Opnieuw naar ha met dreumes met eczeem?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Janna, 3 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Janna

Janna Fanatiek lid

Mijn dochter (18 mnd) heeft eczeem en ik twijfel of ik hiermee naar de ha zal gaan.

Ze heeft ongeveer een jaar geleden ook last gehad van eczeem. Ik ben er toen mee naar de ha geweest en we hebben er koelzalf voor gekregen, om het te onderhouden en vet te houden en hormoonzalf voor als het echt heftig was. Die laatste heb ik maar een paar keer een aantal dagen gebruikt; meestal konden we het daarna redelijk rustig houden met de koelzalf. Er is niet onderzocht waar het door veroorzaakt werd, want dat was bij die leeftijd volgens de ha heel onnauwkeurig (vaak vals negatief).

Gedurende het najaar is het weggetrokken. Wij blij. Maar nu heeft ze het dus weer. Het zit vooral op haar benen en armen, zoals vorig jaar, maar nu zit ook haar hele rug onder, tot aan haar nek. :$ Dat was vorig jaar niet zo. Ik ben dus weer hevig aan het smeren met koelzalf, maar krijg het daarmee niet onder controle: sterker nog, het wordt alleen maar erger. De hormoonzalf is ondertussen over de datum. Overigens hebben we niet het idee dat ze er last van heeft (geen pijn of jeuk, voor zo ver wij dat kunnen inschatten).

Nu vraag ik me dus af of het zin heeft om naar de ha zal gaan. Ik ben er namelijk een beetje bang voor dat mijn ha toch niet zo veel kan, behalve evt. een nieuwe tube hormoonzalf voorschrijven, maar dat vind ik toch wel een vrij heftig middel, voor iets waar ze zelf geen last van lijkt te hebben. (Daar komt nog bij dat ik niet graag naar mijn ha ga, omdat ik vaak het gevoel heb dat ik in haar ogen voor onnodige klachten op spreekuur kom.) Kunnen ze op deze leeftijd wél onderzoeken waar eczeem door veroorzaakt wordt?

2. Porsche

Porsche Niet meer actief

Ja natuurlijk ik zou meteen een afspraak maken bij de dok.. Al is het maar voor de nieuwe hormonen Zalf
    Je hebt ook antibiotica zalf dat is ook een wonder middel!!
    Heel veel succes

3. ffff

ffff Bekend lid

9 okt 2012
    911
    545
    93
    Hier een basisarts die net haar keuze-coschap dermatologie heeft afgerond ;)

Wat eczeem het beste onder controle krijgt is vet houden, bijvoorbeeld met koelzalf, en toch hormooncreme smeren. Welke heb je? Hydrocortison? Hydrocortison kun je zeker 2 weken 1 maal daags smeren, daarna afbouwen naar max. 4 dagen per week en als de huidafwijkingen weg zijn helemaal stoppen. Als je je aan zo'n schema houdt en je smeert geen hele tube per week, dan kunnen er onmogelijk bijwerkingen optreden en is hydrocortison een heel veilig middel. Er zijn wel andere behandelopties voor eczeem maar die zijn veel minder onschuldig dan de combinatie van vette creme en hormooncreme. Eczeem komt bijna altijd weer terug na verloop van tijd als je met de hormooncreme bent gestopt. Dat is geen teken dat de behandeling niet juist is, dat is inherent aan eczeem (het is niet te genezen, alleen tijdelijk te onderdrukken).

Over datum creme kun je in principe gewoon mee smeren. Als -ie nou echt jaren over datum is, bel dan de assistente voor 'n nieuw receptje.

Meestal heeft eczeem geen aanwijsbare oorzaak en het onderzoek naar allergieën is van heel beperkte waarde. Eczeem is nu eenmaal iets wat bij iemand hoort, net als veel andere huidziekten. Kinderen met hooikoorts of andere allergieën of astma hebben een grotere kans op eczeem (deze kinderen hebben een atopische aanleg), maar eczeem wordt zelden veroorzaakt door allergieën. Uitlokkende factoren voor verergering van eczeem zijn bijvoorbeeld ziekte, stress of weersveranderingen. Het enige nuttige wat je er aan kunt doen, is het onderdrukken van de huidafwijkingen omdat die jeuk of pijn kunnen geven en geïnfecteerd kunnen raken (op de manier zoals hierboven beschreven). Verder onderzoek kost veel tijd, moeite en geld (als je nog niet aan je eigen risico zit ;)) en is vaak onprettig voor zo'n kleintje, terwijl de uitslagen in het geval van eczeem vaak niet bijdragen.. Wél als er symptomen van allergie zouden zijn, zoals diarree, braken, benauwdheid, etc. na het eten van bepaalde voedingsstoffen.

