Bevallen op de baarkruk

Discussie in 'De bevalling' gestart door mootjen, 29 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mootjen

mootjen Bekend lid

10 mrt 2008
    575
    0
    0
    Half december verwacht ik mijn eerste kindje.
    Nu heb ik er serieus aan zitten denken om op de baarkruk te bevallen
    nu wil ik graag ervaringen horen van het bevallen op een baarkruk.
    De voor en nadelen?

alvast bedankt!

2. mayke1980

mayke1980 Fanatiek lid

15 apr 2007
    1.017
    0
    0
    Docent wiskunde vmbo
    Nijmegen
    Zelf ben ik (bewust) niet op een baarkruk bevallen. De fysio (bekken) vertelde dat er zoveel kracht op je bekken komt dat het echt niet goed is. Wel kun je ervoor kiezen om het eerste deel op de baarkruk te doen en het echte persen op bed. Dat is volgens haar het beste.
    Ik heb goede ervaringen met het liggend bevallen.

succes, Mayke

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.232
    7.278
    113
    Vrouw
    Brabant
    Nadeel is inderdaad de kracht op je bekken, je hebt ook eerder kans om uit te scheuren omdat het vaak wat sneller gaat.

Het enige voordeel dat ik kan bedenken is dat het voor je zelf fijn is, ik vond het in ieder geval heel fijn. En het kan wat sneller gaan, maar goed, dat is dus ook meteen een nadeel.

Je kan trouwens niet altijd op de baarkruk, als bijvoorbeeld de hartslag van je kindje teveel omlaag gaat, moet je weer gaan liggen. Ik heb op de baarkruk gezeten omdat dat van de verloskundige moest om Eva te draaien (en ik vond het dus ook heel fijn), maar moest toen Eva gedraaid was weer gaan liggen omdat haar hartslag teveel daalde.

4. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Hier ook 30 minuten op een baarkruk gezeten en ik doe het werkelijk nooit meer, had totaal geen effect bij mij. Op bed was ik in 15 minuten persen klaar.

5. pim

pim Fanatiek lid

22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Ik heb ook een half uurtje op de baarkruk gezeten. Vond het helemaal niets. Daarna lekker terug op bed.

Pim

6. wendyp

wendyp Niet meer actief

Ik mocht niet.... Ik had namelijk onwijze aambeien, waardoor de vk het niet slim vond...

(al hoorde ik hier weer een ander verhaal)

7. danili

danili Bekend lid

22 mei 2006
    808
    0
    0
    na heel lang persen, wilde ik het toch eens op de baarkruk proberen tijdens mijn 1e bevalling, kindje wilde nl niet zakken.....toen ik erop zat, floepte die ineens (door de zwaartekracht0 zo een end naar beneden...maar voelde zo rot, dat ik maar weer gauw ben gaan liggen...

8. darcy

darcy VIP lid

1 okt 2006
    5.715
    0
    0
    English teacher!
    Zaanstreek
    Ik heb ook een half uur geperst op de baarkruk - 't is, dat Ollie verkeerd lag en de hele bevalling moest eindigen in een keizersnede, maar anders had ik de bevalling graag op de kruk afgemaakt. Het was heerlijk om zo tegen mijn man, die achter me zat, te leunen. Handen op de knieën en alle ruimte (lange rug gemaakt) om te persen!

9. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    Ik heb het eerste deel van het persen op de baarkruk gedaan, ik vond het heel prettig. Een natuurlijke houding.

Alleen was Rick zo groot dat het niet echt opschoot en ik toch op bed verder moest. Ik vond dat echt niet fijn, had ook echt hulp van mn man en de staigiare van de VK nodig om mn benen omhoog te houden, dat lukte me niet alleen. (heb trouwens 2 uur moeten persen bij elkaar)

Deze keer ga ik het weer op de baarkruk proberen hoor! Vond het echt de fijnste houding!

10. ramona0309

ramona0309 Niet meer actief

hmmm dat wist ik niet..
    ik zat namelijk aan een baarkruk te denken omdat mn vorige bevalling (liggend) met mn BI niet zo vlot verlopen is...
    ofja.... ik werd instaat geacht om mn benen omhoog te houden.... nou dat ging dus niet.. had dus 4 man voor nodig om mn benen omhoog te houden.... (ach er stond toch al 7 man om mn bed)

ik had dus begrepen dat een baarkruk met BI.. beter ging... je leest/hoort ook overal wat anders...

