Weet iemand hier meer informatie van?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Patriciaa, 16 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Patriciaa

    Patriciaa Actief lid

    28 jun 2006
    467
    0
    0
    Gelderland
    Hallo Allemaal,

    Vraagje ik moet 27 Augustus voor een nekplooimeting maar wat gaan ze dan precies allemaal doen?
    Ik had er de tijd niet voor om het te vragen.
    Als ik een vruchtwaterpunctie moet doen ze dat er dan meteen achter aan?
    Of kan ik die weigeren?
    En hoe lang duurdt een nekplooimeting?

    Ook krijg ik maatschappelijk iemand aangewezen daar en heb daar op afdeling gynaecologie op dezelfde dag (27Aug) een afspraak voor een gesprek.
    Heeft iemand daar ook ervaring mee en hoelang duurdt zoiets?
    Ik heb die aangewezen gekregen omdat ik dus agorafobie(straatangst) heb en mijn mannetje een tijdelijke uitkering heeft.

    Totslot krijgen we ook een voorlichting gynaecoloog (1 Sept geloof ik)die gaat ons dingen vertellen maar wat moet ik me hierbij voorstellen dan?

    Hopelijk kunnen jullie me antwoord geven op mijn vraagjes.
    Alvast heel erg bedankt!

    Groetjes,
    Patricia
    _________________
     
  2. Loess

    Loess Actief lid

    14 feb 2007
    267
    0
    0
    sorry kep gin idee.. das tog voor de kansberekening op syndroom van down.. dat vond ik niej boeiend omdat het maar een berekening is
     
  3. MelanieM

    MelanieM Fanatiek lid

    9 dec 2006
    1.864
    0
    0
    Amsterdam
    Bij een nekplooimeting krijg je een echo waarbij je kindje opgemeten wordt, namelijk de dikte van het nekje. Op basis van de metingen en de uitslag van je bloed (en nog een aantal andere factoren, zoals, gewicht, leeftijd, roken tijdens de zw enz.) wordt er een kansberekening gemaakt over hoe groot de waarschijnlijk is dat je kindje een afwijking heeft zoals Trisomie 21 (Down) en nog 2 andere (geloof ik).
    Een vruchtwaterpunctie krijg je pas (mocht je dat uberhaupt willen) als de kans op een afwijking erg groot blijkt te zijn. Anders voeren ze geen punctie uit omdat de kans dat het door de punctie misgaat vaak nog groter is.
     
  4. Jippie

    Jippie VIP lid

    3 feb 2007
    11.784
    775
    113
    Hoe kun je nou niet weten wat voor onderzoeken het zijn? Deze onderzoeken zijn niet standaard, maar je mag ze wel laten doen. Als het goed is, word je gevraagd hoe je tegenover deze onderzoeken staat en of je het zou willen. En wat je zou doen met bepaalde uitslagen. Vind het een beetje vreemd dat je dan van niks weet, en dat de onderzoeken blijkbaar wel zomaar gedaan worden. Het is toch niet niks, en wel wat om over na te denken: over eventuele uitslagen, maar ook over verdere onderzoeken en risico's daarvan... :rolleyes:
     
  5. Patriciaa

    Patriciaa Actief lid

    28 jun 2006
    467
    0
    0
    Gelderland
    Hallo Allemaal,

    MelanieM bedankt voor je antwoord wat betreft de vraag van de nekplooimeting.
    Ben een stuk wijzer geworden.

    Jippie je antwoord maakt me wel een beetje zorgen.
    Heb het gevoel dat je mij terrecht wijst.
    Zal even in het kort uitleggen wat er gaande was hopelijk berijp je het dan beter.
    Het is me wel uit gelegd in het kort dat ik die onderzoeken kon krijgen om te kijken voor aangeboren afwijkingen maar er is me niet verteld hoe die onderzoeken precies gaan.
    Ik heb erg last van agorafobie dat is straatvrees en paniekaanvallen.
    Doordat ik erg zenuwachtig was en onder de indruk van onze eerste echo ben ik het helemaal vergeten te vragen.
    Vandaar dat ik het hier probeer met de hoop dat iemand me informatie kan geven die hier ervaring mee heeft.
    Maar is een nekplooimeting dan schadelijk?
    Ja ik voel me nu best dom maar ik vraag het hier gewoon omdat ik het simpel weg niet weet :(

    Anders bel ik morgen mijn gynaecoloog wel met de hoop dat ik haar bereiken kan en vraag ik het haar.
    Voel me alleen zo'n zeur dan daar omdat ze al rekening moeten houden met mij vanwege mijn angsten en ze is niet bepaald geduldig maar meer gehaast.