Als je het gevoel hebt dat je huisarts vindt dat je voor onnodige dingen komt, zou ik eerst smeren volgens bovenstaand schema of volgens het schema dat je huisarts destijds heeft opgegeven. Is het dan na een maand niet beter, dan kun je dan naar je huisarts en ook echt laten zien dat je zelf een poging hebt gewaagd om het te verbeteren en dat je er nu niet meer uit komt.. Hopelijk kun je dan op wat meer begrip rekenen?

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik zou toch ook echt weer even om hormoonzalf gaan. Eczeem is echt heel vervelend, ook als ze er schijnbaar geen last van hebben, hebben ze er vaak wel degelijk last van. Onze oudste had eczeem die duidelijk veroorzaakt werd door koemelk, (ze heeft KMA, eczeem komt alleen als ze teveel melk binnenkrijgt, zonder melk blijft het weg), maar zo'n directe oorzaak schijnt idd maar weinig voor te komen.

Wat ffff zegt over eigen risico: dat heb je niet bij kinderen beneden de 18 :)

5. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Hier ook een dreumes met eczeem. Wij lopen nu, na meer dan een half jaar te hebben aangemodderd bij de huisarts, nu bij de poli dermatologie in het zkh en sinds die tijd gaat het heel goed, de eczeem is onder controle met lanettezalf en hormoonzalf (hydrocortison en triamcinolon (oid). Eerste maand hebben we ook een teer-lanettezalf moeten gebruiken. Eindelijk heeft mijn zoontje niet constant last van jeuk en niet al zijn energie gaat meer naar zijn eczeem, maar hij groeit ook weer beter (groei stagneerde).
    Ik zou dan ook zeker zeggen, modder niet te lang door, mits je je aan de smeerschema's houdt dan kan hydrocortison geen kwaad (is mij ook door de arts verteld). Wel zou ik contact opnemen met je huisarts, eventueel kan hij/zij dermasilk ondergoed voorschrijven (rompers en broekjes van zijde, dit irriteert minder en ademt beter, speciaal voor kindjes met eczeem).

6. IngeM

IngeM Fanatiek lid

17 dec 2011
    1.590
    0
    36
    Goeree Overflakkee
    Ik heb het hier al een aantal keren genoemd maar Revita crème is echt heel goed tegen eczeem.

De zoon van een vriendin had ook ernstig eczeem, met geen enkele (hormoon)zalf hing het weg, ze is Revita crème gaan gebruiken en het was binnen een week weg en als ze regelmatig blijft smeren dan blijft het ook weg, het was voor haar echt de enige oplossing en nog op natuurlijke basis ook, niet die hormonentroep.

Mijn zoontje had beginnend eczeem, ik gebruik de crème nu ook en echt, zijn huid is zo prachtig gaaf en zacht. Je kunt het in ieder geval proberen, baat het niet dan schaadt het ook zeker niet!!

7. Eden28

Eden28 Fanatiek lid

23 jun 2012
    1.623
    0
    0
    Denk toch dat ouders vaak onterecht bang zijn voor hormoonzalf. Ik loop met mijn dochter bij een eczeem verpleegkundige en die heeft mij verteld dat door goed gebruik van hormoonzalf er amper tot geen bijwerkingen zijn.

Het is hier het enige wat werkt. Ze huilt er niet om en slaapt goed maar loopt wel de hele dag te krabben. Heb klasse 2 gekregen omdat het zo erg was en het is nu helemaal weg en ze heeft helemaal geen jeuk meer gelukkig

8. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Hier ook een kind met eczeem. Eerst gesmeerd met cetomacrogolcreme, dathielp een beetje, later met hydrocortison en vette zalf. Dat hielp tot een hele heftige uitbarsting, toen een sterkerehormoonzalf gekregen. Die gebruiken we alleen als het echt erg is en dan smeren we 5 dagen wel en dan 2 niet om de huid wat rust te geven. Volgens onze huisarts is dat effectiever an nonstop smeren. En steeds in combinatie met vette zalf.

