moet je het maar hebben zeg. Wij hebben zo vaak tijdelijk iemand even een postadres geboden. Leuk als je zelf in nood zit en je vriendinnen je niet willen helpen met zoiets simpels omdat ze bang zijn voor dingen die mogelijk helemaal niet aan de orde zijn.

Deel Deze Pagina