bijna 9 maanden en op schema?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Tilleke, 28 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tilleke

Tilleke Actief lid

9 mrt 2014
    379
    0
    16
    Hoi meiden,

mijn dochtertje is nu bijna 9 maanden, en 2 weken te vroeg geboren.
    Ze zit al heel goed en trekt zich heel goed op aan mijn vingers en blijft goed stevig staan aan een tafel of aan mijn handen.
    Ze kan ook zelf van een vorkje eten met haar hand.
    Uit een (tuit)beker kan ze nog niet zelfstandig drinken.
    Ze kan haar nek en armen heel goed hoog houden als ze op haar buik ligt en schuift naar achteren.
    Ze tijgert/kruipt alleen nog niet vooruit en ze kan zich ook nog niet echt optrekken aan iets of zelfstandig van lig naar zit.
    Is dit normaal voor haar leeftijd? ik heb het idee dat ze wat achterloopt..

Wat doen of deden jullie kleintjes rond die leeftijd?

2. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    eigenlijk hetzelfde. ze kon nog niet zelf gaan zitten, niet tijgeren en niet optrekken (met 10 en 11mnd).
    eten kon ze idd ook net als drinken uit een rietjesbeker. Verder zwaaide en klapte ze met 7 mnd.
    Volgens mij loopt ze prima op schema hoor!

3. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Klinkt heel normaal hoor.
    Mijn zoontje was 7 maanden toen hij ging tijgeren, net 9 maanden toen hij zichzelf op trok en vlak erna ging hij overal langs lopen.
    Zelf gaan zitten deed hij pas met ruim 11 maanden, voor die tijd ging hij op z'n knieën zitten met z'n billen er tussenin:p
    Kruipen deed hij toen hij bijna 10 maanden was.
    Inmiddels klautert hij sinds een paar weken op de bank, maar hij loopt nog niet los, lijkt wat angstig te zijn, wil ook echt 2 handjes vasthouden om te lopen, staat ook nog niet los.
    Zwaaien doet hij af en toe, in z'n handjes klappen sinds vorige week.
    Hij drinkt sinds 8 maanden uit een rietjesbeker, tuitbeker snapt hij tot op de dag van vandaag nog steeds niet, omdat je die omhoog moet houden. :p
    Eten met een vork doet hij alleen als hij er zin in heeft, meestal eet hij z'n boterham gewoon met z'n handjes.

4. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Mijn oudste deed met 9 maanden nog bijna niets. Als ik haar op haar billen zette kon ze redelijk zelf zitten, maar viel ze ook nog regelmatig om tijdens het spelen. That's it. Verder kon ze nog niets, dus ook niets staan zoals jouw kindje. Het is later helemaal goed gekomen en met ongeveer 17 mnd kon ze heel goed en stevig buiten op schoenen lopen :). Bij haar gebeurde alles zo'n beetje rond haar eerste verjaardag en ging ze ineens heel veel snel na elkaar doen.

Ik zou als ik jou was de schema's voorlopig gewoon even loslaten als deze je onzeker maken. Schema's geven alleen gemiddelden weer en gemiddelden bestaan bij de gratie van afwijkingen van het gemiddelde ;). Voor elk snel kindje is er een langzaam kindje en andersom. Uiteindelijk komen ze er bijna allemaal en als ze 2 zijn merk je niets meer van die kleine verschillen.

5. Natasjee

Natasjee Fanatiek lid

13 dec 2013
    3.357
    678
    113
    Vrouw
    Haarlem
    Hier zijn ze 10,5 maand (7 weken te vroeg) en ze kunnen nog niet zelf gaan zitten en ook nog niet zelf gaan staan. Tijgeren doen 2 van de 3 wel, maar kruipen nog niet. 1 Zoontje lukt het net niet zeg maar, hij vergeet zijn handen mee te nemen dus hij schuift alleen zijn knieën naar voren of loopt op handen en voeten (vergeet ook dan zijn handen). Hij loopt wel mee aan de handen, zijn broertje kan net aan een paar seconden ergens tegenop staan en nr 3 die kan dat allemaal nog niet. Zou me er niet te druk om maken, het ene kind is het andere niet.

6. Meca

Meca Fanatiek lid

23 jul 2014
    1.642
    276
    83
    Luizen plukker
    Klinkt als mijn dochter en die is een paar dagen ouder.