De jeukvan het eczeem kwam niet meteen maar later wel, vreslijk hoe ze altijd met haar rug tegen vanalles zat te schuren.

Dus zou zeker naar de huisarts gaan en niet te bang zijn voor hormoonzalf, mijn ervaring is dat het wel goed helpt. Alleen niet te lang gebruiken, na een paar dagen moet je echt verbetering zien en anders terug naar de huisarts.
    Oorzaak is hier onbekend maar zodra de weerstand zakt door verkoudheid of tandjes wordt het erger. Overigens gaat het nu veel beter en ishet in de winter erger dan nde zomer. Niet te warm aankleden scheelt ook.

9. Igglepiggle

Igglepiggle Bekend lid

9 feb 2011
    897
    1
    18
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je heldere uitleg.

10. mw21

mw21 VIP lid

24 okt 2010
    5.173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Wij doen tegenwoordig t 'voor zijn' door elk weekend hormoon zalf te smeren en rest van de week vet ik zeg top oplossing!

11. Janna

Janna Fanatiek lid

Inderdaad igglpiggle, dat is een heldere uitleg ffff! Overigens ook bedankt voor de andere reacties. Ik haal er echt wel een aantal tips uit, waar ik wat mee kan.

Ik heb inderdaad hydrocortison. Die is nu net een maand over de datum, dus daar ga ik dan eerst maar eens mee aan de gang en dan kijken of het minder wordt.

12. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

13. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.192
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik snap die aversie soms niet helemaal omtrent hormoonzalf.
    Je kunt al een heel eind komen met een lichte hormoonzalf.Onze oudste(nu 9 jaar) had ook eczeem op jongere leeftijd.Ook met 15 maanden zat zijn hele rug onder de eczeem.
    Mijn huisarts is gewoon lekker nuchter.Je kunt lekker blijven aanmodderen met allemaal cremes etc maar soms is er gewoon iets meer nodig.Kun je dit verhelpen met een lichte hormoonzalf is dat toch prima.Blijf je aanmodderen ivm onwetendheid omtrent hormoonzalven dan moet je straks alsnog aan een zwaardere hormoonzalf.Onze zoon heeft het altijd prima gered met enkel hydrocortison.Ik zou toch maar beginnen eer dat het straks nog erger wordt.

Succes.

14. Janna

Janna Fanatiek lid

Tja, ik kreeg de hormoonzalf van de ha mee met de strikte instructies dat ik het beslist niet vaker of langer mocht smeren dan voorgeschreven, dat ik dun moest smeren en dat ik na het smeren zelf mijn handen moest wassen. En toen ik aan een collega vertelde dat ik hormoonzalf had, reageerde ze met een fronsend 'oeh'. (Haar zoon is astmatisch en heeft ook eczeem.) Vandaar dat ik dus het beeld heb dat hormoonzalf best een paardenmiddel is.

Maar ik heb het er gisteravond met ml over gehad en we gaan inderdaad weer beginnen met de hormoonzalf, want we willen voorkomen dat het erger wordt en dat ze er wel last van gaat krijgen. Mocht het dan over een maand niet minder zijn, kan ik altijd nog met haar naar de ha.

Bedankt allemaal! Wat mij betreft mag deze op slot.

15. raspberry

raspberry Niet meer actief

Mensen denken bij dat hormoon vaak aan zaken als de pil enzo, en denken dat hormonen iets voor en van volwassenen is. Maar ons lijf wordt deels draaiende gehouden door onze hormoonhuishouding en bij mijn weten draait bij een ongeboren baby vanaf het tweede trimester de eigen hormoonhuishouding al, (eerste trimester zijn ze daarin afhankelijk van de moeder).
    Denk dat als de zalf al anders genoemd zou worden, de weerstand al heel wat minder zou zijn :)

16. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Op verzoek van TS gesloten

Deel Deze Pagina