aaaaaargh etenstijd

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door debby82, 15 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    Ik zou wel heel goed tips kunnen gebruiken hoe ik etenstijd hier wat gezellig kan maken.

Dit is hoe het nu gaat.
    Ik zet mijn zoontje (9 maanden) en mijn dochter (2,5) in de kinderstoel. Mijn zoontje begint te bleren, wat ik ook doe. Mijn dochter gaat mee doen. Ik geef mijn zoontje eten terwijl ik eet en mijn man mijn dochter (die doet het grotendeels zelf).
    Mijn zoontje eet soms rustig maar meestal gaat het niet snel genoeg waardoor hij ook weer gaat bleren maar ja ik wil zelf ook nog af en toe een hap nemen.
    Na een paar happen begint mijn dochter vaak dat ze niet meer wilt. Mijn man probeert er dan nog wat in te krijgen maar eigelijk wil ze alleen vlees en een toetje en dat vind ik toch niet goed.
    Ze zit niet vol ofzo, ze vind vlees en toetje gewoon lekkerder. Ze moet nu eerst een paar happen groente nemen voor ze vlees mag.
    (Dit is trouwens niet elke dag zo, soms eet ze wel lief).
    Dus mijn dochter blert "hoef niet groente" en mijn zoontje blert omdat het niet snel genoeg gaat. Wij proberen overigens geen strijd aan te gaan met onze dochter. Als ze echt niet wilt, dan maar niet.
    Daarna krijgen ze een toetje en zet ik ze voor de tv zodat mijn man en ik ons inmiddels koude eten ook nog wel op kunnen eten.

Mijn man raakt ook nog eens gestresst hierdoor waardoor het geheel helemaal niet meer gezellig is (maar ook als hij niet gestresst is gaat het zo).
    Ik wil graag gezellig met mijn hele gezin eten maar gezellig is het al een tijdje niet meer zo...

Ik denk er nu over om mijn kids (of in ieder geval mijn zoontje) nu eerst te laten eten en wij daarna. Maar ja eigelijk vind ik gewoon dat we als gezin samen moeten eten...

Nou ja... tips zijn dus welkom.

2. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Lastig.
    Tip die ik je kan geven. Laat je zoontje zelf eten met zijn handen! (rapley)
    Hier is het tot nu toe nog (bijna) altijd gezellig aan tafel. Je zoontje kan dan zelf zijn tempo bepalen.
    Voor je dochter, tja dat vind ik lastiger. Ik neem aan dat zij al wel gewoon zelf eet maar gaat het puur om het feit dat ze geen groente en aardappels oid wel. Strijd aan gaan met haar lijkt me idd niet de bedoeling en werkt wellicht alleen maar averechts. Misschien eens proberen totaal te negeren, kijken wat ze dan doet?

3. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    sukke ja dat kan ik proberen om het te negeren...
    dochter eet wel meestal zelf maar soms helpen we even als het lastig op haar vork schuift (met mes erop schuiven vind ze soms een beetje lastig).

rapley is geen optie. Ik heb het in het begin geintrodiceerd hier mar mijn man vindt dat helemaal niks. Hij vindt het het verkeerde voorbeeld voor mijn dochter want die mag ook niet met haar handen eten en hij vindt dat ze gewoon met bestek moeten eten. Hij kan er echt niet tegen als het een zooi wordt. Ik ben het niet met hem eens maar ja, hij heeft natuurlijk ook een stem in de opvoeding.

4. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Hier is het gewoon relaxed in mn eentje met 2 kids.
    Kenji in kinderstoel, Jayro gewone stoel.
    Jayro eet zelf.
    Kenji eet zelf.
    Ik doe inderdaad wel rapley.
    Maar ik 'voer' Kenji tussendoor ook wel beetje, want als ik hem helemaal z'n gang laat gaan blijft hij uren eten. Hij werkt echt alles naar binnen wat je hem geeft. Eigenlijk al bijna meer dan zijn grote broer.

Maar goed, van mij hoeven ze allebei niet verplicht iets te eten. Ik bied ze allebei alles aan. Genoeg, prima, dan toetje.
    Ze zijn allebei gek op groente, dus dat scheelt.

