Advies HA voor verborgen reflux: is dit wel een goed idee??

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door MommyOwl, 9 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MommyOwl

MommyOwl Bekend lid

30 jun 2013
    735
    0
    16
    Volgens mij heeft mijn dochtertje (9,5 week oud) verborgen reflux. Achteraf gezien heeft ze al langer symptomen, maar nu pas herkennen we deze, met name omdat ze afgelopen week erger zijn geworden.

Onze huisarts wilt het protocol volgen en raadt aan om haar johannesbroodpitmeel te gaan geven bij de voeding en te kijken of dit werkt. Maar ik heb hier zo sterk mijn twijfels in.

Ten eerste omdat johannesbroodpitmeel vooral bedoelt is om spugen tegen te gaan. Mijn dochtertje spuugt niet, maar heeft zure oprispingen waarvan ze erg onrustig wordt en vaak gaat jammeren/huilen. Volgens mij gaat johannesbroodpitmeel hier niet tegen helpen, toch?

En ten tweede, omdat ik lees dat johannesbroodpitmeel en borstvoeding eigenlijk niet samen gaan. De borstvoeding zou hiermee helemaal niet verdikt worden, en bovendien zorgt johannesbroodpitmeel voor een voller/zwaarder gevoel van de maag, wat kan leiden tot darmproblemen, minder om voeding vragen terwijl dit wel nodig is en daardoor dus ook uiteindelijk verminderde melkproductie bij mij.

Als het johannesbroodpitmeel niet werkt, dan zou de volgende stap medicatie zijn. Maar dat zie ik eigenlijk ook weer niet zitten, vind het best drastisch.

Wat raden jullie mij aan? Zullen we toch een weekje of twee het johannesbroodpitmeel proberen (papje maken met lauw water en met lepeltje geven)? Of heeft het echt geen nut, of is het zelfs juist een heel slecht idee?

En zijn er geen andere opties om verborgen reflux te behandelen/verlichten? Johannesbroodpitmeel of medicatie: dit kunnen toch niet de enige twee opties zijn??

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Met BV schijnt het idd niet zo handig te zijn. Voor verborgen reflux werkte het hier wel een deel, (maar wel nog medicatie nodig gehad ook).

Maar: ik zou eerst de leefregels toe gaan passen:
    kortere/kleinere voedingen
    zo rechtop mogelijk voeden
    na voeding zo'n 20-30 minuten rechtop, evt langer
    bedje heel flink ophogen of over naar buikligging
    goed laten boeren tijdens en na de voeding
    dragen in de draagdoek (buik-tegen-buik dus!)

Als dat niet helpt, dan pas over op medicatie, want als je medicatie niet nodig hebt, moet je dat ook niet willen gebruiken.

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Eerst leefregels, dan jbpm (indikken betekent minder omhoog komen, verborgen of niet), dan medicatie.

Bij ons zorgde jbpm voor extra krampen, dus was medicatie inderdaad en helaas de enige optie.

4. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Geen advies wat betreft de reflux, maar als je jbpm gaat geven:

Ik maakte dat altijd aan met BV, want zo'n papje met water dat kreeg ik er bij mijn dochter echt niet in.. Vond ze zo vies! Ik had meestal wel wat afgekolfde melk over en daar maakte ik het papje dan mee aan :)

5. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    hier ook een dame met verborgen reflux gehad en ik gaf bv. Ze spuugde niet maar de voeding kwam wel omhoog en ze slikte dit altijd weg...

Johannesbroodpitmeel zorgt ervoor dat de voeding niet omhoog komt, dus tegen spugen maar ook tegen oprispingen (verborgen reflux)

Aangezien jpbm niet goed mengt met bv gebruikte ik het als volgt.
    Ik lengde het aan met warm water, hoeveelheden moet je even op het pak kijken. Dit spoot ik met een pipetje in haar mond vóór en ná de borstvoeding. Zo dik je de voeding als het ware in en kan het niet meer omhoog waardoor ze dus minder tot geen oprispingen meer heeft.

Het is even een gedoe maar als je het eenmaal gewend bent en je ziet dat het helpt is het een kleine moeite. Hier dus erg blij met jpbm en toch bv kunnen blijven geven

6. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Eerst de leefregels, dan JBPM. Dit kan met BV, maar net iets minder makkelijk. Zou wel voor een pure variant gaan en geen nutriton.....

Hier hielp buikligging ook goed, maar toch medicijnen gebruikt, was hier het tovermiddel! Zodra hij zelf Wat met ging zitten etc dit afgebouwd met succes, dus maar een paar maanden gebruikt.

7. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Het kan wel zo zijn dat je JBPM en/of medicatie niet zit zitten...maar je wil het ook niet zo ver laten komen dat je kind met een verbrandde slokdarm zit en dus bloed spuugt. Verborgen reflux, wat jou dochter heeft is vervelender dan normale reflux, omdat het zuur omhoog en dan weer naar beneden gaat en dus twee keer langs de slokdarm gaat wat dus meer pijn veroorzaakt.

