Weet iemand of de vader ook recht heeft op een soort verlof tijdens de bevallingsperiode? (naast die ene dag?) Dit, omdat mijn verloskundige me heeft gevraagd een back-up op te geven voor als ik moet bevallen. Iemand die snel ter plekke kan zijn om mijn zoontje en mezelf op te vangen. Ik woon nog maar kort in Meppel en ken geen mensen die op dit moment hiervoor in aanmerking komen. De rest van mijn familie woont óf 70 km verderop of in italie. Mijn vriend werkt door heel Nl en alhoewel hij ong 2 a 3 weken voor de bevalling dichter bij huis mag werken, moet je altijd afwachten of er tijdens die periode wel werk in de buurt is. Is dit niet het geval, dan is hij gewoon 2 a 3 uur verderop aan het werk. Mijn vorige bevalling is ingeleid en duurde maar 5 uur (all inclusive ). De eerste 2, bijna 3 uur, heb ik niet eens gevoeld, alleen maar gezien op de monitor. ik weet niet hoe dit is met natuurlijk bevallen, maar als het weer op dezelfde manier gaat, is mijn vriend misschien te laat. Lang verhaal kort maken: is er verlof waardoor hij de "laatste dagen"bij mij aanwezig kan zijn ?
Dan zou je vriend even zijn CAO moet nalezen. Daar staat vaak in hoe dat bij zijn bedrijf geregeld is. Soms is het 2 dagen, maar het kunnen er ook 5 zijn.
Is idd helemaal afhankelijk van je man zn CAO en natuurlijk de welwillendheid van de werkgever Mijn man krijgt 4 dagen en daarna nog een week en zo iedereen die daar werkt! Maar misschien kun je anders eens informeren naar idd zorgverlof.
Kan hij niet afspreken met zijn werkgever dat hij na de bevalling een weekje vakantie neemt? En ander zou je ook de kraamzorg nog kunnen bellen, die kunnen jou en je zoon misschien ook bijstaan?
Als hij recht heeft een aantal dagen vrij vanwege de bevalling lijkt mij dat lastig te plannen. Je weet immers niet wanneer het kindje geboren wordt. Vanaf welk moment moet hij vrij gaan nemen? Het is denk ik altijd spannend of hij op tijd is (heeft naar mijn idee er niet mee te maken of je al veel mensen in Meppel kent). Lastig probleem! Kan je helaas niet helpen, enkel voor je duimen dat je man op tijd bij je is om de bevalling mee te maken. groetjes, Cleo
Ik denk dat dat per bedrijf is geregeld. Mijn man had twee dagen verlof voor de bevalling en twee dagen verlof voor daarna. Het blijft niet veel maar ach je moet een gegeven paard niet in de bek kijken niet waar.
Nadeel is dat je nu niet kan zeggen of de kleine bv met 38 weken geboren word of juist met 42 bijvoorbeeld... Erg lastig, en volgens mij is dat niet te plannen qua extra vrije dagen! Ik denk dat je alleen kan hopen dat je man op tijd thuis is voor de bevalling... Ik weet dat mijn vriend recht heeft op 2 dagen verlof na de bevalling, wilt hij meer dagen dan kan hij wel vakantiedagen opnemen! Misschien ook een idee voor jou, dat je man afspreekt met de baas dat hij na de bevalling vakantie kan krijgen en zo jou en je kleine mannetje kan bijstaan... Succes ermee! Gr. Miranda.
Volgens mij bestaat er tegenwoordig ook calamiteitenverlof. Dit kun je opnemen als je plotseling verlof nodig hebt. Mijn man heeft maar 1 dag verlof (Philips) - achterlijk he! Gelukkig neemt hij na de bevalling 3 weken vakantie op. Pim
mijn man heeft een week (zwangerschaps) verlof op zijn werk en hij kan dit op nemen op het moment dat het kindje geboren word dus hoeft hij het niet van te voren te bespreken wat ook wel erg lastig gaat worden haha maar hij kan bij die week verlof ook nog snipperdagen opnemen die keus is aan hem zelf bij mijn nman op het bedrijf zijn ze niet zo moeilijk
he he , mijn mannetje heeft maar 2 dagen, maar hij neemt vakantie op de laatste dag dat de kraamverzorgster weg gaat.. een weekje.. dus da's wel fijn.. kort he dat verlof van onze mannen.. Liefs
Ja vind ik ook jammer dat dat zo kort is... wat is nou 2 dagen als de kleine net is geboren? Die van mij maakt ook vaak dagen van 11 uur...
vind ik ook, want na die tijd zijn wij de gene die het de mannen moet leren, en het zou fijn zijn als ze er je kraamtijd bij konden zijn.. 2 dagen stelt niks voor toch liefs
Mijn mannetje heeft maar 1 week verlof icl aangeven en geboorte. Helaas heeft hij niet meer dagen doordat hij vernadert is van baan
Die van mij heeft ook maar 2 dagen, maar kan nog wel vakantie opnemen op het moment dat het geboren is. Hoe zit het eigenlijk met het daadwerkelijke bevallen, gaat dat van zijn 2 dagen af, of staat dat los van de 2 vrije dagen? Voor hetzelfde geld heb je een bevalling van 36 uur, zijn mooi zijn dagen op zonder het kind gezien te hebben!
Als je weeen beginnen kan je man/vriend 2 dagen calamiteitenverlof opnemen, daarna heb je meestal nog 2 dagen zwangerschapsverlof. Groetjes Lisette