Ik zou toch rapley aanraden hoor.. en dat het rommel geeft? Nou liever beetje rommel dan dat gestress aan tafel.
    En slecht voorbeeld voor grote broer/zus?? Nou Jayro mag van mij nog steeds met z'n handen eten als hij wilt, maar naar eigenzeggen is hij nu groot en eet dus prima met vork of lepel. :D Zou ik me dus ook niet echt druk om maken.

5. geke

geke Fanatiek lid

10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    Debby, ze zijn nog jong he, het is misschien tegen je principe maar ik zou ze lekker vooraf laten eten en daarna zelf eten. doe ik hier ook vaak. dan kan Ro lekker rustig in haar eigen tempo eten. Jo eet wel vaker met ons mee, die is ook al wat ouder en dus wat meer voor rede vatbaar. Ro zit ook echt maar 10 min te eten en vaak tijdens ons eten zit ze er wel bij met een boekje of puzzel en krijgt ze nog een hapje als ze wil. Dat samen eten komt vanzelf wel. ik denk niet dat je ze nu helemaal verpest als je dat niet doet, en je zegt zelf al, je zit uiteindelijk met z'n tweeen koud eten te eten...

6. adi

adi Niet meer actief

Je kunt de jongste wat stukken voor zijn neus leggen om te ontdekken en zelf te eten tussen de happen door (zo houd je hem bezig terwijl jij eet). Pureer je zijn eten nog? Als je het wat grover aanbiedt moet hij kauwen en doet langer over zijn happen.

7. adi

adi Niet meer actief

Oh en van je dochter, ze is pas 2,5! Hier eten ze ook met bestek, maar veel dingen gewoon met handjes nog.
    Je kinderen zijn nog te klein om zich helemaal netjes, schoon, beschaafd te gedragen aan tafel, en ook nog goed en gezellig te eten.
    Op deze leeftijd is gezelligheid iets anders dan smetteloos met een vork de borg leegeten. (En voor een baby de mond opendoen op het juiste moment)

Ik vind gevoerd worden slechter voorbeeld dan een kind dat zelf eten in de mond stopt.

8. piemie

piemie Fanatiek lid

28 mrt 2009
    1.769
    0
    0
    kapster
    het Gooi
    Kan je de jongste niet iets eerder eten geven dat de honger eraf is, en dan aan tafel laten zitten als jullie met z'n 3en eten. Kan hij nog een hapje mee eten, maar dan heeft hij misschien niet zo'n honger meer.

9. adi

adi Niet meer actief

Ik lees nu pas dat ze het eten al met mes op de vork schuift!!

10. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Tja hier ook Rapley en dat is erg ontspannen. Mijn eten wordt niet koud, het is gezellig aan tafel want hij hoeft niets en ja het geeft rommel maar dat is ook zo opgeruimd.
    Anders zou ik jullie zoontje voor jullie eten voeren en dan aan tafel zetten als jullie samen eten en dan iets in het handje geven om mee te spelen/proeven voor de gezelligheid.

11. boefjesmama

boefjesmama Niet meer actief

Wij voeren ons zoontje nog steeds omdat dit sneller gaat.
    De laatste tijd stopt hij zelf de lepel in zijn mond en geeft deze dan weer terug.
    Ondertussen eten mijn vriend en ik.
    Wij voeren hem om ste beurten maar dat lukt natuurlijk niet met 2 kids.

12. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    nee hij eet gewoon met ons mee (maar dan zoutloos) en dan prak ik het of geef gewoon een stuk wortel ofzo.

maar ook grote stukken zijn hap slik weg bij hem. Een hele boterham heeft hij in 2 minuten naar binnen gewerkt als ik die gewoon aan hem geef.

13. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    nou... ik kan het proberen...
    maar honger of niet... als meneer eten ziet dan is het gillen en dan wil hij het NU!

14. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    dat is misschien wel een goed idee...

15. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    thnx voor de tips. Ik zal het eens met mijn overleggen.

