Op de site van www.nu.nl staat hierover een stukje. De bedoeling is dat men eerder ingrijpt omdat in NL meer baby's overlijden dan elders in Europa. Gelukkig heb ik hier geen ervaring mee maar ik ben benieuwd hoe men dan wil ingrijpen zodat de sterfte verminderd wordt. Hebben jullie mss een idee?
Hmm weet het ook niet, maar heb wel een voorbeeldje, waar bij mij de gyn wel ingreep (liep al in het ziekenhuis tijdens zwangerschap) en bij een kennisje niet. Mijn kindje paste niet door mijn bekken (ziekenhuisbevalling). Na anderhalf uur persen is besloten om een spoedkeizersnede te doen. Mijn kindje had daarna helemaal nergens last van. Een klein toetertje boven op zijn koppie (daarmee zat hij dus al vast), maar dat was na 2 uurtjes weer weg. Bij een kennisje van me paste het kindje ook niet (thuisbevalling). De verloskundige is veel te lang door gegegaan. Wel met spoed naar het ziekenhuis, maar het kindje zat toen dus klem in het bekken en er kon dus geen spoedkeizersnede meer gedaan worden. Kindje is met lomp geweld met de vacuumpomp ter wereld getrokken (laat ik het zo maar zeggen). Kindje heeft een week op de IC gelegen om bij te komen. Volledig gekneusd en verwrongen. Moeder heeft 2 weken niet kunnen lopen. En dat alleen maar omdat de verloskundige te lang door is gegaan.... Het had voorkomen kunnen worden.
zoiezo heb ik slechte ervaringen met VK's zelf ze willen graag zelf de regie TE lang (naar mijn mening) ik handen houden.. Ik heb nu al twee keer gehad dat ik zelf om een doorverwijzing heb moeten vragen naar de gyn, hun zagen het punt niet er van in maar achteraf was het wel heel erg goed dat ik het gedaan had! VK's zijn leuk als je de perfecte, gezonde, copmplicatieloze zwangerschap / persoon ben maar als het maar een beetje naast de richtlijnen valt weten ze te weinig en kunnen ze dus ook geen gepaste zorg verlenen, geef mij maar liever een echte dokter ipv VK's
Hier juist een vk die erop stond dat het zh mij overnam. ZH weigerde. Het was pas de eerste en ik was pas 3 uur bezig.... VK had er maling aan belde een ambu en stuurde me in. Het werd (na aankijken in het zh) een spoed ks onder algehele narcose! Bedankt zh!
Ik denk dat ze eens moeten stoppen met een bevalling te zien als 'de normaalste zaak van de wereld'. Tuurlijk gebeurt het elke dag, en natuurlijk is het normaal voor een vrouw om te bevallen, maar ze gaan er te laconiek mee om. Ze denken te veel dat het allemaal maar 'zomaar' kan, dat er niks aan de hand is en dat het 'niks' voorsteld. Voor hun is het ook lopende band werk, dus niet zo heel vreemd dat ze zo denken. In mijn ogen wel verkeerd. Een bevalling is één van de meest risicovolle ervaringen die een vrouw kan meemaken en ik vind dat ze veel te makkelijk een vrouw maar laten liggen. Ze zijn zo gehamerd op het 'de natuur zijn werk laten doen' dat ze (gecompliceerde)situaties veel te lang aankijken want 'ze willen eerst zien wat er gebeurd'. Ook ben ik van mening dat thuisbevallingen veel te veel risico met zich meebrengen. Ik snap werkelijk niet waarom dat ze de hemel word ingeprezen. Tuurlijk gaat het vaak goed, maar toch. Hoeveel procent van de vrouwen beland uiteindelijk alsnog in het ziekenhuis? Mijn persoonlijke mening is dat ik het niet verantwoord vind. Dus dat mogen ze van mij ook schrappen en iedereen standaard op het ziekenhuis laten bevallen waar alles aanwezig is en waar ze gelijk in kunnen grijpen als dat nodig is.
