Het is een beetje een vaag verhaal, maar misschien dat iemand er iets in herkent?? Klein beetje voorgeschiedenis waarvan ik mij afvraag of dit hier iets mee te maken heeft, maar dan is het iig het complete plaatje: de eerste 6 weken van zijn leventje heeft ons zoontje veel gehuild, begon na 1,5 week ofzo. Het bleek dat hij niet kon poepen. Klysma's gekregen voor als het echt niet ging en lactulose maar dat hielp eigenlijk niet (snel) genoeg. Dus naar de osteopaat niet te geloven..tijdens de eerste behandeling die zij deed poepte hij spontaan daar. Geloofde mn ogen niet. Een aantal behandelingen gehad en de lactulose als onderhoudsmiddel gebruikt. Vanaf dat hij 6 maanden was en bijvoeding kreeg was de lactulose ook niet meer nodig. Hij had ineens megaveel ontlasting en dat is zo gebleven... ik denk wel eens wel heel veel en dun maar goed. waar ik dus eigenlijk mn vraag over heb is dat hij een groot gedeelte van de tijd een heel druk enthousiast ventje is,maar om de (schat ik, ik houd het niet precies bij) 4-6 weken heeft hij een periode van een dag of 2-3 waarbij hij helemaal niet lekker is. Eigenlijk altijd is hij dan benauwd en die dagen hoge koorts...echt hoge koorts. Ik ga niet zo gauw naar de dokter dus kijk het altijd een paar dagen aan. En op het moment dat ik toch overweeg om te gaan dan is het ineens over. En dit blijft maar terugkomen. Ben 1 keer in zo'n periode langs de ha geweest en heeft zn oortjes nagekeken maar niks mee aan de hand. Is er iemand die iets van dit gekke verhaal herkent??
Heeft hij niet een voedselallergie? Zomaar iets wat in me opkomt, omdat mijn zoontje koemelkallergie heeft (en in lichtere mate kippeneiwit en soja), maar dat vooral heel duidelijk in zijn ontlastingspatroon naar voren komt. Nu heeft hij juist vanaf dat hij heel klein wad daardoor erg veel gepoept, maar dat kan natuurlijk bij iedere baby anders zijn. Wat dan die koorts eens in de zoveel weken verklaart, weet ik ook niet.... Maar zomaar een gedachte die ik toch eens met je wilde delen (misschien heeft hij ook andere klachten zoals mijn zoontje: veel spugen, huiduitslag, benauwd). En anders toch eens naar de huisarts gewoon om dit te bbespreken?
Ik heb nog even voor je lopen zoeken: is een urineweginfectie wel uitgesloten? Ik lees dat als die sluimert koorts regelmatig kan terugkeren zonder focus (dus zonder verdere klachten). Ook in de NHG-standaard Kinderen met koorts staat dat bij kinderen onder de 2 jaar met koorts zonder focus een urineweginfectie moet worden uitgesloten.
Soms zie je bij voedselallergie die hoge koorts. Dat in combinatie met de benauwdheid en de verstopping in de eerste maanden, zou voor mij wel reden zijn om eens te kijken of een koemelkvrij dieet of het mijden van directe koemelk verbetering zou geven. Je kunt evt vragen of je mag bloedprikken, maar de bloedtesten zijn beneden de 4 jaar vaak vals negatief, (dan is er dus wel een allergie, maar niet aantoonbaar in het bloed), dus eliminatie en provocatie is op deze leeftijd meestal betrouwbaarder. Ik zou dan zelf een maand of 2-3 elimineren en kijken of dat verbetering geeft. Soms merk je dan niet heel veel, maar zie je bij provocatie na die periode wel heftiger reactie op de koemelk dan eerder, en geeft dat dus de duidelijkheid.
Bedankt voor deze reacties al...voedselallergie...is mij wel eens door het hoofd geschoten maar zou hij dan niet altijd op iets moeten reageren?? Geen idee hoor ik heb er nog niet zo veel ervaring mee.
En wellicht ook een urineweginfectie uit laten sluiten? Is niet een ingrijpend onderzoek en weet je dat in ieder geval.
En wat betreft de koemelkallergie; de verstopping en nu de dunne ontlasting zou een continue reactie kunnen zijn. En koemelk zit in zo ontzettend veel producten (eet zelf koemelk ivm borstvoeding). Die koorts af en toe zou dan ook een heftigere reactie kunnen zijn van het lichaam op die continue blootstelling aan koemelk (zeg ik als leek)? Maar daar weet Rozemarijke misschien meer van?