Iris heeft een 'eigen' tandenborstel wanneer ze zelf poetst. Ook bv een keer overdag als ik mijn tanden sta te poetsen dan zit zij met haar tandenborstel in de mond. Op dit moment helpt t heel goed om elke keer 1 dingetje op te noemen wat ze heeft gegeten (bv. even kijken....jij hebt banaan gegeten) en dat dan 'weg te poetsen'. Zo ga ik t hele gebit door en ze vindt t erg interessant. Als niks werkt dan maar de houdgreep; ik wil toch poetsen en ik wil niet dat zij bepaalt wanneer er gepoetst wordt.
Vanaf kleins af aan hebben we lekker gek gedaan met onze dame. Aaaahhh (zodat ik dan goed achterin en aan de binnenkant kom, daarna ieh, voor de buitenkant (en tegewoordig zeg er dan eerst ieeeehh voor, dan ieeeehh links en dan ieeeehhh rechts vind ze ook erg grappig) en dan mag ze dr tong uitsteken (zo'n eul geluidje krijg je dan) Gekke bekken trekken dus en zo komen wij door haar hele mondje. Wij doen altijd eerst en daarna mag ze nog zelf, 's ochtends mag ze sowieso zelf. En we hebben door die laatste ook altijd geleerd dat tongetje poetsen er ook bij hoort, zo is ze dat ook direct gewend. Eigenlijk nooit echt een probleem geweest, ze heeft het wel es geprobeerd maar hebben onze ppot stijf gehouden en nu gaat het echt super. Ook altijd prijzen dat ze zo goed gedaan heeft en als ze zelf poetst dat ze dat zo knap kan enz. Dus positief stimuleren. Snap dat in de houtgreep soms echt niet anders kan maar probeer het toch leuk te houden, kindjes moeten er geen "trauma" van gaan krijgen. Hoe minder strijd het nu is hoe makkelijker het straks gaat.... Maar ja dat is uiteraard makkelijker gezegt dan gedaan natuurlijk....