Ik heb zelf ook het idee dat het te maken heeft met de cultuur in NL. Ja, iedere persoon op aarde heeft/had een moeder die van hem haar is bevallen. Maar dat maakt het nog steeds een lichamelijk risicovolle situatie. Het beleid in Nl bij bijvoorbeeld hoge bloeddruk en zwangerschapsdiabetes wijkt ook af van die van veel van onze beter functionerende buurlanden. Nederland zou gezien de sociaal-economische situatie absoluut niet de hoogste babysterfte moeten hebben van Europa. En ik geloof dat het met de moeder/kindersterfte ook niet zo goed staat. Dat gezegd hebbende, heb ik nog geen klachten over mijn ziekenhuis. Maar heb ook nog geen kinderen en mijn risicovolle, dubbele bevalling heb ik nog voor de boeg
Wij zelf hebben eigenlijk best goede ervaringen met onze gyn, en juist ook afgesproken dat we lekker zouden wachten tot de kleine meldde dat het tijd was om geboren te worden. Wij vinden juist dat er te snel word ingeleid, pijnstilling word gegeven, tang/pomp worden gebruikt, ks gedaan. Oke tuurlijk als het echt nodig is is het nodig. Maar wij vinden dat er al gauw uit voorzorg gehandeld word. Kortom juist helemaal niet eens met wat we net op het nieuws gezien hebben ! Zoals na een uur persen (of wat is die grens) met een een knip en een pomp omdat het niet gaat, vruchtwater breken om de bevalling op gang te laten komen, of met nog ruim voor de 40 weken inleiden of juist precies op de 42 weken inleiden, sommige kindjes hebben wat ons betreft gewoon iets meer tijd nodig, vandaar ook onze afspraak met de gyn om evt inleiden pas op week 43 te gaan doen. Maar oke, dat is dus onze mening en dus helemaal niet zoals ze dus vinden dat het moet. Dit bericht kwam op mij meer over als dat ze nog meer kunstverlossingen (oei mag dat woord gebuikt worden...?) gaan uitvoeren, omdat ze nu blijbkaar te lang afwachten en het lichaam zn gang laat gaan.
Zo zie je maar dat iedere vrouw weer een ander persoonlijk verhaal heeft. Verloskundigen zijn dan nog wel geen dokters maar ze hebben wel een opleiding op WO niveau gedaan. Het is een zware baan waarbij dus altijd de juiste beslissing moet nemen. Ik kan me voorstellen dat je er dan ook een keer naast zit met alle gevolgen van dien. Dat houdt je als VK wel scherp. Ik voel daarom helemaal geen minachting voor hen. Trouwens ook niet voor de stratenmaker, maar dat terzijde. Mijn verloskundige was ontzettend lief en rustig en heeft mij na een uur persen al naar het ziekenhuis gebracht omdat ze inzag dat het zo niet ging lukken. Ze was prima in staat om prioriteiten te stellen, gewoon een nuchter iemand die even heel goed kan kijken naar wat moeder en kind op DAT moment nodig hebben. Ondanks dat mijn eigen ideale bevalling dus niet doorging en ik het daar soms nu nog moeilijk mee heb, ben ik haar er wel heel erg dankbaar voor. Je zou bijvoorbeeld ook eens kunnen kijken naar de opleiding tot VK ipv gelijk iedere vrouw verplicht naar het zkh te laten gaan. Allicht kan een nieuwere generatie geleerd worden eerder in te grijpen en beter samen te werken met de gyn. Persoonlijk vind ik dat dit juist zo fijn is aan NL, dat je de keuze hebt. En dat er op die manier aandacht wordt besteed aan een prettige sfeer waarin de moeder kan bevallen, wat weer bijdraagt aan een voorspoedige bevalling. Stel dat de ziekenhuis bevalling hier normaal zou worden, dan zou ik het zeer op prijs stellen als ze wat aan de steriele omgeving doen. Natuurlijk kom je onder sommige dingen niet uit, maar met je benen in de stijgbeugels, voor het raam zonder gordijnen en wel 6 man om je bed vind ik toch iets minder prettig. Is mijn ervaring.