    Groetjes,
    Patricia
     
  6. Schijndelsvolk

    Schijndelsvolk Fanatiek lid

    30 nov 2006
    2.450
    1
    0
    Beroeps militair & Huisvrouw
    Schijndel
    Hey meis,
    Als eerste wil ik je even zeggen dat het nooit dom is om vragen te stellen! Het is veel dommer om ze niet te stellen hoor!

    een nekplooimeting is voor zover ik het weet niet schadelijk om te laten doen. Ze doen dit door middel van een echo. Zoals hiervoor ook al gezegd is, ze meten dan de dikte van de nek(plooi) en samen in combinatie met het bloed en die andere factoren maken ze een kansberekening.
    Je kunt er zelf voor kiezen om daarna (mocht de kansberekening zo zijn dat je een verhoogde kans hebt, maar dat word je dan goed verteld door de gyn.) te kiezen voor verdere onderzoeken.

    Maar de nekplooi meting is niks anders dan wat bloed wat ze afnemen van je en een echo waarbij ze kijken voor de dikte van de nek(plooi) van het kindje.

    Volgens mij duurt zo'n echo gemiddeld rond de 15 a 30 minuten.

    Hopelijk heb je iets aan mijn antwoord, anders gewoon weer vragen hoor!
     
  7. Als er ook bloed wordt geprikt heb je het over het algemeen over de triple test. Hierbij wordt ook de dikte van de nekplooi gemeten m.b.v. echo en daarnaast bloedgeprikt om zo nauwkeurigheid van de kansberekening te vergroten.

    Het is inderdaad je eigen keus of je dit laat doen. Wat ikzelf een belangrijke overweging vond is wat doe ik/wij met de uitslag. Is de kans groter dan 1/250 dan willen ze weten of je een punctie wil hebben om zekerheid te krijgen over chromosomale afwijkingen. Dus o.a. Down (trisomie 21), maar ook andere afwijkingen zoals trisomie 18.

    Omdat wij jong genoeg zijn (ik ben 30 als de kleine geboren wordt) en een kindje met een handicap ook welkom bij ons is (ookal weten we dat dit extra zorg met zich meebrengt) en wij hebben geen verhoogd risico op een kindje met down door familiaire belasting hebben wij besloten om de kansberekening achterwege te laten. Wij vonden dat het alleen maar onrust en onzekerheid kon brengen. Daar heb ik toch al genoeg last van (neiging tot OCD).

    Je bent dus niet verplicht om de test te laten doen. Het is een van de mogelijkheden.
     
  8. MelanieM

    MelanieM Fanatiek lid

    9 dec 2006
    1.864
    0
    0
    Amsterdam
    Patriciaa, misschien nog ff ter geruststelling.. bij mijn laatste zw nu was ik 33, heb zelfs nog een beetje gerookt ( niet meer dan max. 5) en mijn uitslag was 1: 7919 op Down en 1:14313 op trisomie 13+18.

    Dus de kans dat er iets mis is is gezien jouw leeftijd in elk geval nog kleiner
     
  9. MelanieM

    MelanieM Fanatiek lid

    9 dec 2006
    1.864
    0
    0
    Amsterdam
    Heb nog ff voor je gegoogled

    Wat is een nekplooimeting?

    Een nekplooimeting is een echoscopisch onderzoek. Bij een zwangerschapsduur tussen 11 en 14 weken is bij elke foetus een klein ''schilletje'' vocht onder de huid in de nek aanwezig. De breedte van dit schilletje wordt gemeten tot op 0.1 mm nauwkeurig. Doorgaans is deze breedte minder dan 3 mm. Tijdens het echoscopisch onderzoek wordt ook gekeken of er geen afwijkingen te zien zijn aan de foetus, voorzover dit te beoordelen is bij deze jonge zwangerschapsduur.

    De uitslag.

    Bij een dikkere nekplooi is de kans groter dat de foetus een afwijking heeft. Er kan dan sprake zijn van een chromosoomafwijking zoals het syndroom van Down. Ook bij bepaalde aangeboren afwijkingen, zoals hartafwijkingen, is er soms een verdikte nekplooi. Het is mogelijk een kansberekening uit te voeren waarbij nekplooidikte, grootte van de foetus en leeftijd van de moeder gebruikt worden. BIj een verdikte nekplooi (risico op het syndroom van Down bij kansberekening hoger dan 1 op 175) wordt met U de mogelijkheid van een vlokkentest of vruchtwaterpunctie besproken. In het vruchtwater of in de vlokjes worden dan de chromosomen van de foetus onderzocht. Bij een verdikte nekplooi wordt ook uitgebreid echoscopisch onderzoek bij een zwangerschapsduur van 18-20 weken verricht.

