Tongriempje laten klieven.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Mamabram, 12 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamabram

Mamabram Niet meer actief

Hoi Dames,

Ik kom net bij de logopediste vandaan met mijn zoontje van 3,5.

Het was de eerste keer en we zijn gegaan omdat hij bijv spelen niet kan uitspreken. Hij maakt er felen van, of zwarte wordt farte.

Nu zei zij dat zijn tongriem eigenlijk te kort is en dat het een optie is om deze te laten klieven. Ik vind dit best heftig om dat op deze leeftijd nog te laten doen.

Hij heeft nooit problemen gehad met borstvoeding, dat ging prima.

We gaan nu eerst kijken of we zijn tongspier sterker kunnen maken doormiddel van oefeningen maar mocht dat niet lukken... Pff ik word al helemaal naar bij het idee.

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Dat is wel iets ingrijpends op die leeftijd, ook met roesje toch?

Onze oudste had ook spraakproblemen door een zwakke tong (geen probleem met tongriem). Dat is met oefening vlot beter gegaan. Alleen de r blijft lastig.

De jongste dronk ook goed, maar met 2/3 maand zagen we wel dat tongriempje. We hebben hem op die leeftijd dus wel laten klieven. Ook ellendig, maar hij weet er niks meer van. Hij dronk direct erna zijn fles ook weer..

Ik hoop dat de logopedist genoeg kan bereiken met oefeningen..

3. pinter

pinter Fanatiek lid

9 jan 2010
    4.015
    1
    36
    noord limburg
    Ik zou het toch eerst in het ziekenhuis aan een kno arts laten zien.
    Bij ons zoontje is hij ook wat korter,maar niet dusdanig dat ze er wat aan doen nu.
    Mocht hij er later last van krijgen bv met tongzoenen ofzo(moet ik nu ff nog niet aan denken;)) dan kan het alsnog...

Sietse is ook bij de logopedie omdat hij wat uitspraak problemen had,dit kwam niet door de tongriem want letters die hij dan juist niet zou kunnen kan hij wel..

4. pinter

pinter Fanatiek lid

9 jan 2010
    4.015
    1
    36
    noord limburg

De R is hier ook een probleem,heb ik zelf ook gehad en op de kleuterschool had ik logopedie voor de letter R.
    Vandaag heeft hij de K en de T geleerd...heeeel trots ben ik..

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Goed zeg, 2 letters in 1 keer!

Min oudste zit nu in groep 3, maar met de L was hij ook een jaar later dan het uitsterste voor logopedie. Dus de logopedist wil ons niet terugzien voordat hij 7 is (uiterste is 6 jaar)

6. Mamavaneen2e

Mamavaneen2e Bekend lid

2 dec 2013
    526
    0
    0
    Hier 2,5 en praat ook niet duidelijk denk zelf ook tongriempje te kort maar niet extreem want de tong kan wel naar buiten maar bv geen puntje. Wat zijn bv oefeningen die ik kan doen?

7. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Wij hebben het tongriempje laten klieven ongeveer een jaar geleden. Hij heeft er amper last van gehad. Groot nadeel is dat het onder narcose moet, dat is gewoon niet fijn. Gelukkig was hij niet ziek van de narcose. Na het ontwaken voelde hij zich prima en heeft geen pijn gehad.

Zoon kon zijn tong niet goed bewegen naar boven toe en ook niet naar zijn mondhoeken.
    Dit gaat nu nog steeds moeizaam, maar heeft ook te maken met een motorische spraakstoornis.

8. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Met het puntje van zijn tong hagelslag laten pakken. Met de tong de lippen rondom aflikken.
    Tong bewegen van mondhoek naar mondhoek.
    Met de tong puntje van de neus proberen aan te raken.

9. Mamabram

Mamabram Niet meer actief

Dank jullie wel!

Wij moeten het klik geluid gaan oefenen, dus met zijn tong tegen zijn gehemelte en dan laten klikken.

Deel Deze Pagina