Dank jullie wel dames voor julie bijdrage. Ik heb nu een idee waar de kneep moet zitten. Mijn vk was verontwaardigd dat het LUMC mij overnam (ik krijg nu mijn 3e ks) en vond het raar omdat er geen medische noodzaak was. Gelukkig ben ik zelf naar mijn huisarts gegaan en had aangegeven dat ik enorm opzie tegen de 3e ks. De vk vond dit onzin maar ik zat er elke dag mee. De huisarts gaf mij een verwijzing voor het LUMC en het LUMC vond het wel raar dat de vk zo'n houding aannam. Maar goed..dit bovenstaande heeft niets te maken met mijn lichamelijke gezondheid maar het was meer geestelijk. Wellicht dat er een flinke prijskaart aan hangt als wij alleen maar in het zk bevallen en dat de verzekeringen daar niet op zitten te wachten. Afijn, ik speculeer maar wat.
Zou ook zomaar kunnen.....maarja als een kindje een slechte start heeft of de mama had geen fijne bevalling, kan daar ook weer een enorm prijskaartje aanhangen. Ik had zelf wel een beetje het gevoel dat ik weggekeken werd in het ziekenhuis. Ze wilden maar dat ik zou gaan plassen want dan kon ik naar huis. Maar ik kon gewoon niet....dat voelde ik zelf heel goed aan en gelukkig heb ik toen voet bij stuk gehouden.
Ik kwam juist niet weg uit het ziekenhuis, whahaha! Ze hadden koffieuurtje ofzo (zag ze allemaal lekker in hun kamertje zitten), waardoor niemand de tijd had om even een briefje uit te printen wat ik mee naar huis moest nemen... Uiteindelijk ben ik die kamer in gelopen en heb gevraagd of iemand het eindelijk kon uitprinten, toen kon het ineens wel... Ik ben zelf overigens netjes door de vk overgedragen, toen het te lang duurde (28 uur) zonder dat het echt opschoot. Toen hebben we me weeenopwekkers gegeven.
Tja, dat ligt er maar net aan. Bij mij waren ze tijdens de persfase na een half uur of zo al bezig over een keizersnede of vacuumpomp. Ik ben echt zo blij dat ze het niet gedaan hebben. Alles is verder goed gegaan terwijl ik een heel flink kind had (4,8kilo), maar dit wisten ze pas na de geboorte anders hadden ze wel ingegrepen denk ik. Daarna heb ik ook een paar uur de volgende dag moeten wachten voor ik naar huis mocht. Ik moest het een paar keer aan de verpleging vragen. Ik wilde daar echt zsm weg, ook omdat ze me slecht begeleid hebben met borstvoeding.:x
Mijn vorige vk heeft achteraf wel steekjes laten liggen.... Mijn zoontje was helemaal niet ingedaald.. (eerste kind).. aangezien ik op internet had gelezen dat normaal gekeken wordt of het kindje wel past.. vroeg ik of er geen echo gemaakt moet worden.... daarop zij mijn vk: "we zien dan wel of hij past"... De bevalling verliep heel vlot... totdat het moment van uitdrijving kwam... Tja HIJ PASTE DUS NIET...!!! op gegeven moment stond er 7 man om mn bed.. en had ik dus het gevoel dat het mis ging... uiteindelijk een flinke knip (10 hechtingen!!) en de vacuumpomp.... Mijn zoontje bleek dus een hoofdomtrek te hebben van 36 cm... maarja nu ik vergelijk met mn vorige vk klopte er meer niet.. kreeg mn eerste echo pas met 14 (!) weken... en triple-test heeft ze nooit aangeboden, terwijl dat toen al verplicht was.... enige opmerking die ik heb van bevalling van mijn dochter... dat het ziekenhuis het druk had..en me al naar huis stuurde zonder dat ik geplast had... met de mededeling.. dat zal wel goed gaan....