    De betrouwbaarheid van deze test.

    Een verdikte nekplooi komt ook bij gezonde kinderen voor. Het kan dus zijn dat er onterechte ongerustheid ontstaat. Echter hoe breder de nekplooi, hoe groter de kans is dat er iets aan de hand is. Het is echter ook mogelijk dat U ten onrechte gerustgesteld wordt, zelfs als de nekplooimeting verricht wordt door een echoscopist die met dit onderzoek veel ervaring heeft. Slechts 70% van de kinderen met het syndroom van Down heeft een verdikte nekplooi, 30% van de kinderen met het syndroom van Down kunnen dus niet door middel van deze test worden opgespoord.

    Welke rol speelt de leeftijd?

    Net als bij de tripletest (bloedonderzoek bij de moeder bij 16 weken) wordt ook bij de nekplooimeting de leeftijd van de moeder meegenomen in de berekeing van het risico op het syndroom van Down. Chromosoomafwijkingen komen op hogere leeftijd immers meer voor
     
  10. Patriciaa

    Patriciaa Actief lid

    28 jun 2006
    467
    0
    0
    Gelderland
    Hallo Allemaal,

    Bedankt voor jullie antwoorden echt super!
    Ja ik voelde me gister na een bepaalde reactie aangedaan (hormonen denk ik)maar ik blijf vragen stellen als ik die heb THANX.
    MelanieM jij erg bedankt voor alle moeite die je voor me hebt gedaan :D
    Ja ze adviseerde mij die test omdat ik "nog" rook en vanwege die agorafobie medicatie gebruik.

    Groetjes,
    Patricia
     
  11. Jippie

    Jippie VIP lid

    3 feb 2007
    11.784
    775
    113
    Patricia Het was geen aanval naar jou toe bedoeld, en natuurlijk mag je op het forum alles vragen! ;) Maar ik snap niet dat de gyn er schijnbaar zo gemakkelijk mee omgaat en het jou niet beter uitlegt, als je niet goed begrijpt waarvoor het allemaal is en hoe het in z'n werk gaat. Een gyn ziet dan toch aan jou ook dat de info niet helemaal aankomt, waarom dan zo'n onderzoek meteen plannen? De keus is toch aan de "patient" en ik denk dat die eerst weloverwogen een beslissing over deze onderzoeken moet maken, voordat er wat dan ook gepland wordt! Het is niet niks allemaal. Dus het was meer een aanval naar de gyn toe. Ik vind het slordig als je zulk soort info van het internet moet halen, dat moet niet hoeven. Hopelijk begrijp je nu hoe ik het bedoel!

    Groetjes,
    Jippie
     
  12. Patriciaa

    Patriciaa Actief lid

    28 jun 2006
    467
    0
    0
    Gelderland
    Hallo Jippie,

    Ja sorry dat ik het dan verkeerd begrepen heb.
    Ik sta nogal onder stress door omstandigheden en trek me gauw dingen aan.
    Het is idd slordig van de gynaecologe ze heeft wel het een en ander uitgelegd maar niet duidelijk er ging een hoop langs me heen maargoed dan weet i dat voor de volgende keer.
    Bedankt voor je berichtje.

    Groetjes,
    Patricia
     
  13. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    patries, ook hier hoef je je geen zorgen over te maken hoor! voor jezelf is het meer weer zo'n mooi filmpje van je hummeltje ;)

    wij hebben het wel laten doen, wilde het graag weten, ook als er wel iets zou zijn, zodat we ons daarop konden voorbereiden. het enige dat ik vreselijk vond was het bloedprikken, maar dat is omdat ik daar net zo panisch van wordt als jij van de straat ;)

    maar het hoeft allemaal niet dus. als je het voor je therapie een goede oefening vind is dit wel een leuk iets om te doen ivm weer een echo ;)
     
  14. wondertje nr 3

    wondertje nr 3 Actief lid

    24 apr 2007
    168
    0
    0
    huismama
    gelderland
    Je heb de info al gekregen zie ik

    Groetjes
     

Deel Deze Pagina