Gisteren had ik het idee dat mijn dochtertje van 12 weken niet zo lekker was. Meer spugen, rode wangetjes, war hangerig en flink snotterig. Gisteravond (voor het naar bed gaan) heb ik haar getempt voor de zekerheid en verwachtte dat ze koorts had, maar ze had een temperatuur van 36.0(!). Ik heb drie keer opnieuw getempt, rectaal met verschillende thermometers en het bleef dit aangeven. Ik heb haar een tijd bij me gelegd en toen was ze daarna 36,3. En toen heb ik haar in bed gelegd met het volgende: - korte mouw romper - lange mouw shirt - dunne slaapzak - lange broek - onder een deken Vanmorgen was ze 36,4...nog niet echt hoog dus. Moet ik me om een lage temperatuur net zo druk maken als om een te hoge? Wie heeft ervaring met een baby met een lage temperatuur?
Uhm temp jezelf is voor de gein toen onze dochter ondertemp had bleek dat ding stuk! Je eigen hand is t beste hoor ik voelde gewoon dat ze echt niet koud was dus wist zkr dat er iets niet klopte
Ik zou vooral eens even tempen op een moment dat je kindje gewoon lekker gezond is: dan weet je even of de normale temp rond de 37 ligt, of lager. Ik heb zelf ook een normale temp van 36,4, dus bij 38 graden zit ik al echt aan de koorts. Een lage temperatuur kan natuurlijk ook komen doordat ze het koud had, en dan is warm aankleden dus wel handig. En soms is een ondertemp ook een reactie op koorts: het lichaam gaat dan koelen en dan koel je vervolgens eerst wat teveel af, voordat je weer op een normale temp komt. Volgens mij geldt bij een lage temp hetzelfde als bij een hoge: zolang ze nog drinken, alert zijn/niet suf en voldoende plassen, hoef je je geen zorgen te maken. Caitlyn heeft eenmaal een ondertemp gehad van 35,9, maar was toen ook helemaal suf, niet meer wakker te krijgen, dronk niet meer en had ook geen plasluiers meer. Bleek bij haar toen een hartritmestoornis te zijn, maar kern van het verhaal is vooral: als er echt iets mis is met je kindje, merk je dat wel! Zolang ze gewoon normaal ziek ogen en wel alert en wakker zijn, drinken en plassen, loopt het meestal wel los
Dank jullie wel voor je berichten! De normale temperatuur van mijn dochtertje is rond de 37 graden, van 36,8 tot 37,3 ongeveer.. daarom 'schrok' ik ook van 36 graden, want dat hadden we nog nooit gehad! Ik merk dat ik het lastig vind om haar extra extra aan te kleden voor de nacht omdat ik bang ben dat ze het ineens zo warm krijgt .. en warmte is één van de oorzaken van wiegendood. Of zouden kleine baby's wel gaan huilen als ze het ineens te warm hebben?
Ondertemp kan wel wijzen op ziek zijn. Hierdoor hebben ze meer moeite om hun temperatuur op peil te houden. Dus zeker wel iets om in de gaten te houden!