TNO - Thuisbevalling net zo veilig als ziekenhuisbevalling Ik denk niet dat het komt door thuisbevallingen. Misschien moeten vk's en gyn's vaker naar elkaar moeten verwijzen bij de minste twifel of iets kan of niet en goed luisteren naar de moeder in spé.
Zoals in ieder beroep heb je nou eenmaal goeden en minder goeden, en waar mensen werken worden nou eenmaal fouten gemaakt. Dit heb ik zelf ook moeten accepteren toen ik eenmaal overgedragen was aan de gyn. bij mijn 1e kind. Hier is zeker niet alles vlekkeloos gegaan ( zeg maar gerust: fout), maar op dat moment kan je daar niets tegen doen, en heb je het maar te accepteren. Ik hoop altijd dat dergelijke situatie ook een leermoment is voor behandelend arts of vk, en dat een volgende moeder daarin beter af is. Ik denk ook dat er met bevallingen e.d. soms teveel onnodige risico´s genomen worden, en dat een thuisbevalling niet verheerlijkt moet worden evenals een ziekenhuis bevalling. Ik denk wel dat het op tijd signaleren van problemen/complicatie´s iets is, waar per definitie meer aandacht aangegeven moet worden. Vrouwen,zwangerschap,geboorte is nou eenmaal een verhaal met emotie, daar hoort een passende afhandeling bij.
Helemaal mee eens. Die hele mentaliteit klopt vaak al niet en we hobbelen behoorlijk wat jaartjes op medisch gebied wat dit betreft achter omliggende landen aan. Ik denk dat het prijskaartje er ook deels mee te maken heeft en dan dat gelul van 'in Afrika poepen ze kinderen ook achter de bosjes uit, bevallen doet nou eenmaal pijn, zwangerschap is geen ziekte, moedertje natuur doet zijn werk wel etc. Een bevalling en zwangerschap zijn risicovolle gebeurtenissen in een leven, voor zowel moeder als kind.
hihi h ier hetzelfde er kwamen nog stolsels uit ter grootte van sinaasappels maar ze zei je krijgt effe extra spuitje en dan mag je gaan.. weird ik heb toen aangegeven dat k wel even wacht tot het erge bloeden deed stoppen en dat deed het gelukkig, EIGENLIJK had ik moeten blijven want had uiteindelijk meer als ene liter verloren (terwijl ze het allang opgeschreven hadden wat ik was verloren voordat het uberhaupt gestopt was) Ja ons zoontje had ee hoofdje van 37 cm dus ik weet wat je bedoeld ik heb een dik uur zitten persen en had een totaalruptuur.. was maar goed dat ik ingeleid was met 38 weken want kon me niet erger (of groter) voorstellen...
Weet je het ligt helemaal niet aan de opleidingen, de verloskundes of gyneacologen. Het ligt aan de persoon zelf!! (bedoel hier de vk of gyn mee) Ik had een super VK die echt steeds doorverwees naar ziekenhuis als iets was enz, en van sommige mensen hoor ik weer verhalen over een andere VK die weer totaal anders was. Ook een gyn. Ik heb er een meegemaakt die zo laks was het boeide hem gewoon totaal niet. Ik heb vaker het idee dat er sommige zijn die de titel van hun beroep belangrijker vinden dan de patiënten Ook op de vroedvrouwenschool meegemaakt: ik lag daar voor te echoën (voor hun dat ze konden oefenen) waren er paar bij die o zo veel steeds wisten en als het er op aan kwam wisten ze juist niets!! Ik ga ook voor vk studeren maar oh kan niet over mijn hart krijgen als er iets met de baby gebeurd. Vind gewoon dat er veel sneller gehandeld moet worden en goed geluiterd moet worden naar de patiënt. 1 ding vind ik wel waarna gehandeld mag worden: als je aan bevallen bent mag je bij de VK 2 uur erover doen om te persen bij een gyn is dit maar 1 uur daarna grijpen ze in. Ik vind dat het ook bij de vk naar 1 uur moet gezet worden.