draagzak?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door tifa, 15 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yupgup

Yupgup Fanatiek lid

18 mrt 2011
    3.745
    0
    36
    Onze grote beer en kleine welpje!
    Gelderland
    Leuk dat je wilt gaan dragen! Is behalve praktisch, ook nog eens erg knus :)

Even een rijtje van verschillende (ergonomische) draagsystemen...

Rekbare doek (die had je gekregen toch?)
    Voordelen: eerst knopen, dan kind erin stoppen. Lekker knus en warm In principe zou je voor een hele dag kunnen knopen en de doek tussendoor om kunnen houden (evt wel extra aanspannen als beeb er eenmaal in zit).
    Nadelen: vaak draagt het met 8-10 kg al niet lekker meer omdat het gaat 'doorhangen'. Je kunt er niet mee rugdragen. En je MOET 3 lagen over je kindje houden, dus warm. Maar je bent in de winter uitgerekend zie ik dus zal voor de eerste maanden niet erg zijn.

Geweven draagdoek
    Voordeel: buik, rug-en heupknopen mogelijk. Verschillende maten verkrijgbaar (meest gangbaar zijn maat 5, 6 en 7 afhankelijk van je maat) dus je hebt niet zo'n lap stof over zoals je bij rekbare doeken wel vaak hebt. Bij de standaard buikknoop (FWCC) en rugknoop voor kleine baby's (ruck) gaat er maar 1 laag stof over je kindje, dus minder warm. Doek is zelden te klein; groeit mee met je kind. Bij verkoop ca/minimaal 75% van de nieuwprijs ervoor terug, mits onbeschadigd.
    Nadeel: veel verschillende opties in materialen dus je moet je er even in verdiepen en iets kostbaarder dan rekbaar, maar gaat mee tot de kleutertijd. Knopen doorkrijgen vergt soms wat oefenen.

Ergonomische dragers
    Voordeel: rug, buik of heupknopen/vastklikken. Klik-klik dus eenmaal goed ingesteld, snel vast (en los).
    Nadelen: Dragers kunnen wat dikker/warmer zijn want meerdere lagen stof. Niet alle dragers dragen goed voor jouw lichaamsbouw (vooraf even passen). Dragers groeien niet onbeperkt mee met je kindje. Manduca bijvoorbeeld past vanaf ca maat 68 pas echt mooi (voor die tijd kun je hem wel gebruiken met babyinsert, mr niet ideaal) tot maat 80/86 (met verbreders in de breedte tot 92/98 maar rugpand is dan niet hoog genoeg meer). Voorbeeld van een drager die langer meegaat, van newborn tot ca maat 92, is de Emeibaby.

Als je het durft, zou ik, als ik je zo hoor, vrij snel proberen om met geweven doek je baby op de rug te dragen. Dan heb je meer bewegingsruimte. Het knopen moet je ff onder de knie krijgen maar als je gemotiveerd bent lukt dat zo ;)

Andere opties waar je nog naar kunt kijken voor 'even snel naar buiten' zijn een mei tai, of een ringsling. Met laatstgenoemde draag je op 1 schouder.

Succes en veel draagplezier!

2. Elvis

Elvis Bekend lid

31 okt 2013
    826
    1
    16
    NULL
    NULL

Hoezo moet dat? Ik draag altijd de FWCC knoop, zowel bij mijn rekbare als geweven doek. De gekruisde stukken stof gaan langs de zijkant van de baby en als het kouder wordt, trek ik 1 of 2 kanten over de baby heen.

Ben wel nieuwsgierig, want misschien draag ik dus niet goed.

3. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Met rekbare doek mag dat inderdaad absoluut niet, niet stevig genoeg..

4. Elvis

Elvis Bekend lid

31 okt 2013
    826
    1
    16
    NULL
    NULL
    Ok, dat wist ik niet. Ik knoop zo al twee kids. Welke vergelijkbare knoop is dan wel geschikt voor de rekbare?

5. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Er is maar 1 knoop voor rekbaar en dat is die met 3 lagen vandaar dat die ook snitheet is haha.
    Rugdragen mag ook niet met rekbaar
    Hier een filmpje:

Rekbare draagdoek - tutorial van Babybij.nl - YouTube

6. Lorelai

Lorelai Actief lid

4 feb 2014
    207
    0
    0
    NULL
    NULL
    En toch ben ik het daar niet mee eens, mijn rekbare krijg ik veel strakker en steviger geknoopt in fwcc dan met de rekbare knoop. Maar goed daar gaat het nu niet om.

Heb zelf een Tula en wil niet anders meer, zo comfortabel! Zelfs mijn man pakt hem mee ipv wagen tegenwoordig.

7. Yupgup

Yupgup Fanatiek lid

18 mrt 2011
    3.745
    0
    36
    Gelderland
    Qua veiligheid, een rekbare doek kun je aan de randen niet zo strak aantrekken als een geweven. Als je kindje zich dan zou strekken en achterover gooien (tijdens een huilbui bijv) kan hij met maar 1 laag over zich heen, eruit donderen.

Als je per se de knoop voor geweven doeken wilt gebruiken bij je rekbare doek, spreid dan idd de beide banden over je kindje uit. Maar dan zit je weer met 3 lagen, dus dan snap ik het voordeel ervan niet.

Jij moet doen waar je je goed bij voelt, door consulenten wordt bij een rekbare doek echter maar 1 knoop aangeraden. En rechtop erin dan, ook niet in de kommahouding.

8. Yupgup

Yupgup Fanatiek lid

18 mrt 2011
    3.745
    0
    36
    Gelderland
    Rekbare draagdoek - YouTube

9. Elvis

Elvis Bekend lid

31 okt 2013
    826
    1
    16
    NULL
    NULL
    Ok, dank je wel voor de links naar die draagmethodes.

Wat ik wel merk is dat de rekbare doeken die zij gebruiken ook wel echt een stuk meer rekbaar zijn. Die van mij kun je niet zo uitrekken. Lijkt een beetje tussen rekbaar en geweven in te zitten.
    Toch maar weer mijn geweven doek pakken. ;)

Deel Deze Pagina