Het ligt er een beetje aan hoe erg ze het heeft en daar vertel je niet zo veel over.

Je kindje houd niet zo veel over aan tijdelijke medicatie dus daar zou ik me niet te veel zorgen om maken.

JBPM moet je kijken wat voor jullie werkt. Bij ons veroorzaakte het darmkrampen maar dat verschilt per kind. Het doet verder wel zijn werk.

8. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.373
    10.321
    113
    Wij hadden ook de twijfels over het indikken.het was even uitzoeken hoeveel je nodig hebt maar het helpt wel. Bij ons was het niet voldoende en hebben medicatie. (Geen ervaring met bv)

Mocht medicatie nodig zijn is dit echt een enorme verlichting voor de kleine

9. MommyOwl

MommyOwl Bekend lid

30 jun 2013
    735
    0
    16
    Kijk, daar heb ik wat aan, bedankt! :)
    Haar voeding van net heb ik zo rechtop mogelijk gedaan (wat een gedoe zeg, met dat hoofdje dat alle kanten op wobbelt, haha). Toen goed laten boeren (doe ik altijd) en daarna meteen de draagdoek in. Opzich gaat het wel nu, wel is ze af en toe onrustig nog en heel af en toe toch nog wat zuur omhoog.

Kortere/kleinere voedingen pikt mevrouw niet, daar wordt ze heeeeeel boos van ;) En het schijnt dat haar bedje schuin zetten alleen effect heeft als ze ook in buikligging ligt. Het is nooit bewezen dat het met rugligging ook effectief is. Dat verklaart waarom het hier dus nooit werkte...

10. MommyOwl

MommyOwl Bekend lid

30 jun 2013
    735
    0
    16
    De voeding komt dan inderdaad minder omhoog, maar komt het maagzuur dan ook minder omhoog?
    Op Borstvoeding.com staat juist dat ingedikte voeding langer in de maag verblijft (minder goed verteerbaar) en zo dus méér kansen krijgt om omhoog-omlaag-omhoog-omlaag te gaan, voordat het de maag verlaat. Zo zou JBPM de reflux dus kunnen verergeren.

Hier ben ik dus ook heel bang voor. Krampen komen hier nu juist nauwelijks voor, lijkt me zo naar als dat er ook nog eens bovenop zou komen :(

11. MommyOwl

MommyOwl Bekend lid

30 jun 2013
    735
    0
    16
    Zo zou ik JBPM ook gaan gebruiken denk ik. Ik heb ook gelezen dat dit effectiever is dan wanneer je het met afgekolfde melk aanmaakt, omdat JBPM en BV maar een korte tijd binden (maar trouwens... hoe zit dat dan in de maag? Daar moet het toch wel mengen om effectief te zijn?? Misschien kan het wel mengen door het maagzuur erbij?:(). En dat het inderdaad beter is om het zowel vóór als ná de voeding te geven, om het allemaal zo goed mogelijk te laten mengen in de maag.

Bij jullie heeft JBPM dus goed geholpen i.c.m. borstvoeding. Hoe lang heb je daarna nog borstvoeding gegeven? En deed je dit dan altijd met JBPM, of heb je die na een tijdje weer afgebouwd?

12. MommyOwl

MommyOwl Bekend lid

30 jun 2013
    735
    0
    16
    Nu ben ik wel nieuwsgierig waarom? De HA zei dat we de JBPM gewoon in de supermarkt konden kopen namelijk.

13. MommyOwl

MommyOwl Bekend lid

30 jun 2013
    735
    0
    16
    Tja, weet je, daar heb je wel gelijk in. Ik vind het moeilijk te bepalen hoe erg ons meisje het heeft: ze slikt en kokhalst het meest wanneer ze op haar rug ligt. Elke paar minuten heeft ze het even moeilijk (kijkt een beetje moeilijk, beweegt wild met armen en benen, kreunt en steunt, probeert de voeding naar beneden te krijgen), voor een minuutje ofzo. Dan stopt het weer en kan ze een paar minuten slapen voordat het weer omhoog komt. Als we geluk hebben duurt dit allemaal maar 15min ofzo en slaapt ze daarna lekker rustig. Als we pech hebben kan het wel een uur duren, en komt het zelfs later terug voor ronde twee of zelfs drie, tot aan de volgende voeding soms zelfs. Soms spuugt ze flink wat zuur slijm omhoog en lijkt hierin te stikken. Ze krijst dan in paniek terwijl ze naar lucht hapt. Dit deed ze eerst maar eens per 2-3 weken, maar nu vaker (1-2 keer per week). Dat was voor ons de reden om de HA erbij te halen. Ook huilt ze nu veel vaker en sneller wanneer ze weer eens zo aan het slikken en kokhalzen is. Ze spuugt trouwens sinds een week ook iets vaker dan normaal (eerst soms alleen een mondje terug na de voeding of wanneer we iets te wild waren met haar, nu ook ineens als ze rustig ligt ook al is het uren na de voeding).