Drinkt alleen wel zelf uit een rietjesbeker maar eten geef ik aan want lepels en dergelijke wordt alleen maar mee gespeeld 😉

7. Marae

Marae Niet meer actief

Mijn meisje is ook bijna 9 maanden. Kan wel van lig naar zit en optrekken. Ze staat stevig aan tafel en zet nu soms ook wat stapjes. Ze kan ook met haar hand eten. Tuitbeker vind ze maar raar (waar is de speen?) ;) Mijn dochter kruipt nu, daarvoor was het ook tijgeren en achteruit kruipen. Alle dingen die jij noemt deed mijn dochter 3 weken geleden ook nog (niet). Ineens kreeg ze het door, allemaal in één week. Dat ging echt even heel snel zeg. Ik denk dat je kindje prima op schema loopt als ik het zo lees!

8. Tilleke

Tilleke Actief lid

9 mrt 2014
    379
    0
    16
    Thanks voor jullie reacties. Als ik het zo lees loopt ze dus niet echt achter..?
    Ik denk inderdaad ook steeds met kruipen/tijgeren van oh nu krijgt ze het door.. Maar tot op heden nog niet haha.
    En hoor inderdaad vaker dat kleintjes op die maanden opeens veel kunnen in korte tijd. Ben benieuwd dus.
    Ze draait al wel heel goed om 's ras op d'r buik en als ze m'n handen pakt en houd haar beentjes een beetje tegen trekt ze zich zelf helemaal op. Vandaag toevallig ook zelf aan de stang van de kinderwagen toen ze er in lag.
    Hier snapt ze die (tuit) beker ook echt nog niet..

9. nieuwemoeder97

nieuwemoeder97 Actief lid

13 mei 2014
    194
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik vraag mij dit soms ook af, is ze daar niet te laat voor, of zou ze dit nog niet moeten kunnen ;) en we weten goed genoeg dat elk
    kind het op zijn eigen ritme doet, maar toch...
    Vandaag heb ik haar park op de laagste stand gezet, omdat ze
    ging rechtstaan en likken aan de bovenkant :D
    Ze kan al een goede maand alleen zitten, en omdraaien dat is al helemaal geen probleem, dikwijls vechten voor een minuutje te blijven liggen dat ik haar pamper kan aandoen :) zwiep en ze is omgedraaid.
    Sedert een paar dagen begint ze te kruipen!
    Maar eten, tja ze heeft nog geen tandjes, dus boterhammen etc daar kan ze haar buikje niet mee vullen, want daar likt ze eens aan en dat is het dan weer. Ze 'drinkt' uit open bekertje, maarja drinken, ze is meer enthousiast dat ik af kom met haar bekertje dan iets anders.
    En vooral veel 'papa' 'papa' 'papa' zeggen grrr wanneer volgt 'mama' ;)

10. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Trouwens. mevrouw liep al wel met 14 mnd los, dus het kan ineens heel snel gaan. ze heeft hier denk ik binnen 4 mnd alles (gaan zitten, tijgeren, optrekken, kruipen en lopen) geleerd.

11. Miepiemoos

Miepiemoos Bekend lid

13 mei 2013
    973
    160
    43
    Mijn dochter is 9 maanden gecorrigeerd en kan nog niet tijgeren (ja achteruit haha) ze kan niet zelf gaan zitten maar zit stevig en los al een tijdje. Ze kan al een maand of 2 goed zwaaien en klappen in haar handjes, hiep hiep hoera (armen omhoog). Ik heb wel fysio voor haar want ze is soms gefrustreerd dat het niet lukt en dat vind ik sneu dus zo probeer ik haar te helpen.

12. MCR

MCR Actief lid

26 sep 2013
    278
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje van 9 maanden is drie weekjes te vroeg geboren (alhoewel 37 weken een goed termijn is, dus echt te vroeg vind ik et niet) Hij tijgert, kan stevig op zijn handje en knietjes staan en zelf kruipen, maar tijgeren gaat zo veel sneller :D. Het kan zich optrekken aan de salontafel, bank en dergelijke. Staat dan best goed en kan zo ook wat stapjes doen, maar hij is zo een wildebras dat ik elke keer mijn hart vast houd. Zitten kan hij wel maar doet hij niet uit zijn zelf. Op het cb zeggen ze dat hij wat vooruit loopt, maar ja wat zegt dat nou? Het is inderdaad zo dat het gemiddelde alleen maar bestaat uit uitschieters naar beneden en boven. En achteraf zegt het weinig. Niemand kan aan mij zien wanneer ik begonnen ben met lopen :D.

Deel Deze Pagina