Drama met warm eten

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Pillow, 23 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hier krijgt ze niks als ze niet flink gegeten heeft. Maar ik vind die Nederlandse gewoonte van yoghurt of pudding net na een maaltijd ook heel bizar... Hier krijgt ze 's avonds als ze goed gegeten heeft nog wat fruit en sowieso melk. Als ze niks wou eten, ik niks 'lekkers'.

Heb je haar nooit eerder zelf laten eten? Wij zijn daar al snel mee begonnen. Inderdaad moet je eerst door die fase van voelen en knijpen, vóór ze beginnen te eten. Lijkt me ook logisch, want een nieuwe ervaring.

2. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Eigenlijk is het ook raar Shakes. Door melkproducten te gebruiken na een maaltijd neem je veel minder ijzer op en eigenlijk is dat hartstikke zonde.
    Ik geef dus als toetje ook vaak een sinaasappel oid.

3. Veera

Veera Niet meer actief

Toetje hoort hier gewoon bij de "afsluiting" van het avondeten, is geen beloning oid. Ik snap dat gemanipuleer met eten nooit van ouders. Als je niet eet, dan deze consequentie.. Als je niet gezond eet dan krijg je niks lekkers, zonder eten naar bed noem maar op.
    Voeding is een levensbehoefte en iets om van te genieten. Ik ga haar niet dwingen, het zijn haar keuzes, liever iets eten dan niets eten.
    En ze eet de laatste tijd juist goed en gezond dus geen problemen. Pas als je regels op gaat stellen, gaat t verkeerd, want dat is nu net het punt waarom kinderen slecht of niet eten, laat het niet hun machtsmiddel worden.

Als mijn nicht en neef vroeger hun eten uitspuugden werd wat ze uitgekotst hadden weer terug in hun mond gedrukt. En dat zijn nu de slechtste eters die ik ken. Om even een voorbeeld te noemen

4. Boommm

Boommm Niet meer actief

Hier is het toetje wel een beloning voor als ze goed gegeten hebben. Eten ze slecht, krijgen ze niets meer tot aan het ontbijt.

5. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.227
    23.300
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Toetje hoort hier ook gewoon bij avondeten, evenals mandarijnen of ander fruit. Dat krijgt ze dus gewoon altijd. Vaak eet ze daarna zelfs nog weer wat warm eten. (raar kind :D)

Maar met het liever iets dan niets, ben ik het weer niet eens. Ik ben ook van het: wil je geen 'normaal' eten, zoals brood, fruit, groente, heb je geen trek, en krijg je dus ook geen koekje ofzo. Krijgt ze hier sowieso al nooit, maar dat terzijde.

6. tuc

tuc Niet meer actief

Het zijn haar keuzes?? Je praat over een kind van 1! Niet haar keuzes, als ouder heb je de verantwoording om ervoor te zorgen dat je kind een gezond eetpatroon ontwikkeld.
    Liever iets dan niets past niet in een gezond eetpatroon. Net als een peuter die fruit en groente weigert maar wel koekjes krijgt uit school. Je geeft daarmee een slecht voorbeeld.

7. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    #27 Strandbal, 24 mei 2016
    Laatst bewerkt: 24 mei 2016
    Heel lastig is dat met het eten. Mijn zoon at alles, en wat was ik blij met zo'n goede eter. Maar inmiddels is dat voorbij en vind hij alles maar vies.
    Vooral groentes probeert hij niet eens.
    Ik schep gewoon op zijn bordje wat wij ook eten, en dan is het aan hem wat hij ervan eet. Ik probeer wel dingen te laten proeven maar ik ga hem niet dwingen of een strijd aan. Het moet leuk blijven en ik heb zoiets vsn dat het vast vanzelf wel een keer goed zal komen en ik blijf dingen gewoon opscheppen al weet ik dat hij het toch niet eet.

8. Jenerah

Jenerah Lid

18 mei 2016
    85
    10
    8
    Ben een thuis mama..werken komt wel weer! Ben al d
    Rotterdam
    Moeilijk hé als ze niet willen eten! Zo frustrerend..mijn dochtertje van 11 maanden doet ook al een tijd zo..ook al zijn het momenten dat het wel goed gaat..het gekke is ik maak veel zelf vers en dat eet ze niet, (terwijl het heel lekker is) en die kant en klare potjes van olvarit vind ze heerlijk..maar misschien als je fruit geeft dat je er een wortel door heen doet..is ze niet te moe aan het einde van de dag? Probeer je smiddags warm eten..

9. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik zie dat 'toetje hoort gewoon bij de maaltijd'-ding anders. Voor mij is het: je had blijkbaar geen honger, dus dan kan een toetje er vast ook niet in'. Meer consequent zijn, dan straffen dus.

10. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Jenerah, dat is hier precies zo. De potjes vindt ze wel lekker. Behalve dingen met wortel. Die eet ze echt niet. Ook niet zelf gemaakt. Ze gruwelt er echt van.

11. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.227
    23.300
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dat kan. Maar ik koop mijn kind daarmee niet om. Als zij niet eet, krijgt ze niet van mij koekjes, of ijs of weet ik het. Ik zie het niet als beloning, maar als onderdeel van de maaltijd. Als zij de aardappels niet eet, maar wel een toetje en wat fruit, prima toch? Dit is ze al maanden gewend dat dat bij de maaltijd hoort. Maar ik ga geen boterham geven 's avonds nog, of snoep of koek. Nu heb ik dat probleem gelukkig (nog) niet, met een kind dat niet wil eten. Maar dit is wel hoe ik het zou doen in elk geval. Buiten dat toetje om, zijn er nog genoeg manieren om consequent te zijn vind ik.

12. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    O, maar ik koop haar ook niet om hoor. Wij doen gewoon niet aan toetjes. Zelfs niet aan desserts (sorry, ik blijf die Nederlandse term bizar vinden) :)

13. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.227
    23.300
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Haha, het is ook een gekke naam. :) Ik eet zelden iets na, maar vriend wel, dus kind ook, haha. Verder nooit snoep of koekjes, dus als dat het ergste is ;)
    Maar goed, ik heb nu een kind wie een makkelijke eter is, wie weet zet ik het ooit toch in als beloning, haha. Maar dat is eigenlijk niet mijn bedoeling. Als ik zie hoe slecht mijn nichtje van 4 eet en hoe ze niet op de goede manier daarmee omgaan, zie ik wel dat ik het anders zou doen dan belonen/straffen. Ik probeer me nu altijd maar voor te houden, mocht ze ooit slecht eten, wat iedereen zegt: laat het gaan.

14. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Die manier hanteer ik ook.
    En ook als ze moeilijker gaat eten, bijvoorbeeld geen groentes, bieden we dingen gewoon aan. Op bepaalde dagen zullen we eten wat ze lekker vindt en wel eet (tomaten, linzen in het geval van mijn dochter) en andere dagen moet ze maar doen met wat ze minder vindt. Nu hebben we dat 'probleem' nu nog niet, maar zo wil ik het aanpakken. Dan krijgt ze toch bepaalde vitamines binnen. Ze mag hier altijd fruit en groentes, dat is geen probleem, alhoewel ze er nog niet zelf naar vraagt.
    Een vriendin van mij geeft altijd een boterham zonder beleg na de gewone maaltijd. Dat is een persoonlijke keuze. Als mijn dochter meer wil, kan ze meer van de gewone maaltijd krijgen (mits er nog is natuurlijk ;) ).
    Ieder zijn/haar eigen keuze daarin. Ik denk alleen dat dwingen verkeerd is, andere dingen zijn gewoon eigen keuzes en ieder zijn/haar eigen manier.

Bij dwingen krijg je afkeer. Bij ons zijn dingen als eten en slapen etc leuke dingen die erbij horen. En we maken het dus ook gezellig. Bij onze dochter werkt dat, maar een ander kind zal er misschien misbruik van maken

15. tuc

tuc Niet meer actief

Het is ook geen omkopen, maar een logisch gevolg. Je had geen honger en hebt dus niet gegeten, dan lust je dus ook geen yoghurt oid.

De enige reden waarom een etenweigerend kind überhaupt overweegt om iets te gaan eten is vanwege honger...door na niks eten wel yoghurt of fruit te geven dan is dat ergste hongergevoel gestild. Een kind heeft dus geen enkele motivatie om wel te eten. Mocht jij ooit een moeilijke eter krijgen zou ik je methode nog even onder de loep nemen.

Overigens fruit na het eten gaat hier echt niet, ze eten overdag al 4 stukken fruit, dat zou veel te veel worden.

16. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.227
    23.300
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik zei het al in mn vorige post dat ik dan misschien wel doe ja :D Maar voor nu is het niet erg dan toch? Ze eet goed warm, dan wijst ze naar de fruitschaal en krijgt ze wat fruit, ze is gek op mandarijnen, en daarna nog wat yoghurt. En dan soms zelfs weer wat warm eten, raar kind ;) Maar dat kan ik nu wel zo laten dan toch?

Edit: Ze is natuurlijk nog wat jonger dan jouw kinderen en slaapt nog 2x. Vandaar dat fruit bij het eten het tweede fruitmoment is vaak. Soms het derde.

17. tuc

tuc Niet meer actief

Nee nu zou ik het zeker zo laten. Fruit is gezond en een prima dessert. Zeker als ze gewoon goed warm eet.
    Hier krijgen ze ook elke avond yoghurt na als ze willen. Eten enorm veel dus ik zeg nooit nee.

Deel Deze Pagina