Drama: haren uitspoelen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Chocoholic, 10 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chocoholic

Chocoholic Fanatiek lid

25 sep 2011
    2.806
    417
    83
    Sinds een paar maanden wordt onze oudste dochter helemaal panisch als ik haar ingesopte haren uit wil spoelen. Ze schreeuwt alles bij elkaar en wil uit bad klimmen als ik ook maar de douchekop pak. :$
    Zachte straal, washandje voor dr ogen, met een bekertje ipv douchekop, zelf laten doen, douchen ip bad, etc. Niks wil helpen. Het is gewoon een gevecht.

Wellicht zijn hier ervaringen? Wat kunnen we doen? Het lijkt dat ze alleen maar banger wordt terwijl ze het liefste in bad zit!

2. pientje1

pientje1 Niet meer actief

Ben ook benieuwd naar tips. Hier ook drama en vanalles geprobeerd. Nu spoel ik met de douchekop, sop zal er toch uitmoeten en lijkt steeds iets beter te gaan. Hoop dat het gewenning is. Al herinner ik me zelf nog als kind hoe vreselijk ik haar uitspoelen vond.

3. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Hier ook zo. Wat wij hier gedaan hebben:

- de twee kleintjes samen in bad en dan eerst de haren van de jongste wassen, die reageert er helemaal niet op dus dan ziet de oudste dat er niets aan de hand is.
    - Uitspoelen met een bekertje en vragen of ze je aankijkt (loopt het water niet in de ogen). Evt speeltje hoog houden waar ze naar kan kijken.

Verder zijn we gaan zwemen met het bekertje. Hup... het bekertje water vol in het gezicht van papa, mama, opa en oma gooien en dan lachen 'ow, zag je dat?' en 'wat was dat, water in het gezicht!'. Degene die zelf nat werd lachte ook. En toen gingen we het bij onszelf doen en ging onze dochter het ook doen inclusief het lachen.
    Nu thuis gooien we eerst wat water tegen haar buik en rug en lachen we ook met grapjes erbij. En nu kunnen we meestal de haren zo uitspoelen zonder gemok (altijd eerst het zusje, dan het lichaam nat gooien en dan 'per ongeluk' wat over haar haren om het nat te maken voordat we gaan wassen. We wassen heel erg weinig met zeep trouwens (1 x per maand is al veel denk ik), niet nodig hier terwijl ik twee dames met van geboorte af aan veel haar heb. Eten spoel je er zo uit.
    We maken er een spelletje van. Gaat alleen niet goed als ze een slechte dag heeft, dan wassen we wat minder goed. Als ze gaat tegenstribbelen stoppen we.

Papa helpt hier trouwens mee met badtijd, hebben we goed de tijd voor beide.

4. Lovelymum87

Lovelymum87 Actief lid

1 mei 2014
    434
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook drama...
    Nu hebben wij even een oplossing:)
    Wij hebben altijd een emmertje speeltjes bij het bad...en met de ice challenge van ALS voor de gein bij ons een emmer water over onze haren gedaan ( hij gaat altijd in bad met een van ons ) en toen moest hij dat ook!
    Dus emmertje gevult en in een keer over zijn hoofd....en klaar....hij vind het nog steeds prima...en wij zijn van het moeilijke wassen af:)
    Misschien een idee:)

5. Spruitemoeder

Spruitemoeder Bekend lid

10 feb 2014
    618
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik weet nog dat mijn zusje het altijd vreselijk vond.
    Mijn vader gaf haar een washandje, dubbelgevouwen en dat duwde ze dan in haar gezicht tegen haar ogen. Dan vond ze het goed.
    Misschien was ze wel al ouder, dat weet ik niet meer...

6. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Ik heb daar een handig trucje voor.
    Ik maak een emmertje met water klaar en spoel d'r haren uit met een plastic bekertje water als ze in bad zit. Zo krijgt ze nauwelijks water in d'r gezicht/ogen.

7. Nescio

Nescio Niet meer actief

Herkenbaar, mijn dochter wordt ook panisch als ze de douche al ziet. Nu spoel ik haar haren uit met een bekertje en dat gaat prima. Als ik bij haar in bad zit en ik douche mezelf, vindt ze dat wel interessant en durft ze er ook wel even onder.

Het is alleen jammer dat het wel meteen lang duurt omdat ze lang/veel haar heeft, en als er zeepresten achterblijven is dat echt niet fijn. Hier was ik haar haar 2 x per week, meer is ook echt niet nodig.

