Wij zijn al een tijdje bezig om Isabella zindelijk te krijgen. Ik moet zeggen, niet heel consequent hoor. Ze vind het allemaal erg interessant. Vaak zetten we haar iedere avond voor het slapen gaan op het toilet (met wc verkleiner). Beneden heb ik vaak het potje staan en laat ik haar in de d'r blote billetjes rondlopen. Ze gaat dan op het potje zetten, zet kracht, maakt een plasgeluidje en zegt dan "klaaaaaaaaaar". Maar vervolgens plast ze dus helemaal niet. Ik heb ook al een paar keer geprobeerd om haar geen luier om te doen maar dan plast ze rustig 3 x achter elkaar in d'r broekje. Alles nat, Isabella weer helemaal opfrissen. Pfff wat een gedoe En dan zegt ze zelf "luier weer om mama??". Ook heb ik pamperbroekjes voor haar gekocht en als ze die om heeft is ze erg trots en roept ze de hele tijd dat ze een onderbroek aan heeft. Ik weet gewoon niet zo goed wat ik nog meer moet doen. Ik wil wel met een beloningssysteem werken maar dan moet ze toch eerst wat doen op het potje. En ik kan haar niet de hele dag naakt laten lopen want ze plast gerust op de meubels (bank enzo) en dat wil ik toch echt niet. Is ze er gewoon nog niet aan toe? Geven ze het zelf aan? Of moet ik consequenter zijn en vaker oefenen? En zo ja, hoe dan? Iemand de gouden tip voor ons?
Hey! Mijn zoon is 1 dag ouder dan jou dochter en sinds kort (2weken) gaat hij op het potje zitten. (hij was eerst bang ervoor ) Hij doet hetzelfde als jou dochter, even erop zitten, plasgeluidje en weer ervanaf. Dan wil hij ook gelijk zijn luier weer om. Ik denk dat je gewoon zo door moet gaan en dan komt het vanzelf wel. Je kunt het niet afdwingen. Als het weer beter weer gaat worden ga ik mijn zoon ook eens wat vaker zonder luier laten lopen, eens kijken hoe dat gaat. Maar wie weet gaat het ineens heel snel en issie zo zindelijk.
Mijn dochter is ook 1 dag ouder dan jouw dochter en sinds vorige week vrijdag zindelijk. Op donderdag gezegd dat ze morgen geen luier meer aankreeg maar een onderbroek en dat we een plaskalender gingen maken waarop ze stickers mocht plakken. Dag 1 was vooral `s morgens veel dweilen, ik heb de halve kamer wel gehad en 4 onderbroeken nat. Daarna viel het kwartje en de rest van de dag ging goed. Zaterdag nog een ongelukje. Daarna niet meer. Afgelopen zaterdag ging ze bij oma spelen en ik had 3 setjes kleding mee geven, alles zat `s avonds nog in de tas. Dochter deed inderdaad eerst plasgeluidjes zonder te plassen maar vanaf vrijdag 26 feb. lukt het prima. We hebben die zaterdag ook nieuwe onderbroeken gekocht van hello kitty (die had een vriendinnetje ook en die vindt dochter prachtig) en stickers plakken vindt ze ook super. Inmiddels plakken we geen stickers meer. `s morgens doet ze zelf haar luierbroekje uit en gooit hem weg. Ik wilde dochter uit de luiers hebben voordat nummer 2 komt, maar het is nu al gelukt.
Mijn jochie is van aug-07 maar die heeft het echt nog niet door. Hij voelt het gewoon niet aankomen. En op het potje/wc zitten wil/durft hij eigenlijk ook niet, dus dat is nog een ander verhaal. Ik wacht nu nog even af, tot hij het zelf gaat aangeven. En dan komend zomer lekker in een onderbroek de tuin in. Vorig jaar ook geprobeerd, maar toen keek hij stomverbaasd naar beneden en liep weer verder. Deze zomer is hij 3, dus dan kunnen we wel een serieuzere poging wagen.
Eva is er helemaal niet zo mee bezig, toen we begonnen een paar maanden terug heeft ze een paar keer op het potje geplast en gepoept, maar na die week niet. Ze wilde daarna ook helemaal niet meer op het potje, het nieuwe was er van af ofzo . Nu vragen we haar regelmatig of ze op het potje wil, ze wil dan vaak wel, maar doet niets, ze is ook snel 'klaar'. We vragen dan het nog eens te proberen, ze lijkt wel haar best te doen, maar er komt niets, waarschijnlijk ook omdat er niets zit. Maar ze geeft zelf nog helemaal niet aan dat ze moet plassen of poepen. De laatste weken laat ik het even, ze is al genoeg van slag doordat ze binnenkort een zusje krijgt. Van de zomer maar eens serieus mee aan de slag. Lekker in de tuin met alleen een onderbroek of als het lekker weer is helemaal bloot en dan misschien wel met beloningssysteem gaan werken, ze vindt stickers plakken geweldig. En dan zien we wel. Ik vind het ook niet zo heel vervelend, 2 kinderen in de luiers, Eva krijgt 3 keer per dag een schone luier (soms 4 keer als ze tussendoor poept), dus ach.