Ook vind ik haar best slaperig overkomen. Ze wordt alleen wakker voor een voeding (tenzij ze huilend wakker wordt van de pijn), drinkt dan, en valt meteen weer in slaap. Alleen eind van de ochtend heeft ze even 15min waarin ze na de voeding geïnteresseerd om zich heen kijkt. Alleen dan kunnen we heel soms contact met haar maken. Ze kijkt veelal langs ons heen, oogcontact is zeldzaam. En dus al helemaal de rest van de dag.

Waren/zijn jullie reflux kinderen ook zo slaperig?

14. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Ik heb een jaar bv gegeven :D dus het was voor mij geen obstakel.
    jpbm heb ik tot zon drie maanden gegeven.

waarom je het voor en na de voeding moet doen is ondat je de voeding dan als t ware als een broodje hamburger in dikt. Dusde voeding zit dan tussen de jpbm en kan daardoor niet omhoog.
    het hoeft niet echt "gemengd" te worden in de maag
    De jpbm zorgt er gewoon dat er een "zwaarder" laagje op komt zeg maar.

15. raspberry

raspberry Niet meer actief

Als ze nog zoveel slaapt, denk ik dat de ernst van de reflux meevalt en je -voorlopig althans- toekunt met de leefregels en evt indikken van de voeding. Daarmee zou je een heel eind verbetering moeten gaan zien dan.
    Hier had onze dochter rechtop tegen ons aan met indikken van de voeding nog steeds zoveel last dat het hele dagen huilen was en ze nauwelijks sliep.
    Rugligging werkte hier ook niet, dus wij zijn hier met ophogen en buikligging gaan werken met een week of 5, en dat werkte wel heel goed.

Verbetert het hiermee niet voldoende, dan kun je idd kijken naar medicatie. Medicatie kent wel bijwerkingen en wij hebben gemerkt dat het haar darmen erg belast heeft, waardoor haar weerstand een enorme knauw gehad heeft ook en we vorige winter echt enorm met haar hebben lopen kwakkelen, (elke week een oor- of keelontsteking). Dat moet je dus alleen gaan doen als het nodig is, maar als het nodig is absoluut wel doen, want je wilt wel ten allen tijde voorkomen dat ze met een verbrande/ontstoken slokdarm komt te zitten.

16. mikos

mikos Bekend lid

7 dec 2010
    944
    0
    0
    Ik heb t gedaan en uiteindelijk heel mijn borstvoeding naar de klote en zoveel heeft de verdikking niet eens geholpen aan zijn verborgen reflux ik ben er na bijna 5 jaar nog steeds verdrietig over. Ik zou gewoon doorgaan met de normale borstvoeding

17. mikos

mikos Bekend lid

7 dec 2010
    944
    0
    0
    "Rot" was een ander woordje haha naar de kl#te

18. MommyOwl

MommyOwl Bekend lid

30 jun 2013
    735
    0
    16
    Hmmm, gemengde ervaringen dus :( Als ik ook met JBPM start en maar tot zo'n 3 maanden geef, dan krijgt ze het maar een paar weken. Zou dat genoeg zijn? En Mikos: weet je ook waarom de BV toen mislukte bij jullie? Vanaf welke leeftijd kreeg je zoontje JBPM?

Aha, vandaar :) Maar waarom moet de JBPM dan ook vóór de voeding gegeven geworden? Het gaat er toch om dat de voeding niet meer omhóóg mag komen uit de maag (oftewel een laagje JBPM bovenop de voeding)? Omlaag gaan, richting de darmen, is toch geen probleem?

19. MommyOwl

MommyOwl Bekend lid

30 jun 2013
    735
    0
    16
    Pfff, heftig zeg met jullie dochter :( Maar de bijwerkingen van de medicatie kunnen dus best naar zijn. Hmmm, iets om rekening mee te houden (om er in ieder geval niet te snel mee te starten indien niet echt nodig). En zo te horen heeft ons meisje het dus inderdaad (nog) niet zo heel erg.

We gaan aan de slag met de leefregels, hopelijk scheelt dat al veel. Ik ben nog steeds een beetje huiverig om met JBPM te gaan werken. Ik ben gewoon zo bang dat ze hierdoor verstopt zal raken, of darmkrampjes van zal krijgen. En nog erger: dat de BV zal mislukken. We hebben al zooooo ontzettend moeten knokken voor de BV, die is nu eindelijk gelukt :$

20. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Ik kan me niet voorstellen waarom.jpbm gebruik de bv kan verpesten eigenlijk :(

Omlaag lijkt mij idd ook geen probleem maar zo wordt het geadviseerd als je het puur geeft. Je moet natuurlijk stoppen wanneer je kindje eraan toe is.dit kan ook korter of langer zijn dan drie maand natuurlijk..
    ook hielden we haar na de voeding nog een tijsje rechtop en sliep ze in een zijslapen en niet op de rug.. ik vond het zelf een naar idee als ze toch zou moeten spugen en ze ligt dan oo haar rug

Deel Deze Pagina