Nu zat ik toch te twijfelen hoor.. want vorige bevalling, viel ik af en toe "weg"en dat lijkt me ook niet zo prettig als je op een kruk zit.. :)

11. mootjen

mootjen Bekend lid

10 mrt 2008
    575
    0
    0
    dag dames!
    bedankt voor jullie verhalen over het wel of niet bevallen op een baarkruk. ik denk dat ik het tegen die tijd wel zie, vraag wel aan de VK of ze hem mee wilt nemen en dan kan ik het nog bekijken

12. Siesje

Siesje Actief lid

24 jan 2007
    430
    0
    0
    Ook ik ben op een baarkruk bevallen. Eigenlijk hebben we het er tijdens mijn zwangerschap helemaal niet over gehad, maar wat ben ik blij dat het ding in de auto lag!
    Ik had tijdens mijn weeën erg last van mijn rug. Denk niet dat ik echt rugweeën had, maar mijn zenuwen zaten volgens mij gewoon klem. Helaas heb ik geen persweeën gehad en moest dus alles op "eigen" kracht doen. Op een gegeven moment zat er niet echt veel schot meer in de zaak en mocht ik op de baarkruk. Vanaf dat moment had ik geen last meer van m'n rug en kon ik met de zwaartekracht meepersen.
    Dit is mijn eerste bevalling geweest, dus weet ik niet hoe het anders was, maar dit is mij goed bevallen. Enig nadeel was dat ik vervolgens een paar weken errug opgezet ben geweest.
    Nog wel een tipje voor iedereen die erg opgezet is na een kruk-bevalling: probeer zo snel mogelijk weer rechtop te zetten, dan zakt de zwelling veel sneller!

Kortom: bij de volgende bevalling, zetten ze hem maar weer klaar!

13. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.071
    3.863
    113
    Mijn VK doet geen baarkrukbevallingen, ze heeft zelf last van haar rug, dus begint er niet aan.

14. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik kan het je met 100% aanraden. Ik ben ook bevallen op de baarkruk en ben dat bij een tweede zeker weer van plan. Het voelt gewoon veel natuurlijker om zittend te persen als liggend op bed ( je bent dit al gewend van de wc :) )
    Daarbij blijft je kindje laag in je bekken hangen als je zit. zodra je ligt schiet hij steeds terug het geboortekanaal in.

Enige nadeel is dat je sneller kans hebt op uitscheuren omdat een bevalling op de baarkruk vaak sneller gaat.. maar zegt ook niets want ik ben bevallen van een 8 ponder zonder uit te scheuren.

15. anna mamma

anna mamma Actief lid

8 feb 2008
    179
    0
    0
    Verpleegkundige
    Heb een tijdje op de kruk gezeten om de natuur een handje te helpen. Ging prima hoor maar kreeg houten kont van.
    Uiteindelijk moest ik naar ziekenhuis ivm harttonen van de kleine. Deze waren te onregelmatig tussen persen door.
    Je moet gewoon proberen, werkt het niet lig je zo weer in bed.

16. liebrando

liebrando Niet meer actief

mijn verloskundige zegt juist dat je helemaal niet snel uitscheurt op de baarkruk, al helemaal niet als het je 2e, 3e kindje is.

17. mejon

mejon Bekend lid

12 apr 2006
    750
    0
    0
    secretaresse
    noord-brabant
    ik heb er ook even op gezeten en vond het helemaal niet fijn.
    had zelf het idee dat ik liggend beter kon persen.
    vond het geen fijne houding.

18. bloem75

bloem75 Lid

23 mrt 2007
    80
    0
    0
    Ik ben bevallen op de baarkruk en ik vond het geweldig. Op m'n rug liggend had ik enorme pijn (er zat iets klem?) en kon ik niet haast niet persen. Op de baarkruk voelde ik de zwaartekracht meewerken en was m'n dochter er na 2 persweeën uit. Er kwam een soort oerkracht vrij, waardoor het heel makkelijk ging. Volgens mij is het een heel natuurlijke houding om te bevallen. Ik had geen last van m'n bekkenklachten. Verder had ik maar een klein scheurtje, het hoefde niet eens gehecht te worden. Moet er bij zeggen dat het m'n tweede bevalling was. Ik raad je dus aan om het te proberen!

Deel Deze Pagina