8. raspberry

raspberry Niet meer actief

Samen in bad en dan met de rug tegen mij aan laten zitten, achterover zakken, washandje over het voorhoofd, zodat het water dat nog wel naar beneden/voren loopt, daarin komt en dan uitspoelen met een bekertje :)

9. Chocoholic

Chocoholic Fanatiek lid

25 sep 2011
    2.806
    417
    83
    Bedankt voor jullie tips!
    Inmiddels is het gelukt. Met een grote maatbeker en een klein gietertje.. We laten haar eerst zichzelf nat 'gieteren' en daarna zelf met de maatbeker doen. Vanzelf zegt ze dan 'mama doen' en zodoende kan ik met een grote plens water uit de maatbeker over haar hoofd heen gooien en lacht ze met ons mee.
    Eindelijk is haren wassen niet erg meer :)

10. heerenbeest

heerenbeest Actief lid

13 jan 2013
    448
    0
    0
    030
  11. penseel

penseel Niet meer actief

Samen onder de douche kind al van af heel jong onder de douche nemen dan weten ze niet beter.

Hier was het ook een bekertje van de ikea gietertje ect ect en wat ook leuk was ze mocht mijn haren wassen en dan kon ik haar haar wassen.

Soms is het even uit zoeken wat ze wel leuk vinden,

12. A l i e s j e

A l i e s j e Actief lid

10 mrt 2013
    267
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik zeep mijn dochter altijd buiten het bad in en leg haar dan net als in het minibadje even in het laagje water op de rug, arm onder dr nek. Het ergste kan je dan in het badwater afspoelen en nog extra met een bekertje. Daarna waterpret!!

Tot op heden vindt ze dat prima... weet niet hoe dat over een paar maanden gaat :D

13. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Het is hier ook vrij lang drama geweest bij mijn dochter. Daarna werd het wat beter, geleidelijk. Leuk vond ze het niet. Nu durft ze opeens onder de douche haar haren te laten wassen en vindt ze het prima. Ze vind het stoer en vraagt erom als een ander kind zand op haar hoofd heeft gestrooid bijvoorbeeld. Doorzetten dus, het moet toch. Begrip tonen dat het niet leuk is en beloven dat je het snel doet. En een bekertje. Hoewel ik nu merk dat de haartjes toch schoner worden als je ook nog even de douche erop zet.

Geen echte tips dus. Heb van alles geprobeerd. Gewoon doorgaan.
    Bij mijn zoontje gebruik ik nu gewoon al de douche om hem eraan te laten wennen.

14. martine4

martine4 Lid

28 aug 2014
    10
    0
    0
    NULL
    NULL
    tip: ga naar douchecap.nl (geloof dat dat de website is, anders even googlen). Je kunt hier zgn douchecaps kopen. die zet je op het koppie en heeft een soort paraplu functie. Werkt bij ons goed!

15. 2debaby

2debaby Actief lid

25 feb 2013
    409
    1
    0
    NULL
    NULL
    Bij mijn zoon bleek het na 3 jaar kiss/KID te zijn geweest...
    Nu geen probleem meer. Hoofd achterover doen voelde dus niet prettig, lastig uitleggen voor zo'n mannetje.

16. mamajojo79

mamajojo79 Fanatiek lid

2 jun 2012
    1.443
    6
    38
    Beneden NL
    hier was haren wassen een drama in de ergste zin van woord, ze krijsde alsof ze vermoord werd, vond het vreselijk, dus het werd een hele hapening.....tot mijn nicht gewoon het haren wassen als iets normaals ging behandelen.....toen ik het thuis gewoon gaan doen...terwijl zijn krijssde, ging ik spelletjes spelen, en zingen, en zeggen......Kijk nou eens in de spiegel, je bent helemaal wit, kom gaan we toveren, hup douch erip en weer in spiegel

ook hielp het hier dat ze MIJN haren mag wassen en uitspoelen......nu ze inmiddels 3 is, is het haren wassen nog steeds niet leuk, maar ze weet dat het erbij hoort, en we maken er samen een feestej van.....het hoort er gewoon bij net als eten, en slapen.

dus er is hoop ;) succes meid.

oja wij hebben niets speciaals gebruikt, ja alleen kindershampo in leuke fles ( desnoods 1 dure en daarna gewoon bijvullen met KV shampo :) )

Deel Deze Pagina