Mijn man vind netjes eten heel erg belangrijk. (Heeft hij denk ik via zijn opvoeding want zijn moeder heeft het er altijd over dat hij en zijn zus met 2 a 3 jaar al helemaal netjes met vork en mes konden eten). Hij vindt geknoei met eten echt gruwelijk. Ik weet niet hoe dat komt. Eten is voor hem echt eten. Hij gooit ook nooit eten weg. Brouwt er altijd wel weer wat van. Hij is echt heel stellig dat eten geen speelgoed is en is daar ook wel streng in. Misschien dat het daar wel door komt hoor.

Ik ben soms eigenwijs, dan geef ik mijn zoontje wel gewoon een stuk broccoli ofzo en dan zit alles onder. Maar ik zie dan aan hem dat hij probeert niks te zeggen maar ondertussen zichzelf helemaal opvreet.

Ik heb besloten de rapley te laten voor wat het is. Feit is dat hij mij bijna altijd in alle opvoeddingen mijn zin geeft. Ik vind dat hij ook wel eens wat mag bepalen.

Ik ga proberen mijn zoontje van te voren eten te geven en dan s avonds aan tafel een stuk wortel ofzo (dat knoeit denk ik het minst) of een boterham...
    En dan wel gezellig met mijn dochter te eten.
    Ik vind nog steeds dat ze wel iets van haar groente moet eten voor ze vlees mag want anders eet ze echt alleen vlees en toetje. Maar hoeveel mag ze wel zelf bepalen. Als ze maar minstens een hap neemt.
    Ga eens kijken hoe we het gezelliger aan tafel kunnen krijgen.

Thnx voor de tips.

16. Bajou

Bajou Fanatiek lid

10 feb 2009
    4.599
    1
    0
    België
    Hoi hoi,

Wil nog ff met je delen hoe wij het hier doen, heb wel maar één kindje maar kom.

Ik ben op zoek gegaan naar iets wat hij uit het vuistje kan eten, dat zeer licht is (zodat hij daarna nog honger heeft) en wat ook niet zo makkelijk naar binnen gaat als een boterham:

Cracotte van LU! Is echt heel gezellig, hij zit gewoon bij ons aan tafel, wij eten terwijl hij op z'n cracotje knabbelt. (tussendoor krijgt hij wel een hapje aardappel als hij ernaar wijst).

Als we gedaan hebben met eten is hij aan de beurt, en ondertussen keuvelen papa en ik gewoon wat.

Misschien ook een idee :)

17. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Debby als je man het niet ziet zitten zou ik ook niet aan Rapley doen hoor. Succes, hopelijk werkt het!

18. fafje

fafje Niet meer actief

helaas ook geen andere tip, dan bijv alvast een stuk groente ana je zoontje te geven en desnoods ondertussen hapjes geven...zo is hij wel hele tijd zelf bezig, maar kan ook gewoon eten...

met bestek eten...het leren daarvan, geeft ook ontzettende troep, dus ja..moeten ze wel eerst kunnen oefenen...

en het voorbeeld van de grote zus....dat is toch haar "babybroertje" babies mogen met handjes eten...en als haar iets niet lukt met het bestek ...mag ze toch heus wel iets met dr handjes eten!?....ik zou het toch zo proebren...

desnoods geef je je zoontje alleen een stuk komkommer ofzo...en geef je meid wat meer tijd...gewoon zelf gaan eten...en haar rustgi haar gang laten gaan ....zo kunnen jullie zel feerst ontspannen eten..

19. Tokkel

Tokkel Niet meer actief

Hoi,

De jongste van mij is een stuk jonger, maar is met zijn hapjes begonnen. Ik geef hem eerst te eten en daarna gaat hij lekker in de box spelen of aan tafel met een speeltje. Dan eten wij met z'n 3-en aan tafel ons avondeten.
    Ook leuk voor onze dochter, want die krijgt dan echt even aandacht van mijn man en mij en we geven haar om beurten af en toe een hap van haar bord.

Toen mijn dochter zo klein was gaven we haar ook altijd eerst te eten en daarna zat ze er gezellig bij aan tafel. Scheelde een hoop stress.

Hier krijgt Jesse zijn hap als ik of mijn man aan het koken is. Zitten we toch gezellig met z'n allen in de keuken.

Deel Deze Pagina