Poll over draagzakken/doeken

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Sneeuwvlokjes, 7 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Welke draagdoek/zak raadt je aan?

1. Mei tai

2. Tricot slen

3. Storchenwiege

4. Ergobaby

5. Bondolino

6. Geweven draagdoek bijv carry sling

7. Bamboo

8. Boba wrap

9. Lodger

10. Manduca

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

12 mrt 2014
    2.131
    1.210
    113
    Hoi dames,
    Ik wil heel graag een goede draagzak/doek aanschaffen voor onze baby. Ik zie alleen door de bomen het bos écht niet meer. Ik weet dat de keuze afhankelijk is van een heleboel factoren, maar ik wilde er toch even een polletje tegenaan gooien. Even de voorkeuren peilen.
    Ik kan maar 10 keuze-opties in mijn poll neerzetten, mocht je dus een draagzak/doek hebben die er niet tussen staat, meld dat dan aub in de reacties.
    Ook graag absolute afraders in de reacties vermelden.
    Bedankt alvast!

2. Frummeltje2012

Frummeltje2012 Actief lid

16 aug 2012
    137
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb een tricot slen draagdoek. Vind het een fijne doek, maar dat is voor iedereen denk ik persoonlijk. Ik heb overigens mijn doek via mp gekocht, gewoon om uit te proberen. Hij bevalt echter prima dus hij zal zeker bij de 2e ook gebruikt gaan worden :)

Ik weet dat je bij veel draagconsulentes verschillende doeken en draagzakken kunt proberen, wellicht is dat iets voor je. Wat de een namelijk fijn vind vind de andere wellicht wel helemaal niets :)

3. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik raad aan; geweven doek, voor als je knopen ziet zitten. Ontzettend fijn, en gaat langer mee dan een rekbare doek (zoals de tricot slen), bied ook meer mogelijkheden én is minder warm.
    Mei tai raad ik ook aan, zeker bv de Hop Tye, toch nog knopen zoals bij een doek, maar net wat eenvoudiger. Wederom veel draagmogelijkheden.
    En ik raad de Bondolino aan; ideaal voor vanaf de geboorte, heel snel om te doen, makkelijk met wisselen tussen bv papa en mama.

Ben zelf ook dol op m'n Wompat; een ssc van draagdoekenstof, klik je dicht met gespen. Ideaal met een peutertje; klik klik! En hoppa, klaar :)

4. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Afrader: Lodger. Deze is niet ergonomisch.

5. Sneeuwvlokjes

12 mrt 2014
    2.131
    1.210
    113
    Oh echt? De lodger stond bovenaan mijn lijstje...
    Ga ik er nu toch nog even over denken. Bedankt voor je reactie

6. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    In een ergonomische draagzak/-doek zit je kindje rechtop met z'n buik tegen je aan, de beentjes ondersteund tot in de knieholtes en de knietjes hoger dan de billen (zogenaamde M-houding). De rug moet ook een mooie natuurlijke bolling kunnen maken, dus een hard rugpand is bv ook een afrader. In de Lodger draag je een baby liggend, daarbij is de kans groot dat hij met z'n kin op z'n borst komt en hierdoor kunnen baby's ongemerkt minder gaan ademen of zelfs stoppen met ademen. Daarnaast draag je de Lodger zelf over 1 schouder en hier hangt hij echt aan; dat is heel snel te zwaar.
    Een mei tai draag je bv over twee schouder en op je heupen, kindje dicht tegen je aan, waardoor het gewicht niet aan je hangt maar juist mooi over je hele torso wordt verdeeld.
    Bij een goed geknoopte doek geldt hetzelfde, en bij een ergonomische draagzak (Bondolino, Marsupi, Manduca, Ergobaby) geldt hetzelfde.

7. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.544
    3.057
    113
    Afrader : lodger, niet ergonomisch.
    Meitai zijn de meeste pas vanaf maat 68 te gebruiken
    De hop tye kan volgensmij wel vanaf de geboorte.

Ik zou voor een draagdoek gaan.
    Een geweven doek is langer te gebruiken dan een rekbare.

Kijk anders even op de fb groep draagpraat.
    Daar kunnen ze je ook goed advies geven

8. Sneeuwvlokjes

12 mrt 2014
    2.131
    1.210
    113
    Bedankt voor je uitgebreide uitleg!

9. Sneeuwvlokjes

12 mrt 2014
    2.131
    1.210
    113
    Ok bedankt, ik zal gelijk eens op die fb groep kijken.

10. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.323
    10.292
    113
    Aanrader manduca geschikt voor kleinere als grote mensen.

11. gusto

gusto Niet meer actief

Afraden: Lodger. (En Chicco, Babybjorn e.d.) Niet ergonomisch, geen goede houding voor kindje.

Aanraden: een elastische (merk maakt niet zoveel uit) draagdoek. Ik heb deze zelf veel gebruikt in het begin en vond het knopen echt heel makkelijk. Mocht je lang door willen dragen dan zou ik eerder een geweven doek adviseren, dat is wat comfortabeler als je kindje zwaarder wordt. Of gewoon een ergonomische drager, merk maakt niet zoveel uit.

12. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    #12 Micera, 9 jul 2014
    Laatst bewerkt: 9 jul 2014
    Ik ben begonnen met een tricotdoek, maar vond deze te warm. Ik ga graag lange stukken wandelen met mijn zoontje, en als het 18 graden is kwamen we er al beiden helemaal bezweet uit. Dus die heb ik weer verkocht.

Daarna ben ik overgestapt op een geweven doek. Stuk koeler, draagt prettig voor zowel mijn zoontje als mij, maar toch weet ik niet of ik deze als 1e zou aanraden. Het ziet er érg mooi uit, krijg ook veel positieve reacties als ik draag, maar het knopen onderweg is wel even "een gedoe". Je krijgt snel handigheid, maar als ik een lange wandeling maak en ik wil mijn zoontje onderweg even eruit halen, moet ik daarna weer met zo'n lange doek knopen en dan hangt er altijd een stukje stof nét in de prut.

Mijn man draagt met de Manduca, een ergonomische draagzak. Dat bevalt hem heel erg goed. We hebben hem 1x helemaal goed ingesteld met de gespen, en nu is het een kwestie van gewoon vastklikken met de kliksluitingen. Er komt geen knoop aan te pas. Onderweg kunnen we hem daarom veel sneller los en vast maken dan een geknoopte doek. Het nadeel van deze draagzak is wel dat we hem maar willen instellen op 1 persoon, zodat hij altijd goed zit. Wisselen van drager, en dus het opnieuw afstellen van de gespen, vinden we te veel werk. Met echt warm weer is de draagzak mogelijk nog koeler dan een geweven draagdoek, omdat de rug van degene die draagt open is, en de zijkanten bij de baby ook open zijn. Hij is gemaakt van katoen en hennep, dus dat is vergelijkbaar als bij een geweven doek. De Manduca is op de buik al direct vanaf de geboorte te gebruiken, omdat er standaard een "baby steuntje" in de binnenkant verwerkt zit. De baby zit ook diep genoeg in de draagzak zodat hij voldoende steun bij zijn hoofdje heeft. De zak kan lang gebruikt worden, wel tot 20 kilo (ongeveer het gewicht van een kleuter). Ik heb nog geen ervaring of het ook prettig draagt met zoveel gewicht op je rug ;)

Deel Deze Pagina