diksap

Discussie in 'Voeding' gestart door lilo77, 10 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lilo77

lilo77 Bekend lid

2 jul 2009
    692
    10
    18
    NULL
    NULL
    ons zoontje van 16 maanden is best wel druk en slaapt slecht/onrustig. nu vertelde iemand dat dat kan komen door suikers. Hij drinkt best veel diksap overdag (water en thee weigert hij!!). nu zag ik dat er in roosvicee (als ik de naam mag noemen) 19g suikers zitten per 200ml. is dit veel?? ik had wel begrepen dat het een stuk minder is dan andere diksappen. zijn er ook dranken/ diksappen die ik kan geven die helemaal zonder suikers zijn??

2. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Bij de reformwinkel en eventueel ook het zonnatura schap zijn sappen zonder toegevoegde suikers. Fruitsuikers zitten natuurlijk altijd in fruitsap. Maar je zou toch ook kunnen proberen de sap dusdanig te verdunnen, steeds een beetje minder sap tot hij meer water drinkt. Een kwestie van wennen! Natuurlijk kies je voor lekker zoet sap als je mag kiezen tussen water en sap.

3. Bri

Bri Niet meer actief

Pas je wel op dat je hem niet de hele dag door diksap laat drinken? Liever alleen bij de eetmomenten en dan hele bekertje ineens drinken, niet steeds een slokje. Dit is nl een belangrijke veroorzaker van tandbederf.
    Als hij tussendoor wel een slokje wil, dan iets zonder suiker.

Uiteindelijk hangt het suikergehalte in alle aanmaak-drankjes af van de verdunning en niet zo zeer van het suikergehalte in het oorspronkelijke product. Gebruik veel water en weinig diksap, roosvicee of limonade. En probeer hem idd langzaamaan te wennen aan een minder zoete smaak.

4. adi

adi Niet meer actief

Heb je nou over de diksap of over roosvice? Dat zijn 2 verschillende dingen namelijk.

In diksap zitten geen toegevoegde suiker, wel glucose.
    Ik zou het kindje toch echt leren om water te drinken, sap de hele dag door is inderdaad niet goed. Voor de suikers, voor de tanden enz.

Heb je geprobeerd om zelf vruchtensapjes te maken? Lust ie versgeperste sinasappel, die je dan sterk verdunt?

5. tulip

tulip Niet meer actief

diksap is een stuk beter dan roosvicee iig. Veel mensen vergissen zich erin. Maar daarbij moet je je wel realiseren dat het niet iets is dat je de hele dag door geeft. Ik geef hier s ochtends melk en water en s middags diksap. Ze mag 2 halve ikea bekertjes diksap en dan weer verder op water of thee.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Diksap is gewoon aanlenglimonade en niet beter of slechter dan andere aanlenglimonade.
    Als iets zoet smaakt dan zit er ofwel de een of andere soort suiker in ofwel zoetstof.

7. fafje

fafje Niet meer actief

afgekoelde thee vind mijn zoontje ook erg lekker...en bied hem div soorten smaken aan...

8. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Waar zit precies het verschil in dan?
    Ik dacht eerlijk gezegd ook dat in roosvicee veel minder suiker zit.

Heb beide niet meer in huis. Sven heeft het wel ooit gedronken, maar lust ook water. Dus wij zijn er thuis helemaal van af gestapt en geven hem alleen nog maar water. Kan dus ook even geen etiketten vergelijken.

Maar ben dus wel benieuwd wat er 'minder goed' is aan roosvicee.

Even een edit ---> hij krijg natuurlijk ook melk.

9. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant

waarom dan?

10. adi

adi Niet meer actief

simpelweg omdat in diksap niks anders zit dan fruit.
    Ingediëntenlijst van roosvice is ellelang en bevat naast geraffineerde suikers ook van alles en nog wat.

11. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Diksap bestaat uit 100% fruitsuikers. Roosvicee is 70% fruit en 30% suiker.
    Mijn keuze zou ook diksap zijn. Maar hier vindt ze water en thee net zo lekker dus krijgt ze dat.
    Tussendoor soms een slokje sinaasappelsap van ons ofzo.

12. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Er zit minder suiker in roosvicee dan in diksap dus vandaar dat ik het even niet volg. Heb de etiketten vergeleken en zag er weinig verschil in eigenlijk..

13. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    In diksap zitten alleen de natuurlijke suikers, in roosvicee geraffineerde suikers en volgens mij nog wat hulpstoffen.

14. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant

geraffineerde suikers staat niet op het etiket..

15. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Jawel; op het etiket staat suiker en dat is toegevoegd geraffineerd suiker. Roosviceen beduvelt de boel door te zeggen dat het maar liefst 30% minder suikers bevat dan diksap, maar dat is niet waar!

Roosvicee:

975 KJ
    Koolhydraten: 57 gram
    Waarvan suikers 56 gram

Crombach diksap:

955 KJ
    Koolhydraten 55 gram
    Waarvan suikers 50 gram

Tuurlijk bevat diksap ook suikers uit het fruit, maar dat is 100% fruitsuiker, voor mij zit daar een wezenlijk verschil.

Thee drinken kan je leren! Kauwgomballenthee van de AH hoor ik veel goede verhalen over. Ik geef Sprookjesthee van Piramide, verkrijgbaar bij biowinkels en reformzaken.

16. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Het staat wel heel onduidelijk op die etiketten allemaal.. Het was mij niet duidelijk dat dat geraffineerde suikers waren eigenlijk.. Het enige verschil wat ik kan ontdekken is dat roosvicee uit 70% fruitsap en diksap 96% ofzo bestaat..

17. fafje

fafje Niet meer actief

tja ik heb zoiets van ...sap is sap en suiker is suiker...hier krijgt mirza om de dag of om de 2dgn in de middag wat sterk aangelengd diksap...
    gewoon voor de variatie...hij vind het natuurlijk heerlijk..maar alle andere dagen krijgt ie gewoon water en thee...ik doe dara niet zo moeilijk over...mss wel straks als ie tandjes heeft!

18. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Onze dochter krijgt ook 1 keer per dag een flesje roosvicee, wel sterk aangelengd. De rest gewoon water..

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Voor je tanden en energie (druk kind/calorieën) maakt het niet uit: suiker=suiker, maakt niet uit of het fruitsuiker of bietsuiker is.

20. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Dat is dus precies de reden dat ik het eigenlijk minimaal geef. Thuis sowiseso niet en op het kdv alleen 's middags (daar gaven ze het zowel 's ochtends en 's middags, heb gezegd 's ochtends water te geven).
    En soms als we ergens anders zijn krijgt ie weleens diksap oid.

Maar tandenpoetsen is een drama hier. Dan maar alleen water.

Deel Deze Pagina