Hoi allemaal, Graag zou ik wat ervaringen horen over rugdragen en welke draagzak of welke knoopmethode met draagdoek daar nu het meest geschikt voor is. Ik heb ons zoontje altijd veel gedragen, in een rekbare of geweven doek of in de bondolino. Tot nu toe altijd op mijn buik. Onze zoon heeft echter nu zo'n leeftijd dat hij graag alles wil zien. Rugdragen lijkt me dan ook ideaal. Nu heb ik dat echter al een paar keer geprobeerd, zowel in een doek als in de bondolino, maar voor mij voelt het helemaal niet prettig. Ik heb vrijwel direct last van mijn rug en krijg een onprettig gevoel op mijn borstkas (bij de bondolino vooral door de gekruiste banden). Doe ik nu wat verkeerd? Ik zet ons zoontje vrij hoog op mijn rug, zodat hij over mijn schouder mee kan kijken. Of is dat niet de bedoeling? Nu is onze zoon behoorlijk aan de zware kant (ruim 12 kilo); wellicht dat dat ook meespeelt? Met op mijn buik dragen heb ik echter geen last. Wellicht ligt het ook aan mijn anatomie en ben ik fysiek niet geschikt voor rugdragen, maar zou het zo fijn vinden! Als jullie tips hebben hoor ik het graag!
Ik vind de Boba 4G (ook de voorganger 3G) ideaal voor rugragen, het is net een rugzakje. Er zitten ook voetsteuntjes bij voor als je kindje groter is, dat heeft alleen de Boba.
Eens een draagconsult proberen? Dan kan er iemand met je meekijken wat je doet en wat daar evt anders aan zou moeten? En je kunt dan verschillende dingen ook even proberen?
Ik dacht dat je bij de bondolino juist niet de banden moest kruisen met rugdragen. Ik gebruik het liefst de doek, maar moet nog steeds een beetje wennen aan het gewicht op mijn rug, je lichaam moet zich er toch aan aanpassen en dat gaat niet zo snel.
Dit! Ik denk echt dat je een consult zou kunnen overwegen, de consulent kan goed met jou meekijken. Ik heb trouwens nooit de banden gekruist over mijn borst maar altijd de rugzak variant en dan tibetaans afknopen.
Ah, dan doe ik dat verkeerd met de bondolino . Vond het al zo oncomfortabel voelen (om nog niet te spreken over hoe oncharmant het eruit ziet met een cup Dank ). Zal dat dan eerst eens proberen. Al heb ik met de doek ook wel eens een knoop gedaan (naam weet ik niet, ben er niet zo in thuis) waarbij ik de banden over mijn schouders deed en daarna naar achteren; dat voelde ook niet prettig. Ik denk inderdaad dat een draagconsult een goed idee is. Als het jullie niet bekend voorkomt als in dat het gewoon wennen is, zal ik vast iets niet goed doe. Dank voor de tips/adviezen!
Ik vond zelf met rugdragen een draagconsult ook heel fijn. Heb toen de ruck geleerd en laatst de double hammock. Maar blij dat ik daarvoor een consult heb gehad. Geeft bij mij toch wat meer vertrouwen. Bondolino idd niet de banden kruisen!
Ik ben nooit erg goed geworden in rugdragen met een doek. Vooral een wiebelige baby of dreumes opknopen vond ik erg lastig en de doekbanden zakten altijd van mijn ietwat afhangende schouders af. Ik doen het wel heel vaak met de Manduca of Tula, dat is veel makkelijker.
Dat knopen is inderdaad vrij lastig op de rug vind ik ook. Maar ben er ook nog niet handig in. Ik heb overigens wel eens gelezen dat sommigen de bondolino niet zo fijn vinden voor rugdragen. De manduca bijvoorbeeld wel? Of zijn jullie wel positief over de bondolino ook voor rugdragen? Voor buikdragen is hij me altijd erg goed bevallen!
Ik vond de Manduca heel fijn met rugdragen, maar net als met buikdragen moet je het wel langzaam opbouwen, dan kunnen je spieren er aan wennen. Ik heb ook eerst een consult gehad en veel handigheidjes geleerd om mijn dochter goed en veilig op mijn rug te zetten.
Ik vond zelf de bondolino niet echt geschikt en prettig om rug te dragen en dat hoor ik van heel veel mensen (consulent). Er zijn heel veel verschillende dragers die je zou kunnen proberen, en ik kan ze hier wel opnoemen, maar ieder lichaam is anders, ieder kind is anders, en er is geen standaard drager die ik je aan kan raden en die je kan gebruiken. Dus wat je zou kunnen doen zelf wat rondkijken naar dragers en er dan een of meerdere huren zodat je ze uit kunt proberen, of een draagconsult plannen zodat je met een consulent leert knopen en/of verschillende dragers kunt proberen. Succes! (onze zoon is ook 13 kilo en die dragen we met gemak. Dus qua gewicht is er geen probleem)
heb je facebook? daar heb je de groep Draagpraat. Maak een foto, vertel wat je niet lekker zit en je krijgt een hoop advies
Ah Danielle, dus toch. Dan in ieder geval ook maar eens op zoek naar een andere drager. Neem de tips van hier mee! En ga er eens een paar proberen. Zal me ook aanmelden voor de facebookgroep!
Ik vind een doek of een tula heel goed dragen op de rug. De tula kan alleen nog niet bij een jong kindje op de rug.. Er is wel een insert maar dat lijkt mij niet zo prettig.
Ik heb ook een bondolino en hetzelfde ervaren. En ook de banden gekruist net als jij! Oeps! Misschien zijn er filmpjes en how to's te vinden op internet...? Ikzelf heb ook een draagconsult gehad voor het dragen met een geweven doek op de rug. Maar, nee. Ik heb het geduld er niet voor en mijn zl al helemaal niet. Ook vind ik het gemak van een ergonomische drager fijn. UIt de auto/van de fiets af-boodschapjes doen in de drager- hup de auto weer in/op de fiets. Maak je veel lange wandelingen, dan is het misschien wel goed om energie te steken in het leren van het knopen. Dragen moet dan vast veel steviger en daardoor minder belastend zijn.
Ik heb dochter maandenlang dagelijks op de rug gedragen met een bondolino, geen enkel probleem. Banden idd niet gekruist, maar onder de armen door naar achteren, daar kruisen en voor knopen. Je hebt bij de bondolino een soort veter gekregen, die haal je door de lusjes aan de schouderbanden en knoop je vast, zodat de banden niet van je schouders af kunnen glijden. Het is alleen wel zo dat je je spieren bij rugdragen anders gebruikt dan bij buikdragen en dat is even wennen (en je kind nu een stuk zwaarder dan toen je met buikdragen begon).