Ik denk dat je het niet af moet dwingen, maar het gewoon nu doen zoals jullie het al doen. Ik ben er ook mee bezig, zet haar op het potje en 9 van de 10 keer doet ze niks, en roept dan vanzelf "klaar". Vorige week heeft ze 1x een plasje op het potje gedaan en toen reageerden we ook enorm enthousiast. Ze hoeft van mij morgen nog niet zindelijk te zijn, dus op de manier hoe het nu gaat (spelenderwijs) vind ik het prima
Ik geloof dat we het dan wel goed doen zoals we het doen. Ik had misschien nog verwacht dat jullie zouden zeggen dat ik haar constant zonder luier moet laten lopen maar dat werkt gewoon nog niet. Omdat ze dan ook de bank etc. onder gaat plassen ben ik bang en ik laat haar niet constant in een natte broek lopen. Ach het zal vanzelf wel komen denk ik.
Ohnee constant zonder luier zou ik ook niet doen als dat niet werkt. Veel te veel poetswerk en zonde van je meubels Nee maar ff serieus als je merkt dat het niet helpt gewoon weer lekker luier aan en over een tijdje nog eens proberen (als het lekkerder weer is, lekker buiten, geeft ook niet zoveel zooi binnen)
wij begonnen altijd (en nu ook weer met onze Jesse, net twee jaar) op het potje, als ze na het middagslaapje nog droog zijn. Dan heb je de meeste kans op iets op te vangen. Jesse heeft inmiddels wel al 21 keer op het potje geplast (jaja, ik hou het bij) maar hij geeft het zelf nog niet aan helaas. Dus eigenlijk is het alleen nog maar opvangen.
Als ze op de bank en de stoelen plast zou ik ook nog even wachten totdat ze door heeft dat dat niet zo fijn is. De vloer vind ik zelf niet zo erg, ik heb tegels dus die zijn zo weer schoon. Maar de bank is een ander verhaal. Gelukkig heeft dochter dat nog nooit gedaan. Je moet het gewoon aanvoelen met ze. Dochter was er in november ook nog niet aan toe. Ze plaste constant alles onder en had niet door dat ze plaste. Dus toen was het ook nog te vroeg.
Wij hadden Dewi ook zonder luier laten lopen gewoon in haar blote kontje. Maar met de tijd ging een onderbroekje aan (wat ze eerst niet wilde). Toen heb ik het peuter plasboekje gehaald. En bij elke volle blz kreeg ze een kadootje. Toen ze het boekje vol had kreeg ze alleen nog een kadootje toen ze deed poepen (als ze het zelf aangaf). Wel hebben we haar de eerste weken steeds erop gewezen zo van "plassen en poepen doen we op het potje of op de wc". Als ze op de bank zat en we waren er nog niet zo zeker van of het goed zou gaan legden we er zo'n matje onder zodat het de plas evt.zou opvangen. Dit omdat we haar niet onzeker wilden maken door weer een luier aan te doen.
Naomi geeft het ook niet echt aan als ze naar de wc. moet. Voor de ontlasting wel (zo goed als zindelijk, ongelukjes voorbehouden). Plassen moet ze haar aandacht bij hebben. Hebben het hier ook al meerdere malen geprobeerd, maar ze maalt er niet om, als haar onderbroek nat is. Als ze in haar luier plast, vindt ze dit wel vies aanvoelen , maar wil er nog wel rustig in rondlopen. De keren dat ze wel aangeeft naar de wc. (of potje) te willen, gaan we ook mee, en dan doet ze ook wat. Sticker-beloningssysteem, werken wij nu al 2 maanden mee. Maar niet echt een voll. zindelijkheid wat ertoe leidt. Ben nu zelf al 10 weken thuis, door zwangerschapsproblemen, en wegens harde buiken etc. niet altijd de mogelijkheid om haar er nu goed attent op te maken. Wil haar nu ook niet onder druk gaan zetten omdat er over een paar weekjes de baby komt. We hopen dat ze strak gaat zien, dat alleen baby's in hun luier plassen, en bij warme dage etc. luier aflaten. Denk zelf dat Naomi er nog niet helemaal klaar voor is (alhoewel ze wel anderhalf uur vol kan houden, zonder luier aan). Ga in haar ritme mee, geeft ze aan, gaat ze naar de wc. Gaat het mis, geeft niets. Doet ze wat op de wc./potje, dan een beloning.