Mijn zoontje van 7 maanden heeft een afgeplat hoofd maar omdat verder alles symmetrisch is hebben we in overleg met de kinderarts en fysiotherapeut besloten geen helm te nemen. Als hij niet lekker is ligt hij toch weer graag op zijn achterhoofd, wat de afplatting niet ten goede komt. De afgelopen paar weken ben ik zijn hoofd weer veel aan het draaien en bovendien slaapt/sliep hij al een paar weken overdag en savonds slecht vanwege niet lekker zijn. Maar, een paar dagen geleden dacht ik laat ik hem eens op zijn zij instoppen (ivm plat hoofd en moeite met in slaap vallen) en jahoor meneer valt opeens probleemloos in slaap! Ik weet niet of het toeval is omdat hij zich weer beter voelt of omdat hij op zijn zij nu lekkerder ligt als op zijn rug. Buikslapen doet hij niet. Hij ligt altijd heel stil op zn rug in bed. Kan wel beide kanten opdraaien, maar van buik naar rug is hij soms even vergeten hoe het moet. In de box gaat hij dan bv jengelen zodat iemand hem helpt terug te draaien. Mijn vraag is: zijn er moeders die ervaring hebben met een baby die op de zij (beter) slaapt? Zouden jullie het snachts ook toelaten ookal draait hij nog niet 10 van de 10 x zelf terug van buik naar rug? Of hier beter toch nog maar even mee wachten?
Wij leggen ons zoontje altijd op zijn rug weg, maar voordat wij de kamer uit zijn ligt hij al op zijn zij. Hij draait zelf nog niet terug van buik naar rug en we moeten er dus ook nog wel eens uit om hem terug te draaien, maar hij slaapt het liefst op zijn zij en we laten hem ook zo liggen. Als ze niet lekker liggen, laten ze wel van zich horen...
Ja hoor ons zoontje heb ik maandenlang op zijn zij in bed gelegd, hier omdat hij wakker schrok wanneer ik hem op zijn rug in bed legde (ik wiegde hem op de arm in slaap) en ook later wakker in bed leggen op zijn zij. Dat voelde voor hem alsof ik hem nog vasthield denk ik, ik stopte hem ook strak in. Ondanks dat hij leerde omrollen deed en doet hij dit nooit in bed, waarschijnlijk ook omdat hij in een slaapzak slaapt. Al slapend zakte hij wel vanzelf op de rug en sliep zo de nacht door. Inmiddels kan ik hem overigens gewoon op de rug in bed leggen.
Je hebt zijligyingskussen ervoor die voorkomen dat ze doorrollen en terugrollen Heb er nog 1 als je wil 12,50 incl verzenden
Hier vanaf het begin met de oudste in een zijligkussen gelegd, hij had reflux dus vond het eng om hem op zijn rug te leggen. Daarnaast wist ik dat van op de rug liggen, ze vaak een plat hoofd kregen. Dus steeds op de zij gelegd. Dat ging prima, wij hadden er eentje van delta geloof ik. Ik legde hem de ene avond op de ene zij en dan smiddags weer op de andere. Toen hij iets ouder was en kon rollen, wilde hij op ze buik liggen. Dat hebben we toen gedaan. De jongste hebben we ook in het zijligkussen gelegd, maar dat was echt een buikslaper vanaf dag 1. Dus bij hem niet gebruikt.
Alle fysio's raden een zijligkussen af om 's nachts in te slapen. Dit in verband met wiegendood. Overdag onder toezicht gebruiken is prima. Mijn kinderfysio raadde het ten zeerste af om in de nacht te gebruiken. Finley had ook een ernstige afplatting. Net geen helmpje nodig, maar ook bij hem zie je de afplatting goed. Hij ligt elke nacht ook op zijn zij te slapen en soms op zijn buik.
Mee eens. Ik heb een zijligkussen ook alleen overdag gebruikt onder toezicht. Je schrijft niet hoe goed hij inmiddels is met het omhoog houden van zijn hoofdje. Kan hij goed op de buik liggen en zijn hoofdje omhoog houden?
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb een zijligkussen en tijdje geleden een paar x geprobeerd maar toen wilde hij absoluut niet op zijn zij liggen daarin. Hij kan erg goed zijn hoofd overeind houden op zijn buik, dit omdat we dat vanwege zijn voorkeurshouding extreem veel stimuleren. Hoe oud is jouw zoontje en vanaf wanneer sliep hij op zijn zij en buik? En is zijn afplatting al een stuk afgenomen?
Hier vanaf geboorte af aan op de zij gelegd en nog steeds, ze is nog nooit doorgedraaid naar haar buik. Ze slaapt heerlijk op haar zij en gaat ook zelf op haar zij liggen als ze op haar rug rolt. Als hij lekker ligt gewoon doen, als hij opzien buik terecht komt laat hij zich wel horen.
Hier beide kinderen meteen op hun zij in hed gelegd! En dan elk slaapje wisselen van zijkant. als je het armpje waarmee hij op hdt matras legt helemaal rechtlegt kunnen ze niet doorrollen naar de buik.