Ik weet niet of dit de juiste plek is maar ik dacht ik plaats het gewoon in de lounge, ,er is vast iemand die ervaring hiermee heeft. We gaan verhuizen en willen tussen 2 kamers op de begane grond de muur eruit halen, de aannemer wist niet zeker of het een dragende muur is dus zei dat hij voor de zekerheid een stalen balk ging plaatsen. Als wij ons huis boven de vraagprijs verkopen willen we ook een uitbouw doen dus ik ben wat informatie aan het opvragen en vervolgens vertellen die mensen van de uitbouw organisatie (prefab) dat je niet zonder vergunning een draagmuur mag verwijderen. Ik wist dit dus niet, ik dacht dat dit alleen was voor aanpassingen buiten je huis zeg maar...in onze vorige woning is het ook gedaan ( zo'n stalen balk geplaatst om een open keuken te krijgen), de aannemer destijds heeft nooit iets gezegd over tekeningen of dat we een vergunning moesten regelen. Mijn vraag is dus, is dit een vage regel waar niemand zich eigenlijk aan houdt? Ik bedoel natuurlijk zolang je doet wat goed is voor je huis, en zo'n draagbalk plaatst. Als ik die vergunning moet regelen gooit het namelijk erg veel roet in het eten, dan moet ik tekeningen laten maken en ik heb eigenlijk de verhuizers al geboekt voor eind oktober, de muur zou er in september al uit gehaald worden. Ik wil niet eind oktober in die puin zitten met 4 kinderen...bovendien heb ik dan dus gewoon geen woonkamer een lange tijd want het is een kleine kamer en woonkeuken ernaast.
Het veranderen van de constructie is vergunningsplichtig. Je moet officieel dus een vergunning aanvragen. Aangezien je de buren en overige buurtbewoners nog niet kent ( en je dus niet weet of er mensen tussen zitten die kunnen “klikken” )zou ik het risico niet lopen en gewoon een vergunning aanvragen. Je wilt niet dat ze komen controleren met alle gevolgen van dien. https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/brochures/2010/07/20/verbouwingen/infoblad-verbouwingen-16-7.pdf
Het klopt dat ditk inderdaad officieel moet. Maar wij hebben dit destijds niet gedaan. Ik kan me niet meer precies herinneren hoe dat ging maar volgens mij zei de aannemer dat heel veel mensen dat niet deden
Dit wist ik ook niet! Bij de gemeentes wordt gezegd dat je zonder vergunning Max 4 meter mag aanbouwen en ja dan ga ik er vanuit dat je geen rekening moet houden met een draagmuur Wij hebben vorig jaar een draagmuur verwijder ivm een aanbouw zonder vergunning. En na ons zijn er meerdere buren geweest die het zonder vergunning hebben gedaan. Ik zou de gemeente bellen om informatie.
dat bedoel ik, ik heb dus het idee dat heel veel mensen dit niet weten en misschien zijn ze dan dus wat minder streng met vergunningen. Heel irritant dat ik nu deze informatie heb, overigens is het ook heel krom allemaal want als ik de aanbouw tegelijkertijd doe met het verwijderen van de draagmuur is het opeens NIET nodig een vergunning aan te vragen voor die draagmuur....maar wel veel duurder voor mij want die mensen van de aanbouw rekenen iets van 10000 euro daarvoor terwijl mijn mannetje het voor 2500 doet...
vergunning ff aanvragen is echt behoorlijk lastig, en komen veel kosten ook bij kijken dus als het even kan doe ik dat liever niet en neem ik het risico dat mijn buren gaan klikken (wat me stug lijkt want als mensen ergens nieuw komen wonen wordt er altijd verbouwd)
Dat klopt niet hoor, dat ligt aan het bouwvlak en de grootte van je achtertuin etc. Wij gaan ook vergunningsvrij aanbouwen, +/- 75 m2 en qua diepte is dat ook meer dan 4 meter.
De mensen vd uitbouw mailde mij ook dat tot 4m vergunningvrij is, ze zeiden niks over tuinoppervlak. Maar goed ik heb het niet over een vergunning voor de uitbouw maar voor de draagmuur waar we een stalen balk in gaan plaatsen
Er is ook een verschil tussen uitbouwen en aanbouwen - voor een aanbouw onder een bepaald oppervlak (afhankelijk vaak ook van de grootte van de tuin) is geen vergunning nodig. Voor een uitbouw (met verwijderen van draagmuur) vaak wel. Mensen bouwen soms bv een serre aan zonder vergunning; geen probleem! Mijn schoonzus laat vrij veel verbouwen (3 draagmuren vervangen door balken, uitbouw, en het is een monumentaal pand) en die hebben het door een bouwtechnisch bedrijf allemaal laten doorrekenen, op papier laten zetten en zij regelden ook de benodigde vergunningen. Het kost wel wat natuurlijk, maar dan is het ook echt goed geregeld en sta je later niet ineens voor de verrassing dat bv de balken niet goed zijn, of buren die bezwaar maken omdat je geen vergunning hebt etc...
Maar wat is dan eigenlijk de vraag? Als het moet doe je het toch zonder vergunning. Dus dan maakt het toch niet uit wat je officieel zou moeten doen?
Laat ik het zo zeggen dit is bij onze gemeente. TS dan zou ik de gok wagen en het zonder vergunning doen. Wij hebben dat ook gedaan omdat wij dat van die draagmuur niet wisten. Voor onze opbouw hadden wij wel een vergunning nodig incl bouwtekeningen en ja dat kostte best wat geld en tijd uiteraard.
Ik kan inderdaad ook vinden dat er wel een vergunning voor nodig is, behalve als de draagmuur doorbreken een onderdeel is van vergunningsvrij uitbouwen. Beetje kromme regel dus. Wat betreft de uitbouw: ik zie inderdaad iets over die diepte van 4 m, maar ook over de grootte van je achtererfgebied, dus ik weet het ook niet zeker meer. Maar we laten alles doen, dus komt vast goed. (Wij gaan dus dieper dan 4 m, maar blijven ruim onder de vergunningsvrije oppervlakte bij een achtererfgebied van meer dan 300 m2).
Je bedoelt een vergunning voor het verwijderen van de muur in de kamer ? Daar heb ik idd nog nooit van gehoord. Hier in de gemeente moet je voor uitbouw wel een vergunning hebben.
Mss heb je hier iets aan? https://constructieshop.nl/draagmuur-verwijderen-zonder-vergunning/amp/ https://www.google.nl/amp/s/bouwadviesshop.nl/draagmuur-verwijderen-zonder-vergunning/amp/