Ik heb met m'n vriend 'discussie' over hoe strikt we moeten zijn over dat onze meid van 2,5 niet zelf de straat op mag. Wat mij betreft is de regel 100% 'je mag noooooit zelf de straat op lopen'. Dus ook niet in rustige straatjes, woonerfjes, etc. Dan geldt wat mij betreft dat ze moet wachten bij de stoeprand, eerst een handje geven en dan pas de straat op. Hij vindt dat er sommige omstandigheden zijn (bijvoorbeeld een hele rustige straat) waar ze samen (want ze is natuurlijk nog nooit alleen buiten) wel op straat kunnen lopen en spelen. Ik ben van mening dat dat te verwarrend is op deze leeftijd. Als ze ouder is, kunnen we wel gaan nuanceren, maar nu is het wat mij betreft gewoon altijd alleen op de stoep lopen en op straat ALTIJD aan de hand. Hoe gaan jullie hiermee om? Wat zijn jullie regels t.a.v. op de stoep / op de staat?
HIer is de regel ook altijd wachten bij de stoeprand en handje geven. Quinn vind soms dat hij wel eens alleen mag doen, no way. er hoeft maar een gek aan te komen rijden. Altijd een hand dus.
Ons meisje is net 2 en wij hebben de regel: in rustige straten mag ze alleen lopen maar dat werkt niet echt, ze treuzelt, kijkt 1000x om, bukt voorover voor elk blaadje of grassprietje.... grrrrr... dus meestal loopt ze aan een handje mee omdat ze dan tenminste een beetje doorloopt. In drukke straten of als ik een paar winkels in moet, gaat ze (meestal onder protest maar goed) in de kinderwagen.
In de autovrije winkelstraat mogen ze wel eens los, zonder handje lopen maar dat is dan ook meer vergelijkbaar met een stoep (je mag er niet eens fietsen). Verder alleen zelf op de stoep verder altijd samen.
Bij ons betekend oversteken een handje waar we ook zijn En mocht het druk met mensen zijn dan ook even een handje
Hier moet ze een handje als we oversteken, op een parkeerplaats lopen dus er in de buurt auto,s zijn. Gaat vaak wel onder protest. We geven haar dan de keusze of optillen of handje. Meestal kiest ze dan toch wel om een handje te geven. Verder op de stoep mag ze vaak loslopen.
Die van mij mag vaak niet eens op de stoep loslopen want dat werkt niet. Ik heb echt een wildebras en als ik haar niet aan het handje vasthou dan is ze binnen een paar seconden weg en vliegt ze alle kanten op. Zelf vindt ze dat dat prima kan natuurlijk want zij is 'een grote meid' zoals ze zelf zegt maar voorlopig nog maar even niet. Een woonerf oid mag dan wel maar dan moet ze wel naast me lopen, anders is het aan het handje dus of in de kinderwagen.
Hier ook altijd!!! een handje bij het oversteken. Nooit zomaar de weg op lopen. Duidleijkheid lijkt mij wel belangrijk bij deze leeftijd. Daarbij, ook in rustige straatjes rijden gekken.
Hier ook nog steeds gewoon handje vasthouden met oversteken/op straat lopen hoor. Tuurlijk zijn er sommige omstandigheden waarbij het wel zou kunnen maar dat is voor een kind van die leeftijd nog niet te snappen.
eens, in bijv. winkelcentra of brede stoepen waar hij niet zomaar weg kan mag het zonder handje, anders wél een handje of in de buggy
Yosyp loopt vaak los op de stoep en als we over gaan steken ligt het aan de omstandigheden of hij een handje moet geven. Als er niks aankomt mag hij los en anders moet hij een handje geven of de wandelwagen vast houden (dat laatste doet hij meestal vanzelf).
Ik ben daar heel consequent in. Altijd een handje met oversteken, op een parkeerplaats of als het druk is. Thomas zegt nu zelfs tegen Jasper: Op de stoep mag je los, maar op straat moet je een handje geven Jasper en dan hoor ik echt mezelf praten! Thomas is 4,5 en weet wat links en rechts is en kent een heleboel verkeersregels en hij mag nu op sommige plekken alleen oversteken of een klein stukje alleen fietsen. Hij doet het hartstikke goed, maar ik vind het doodeng.
Hier is de regel ook wachten bij de stoepranden en mij een handje geven bij het oversteken. Altijd al zo gedaan en consquent in geweest. Want ook op rustige straten kan er zo een auto aan komen scheuren... dus altijd wachten bij de stoepranden, en mijn zoon doet dit altijd keurig. is hij voor in de tuin dan mag hij niet verder dan het tuinhekje komen. Achter het hekje is de stoep en de straat maar dan is het achter het hekje blijven... hij is in de voortuin als ik met de voortuin bezig ben nl. anders altijd achterhuis waar hij geen kant kan opkomen door de schuttingen
Volgens mij is het aardig eensgezind hier... Hier geldt ook, stoeprand af, handje geven en die wordt pas weer losgelaten als we de stoep op zijn....
Er zijn kinderen die die nuances wel aan kunnen. Er zijn kinderen die dat niet kunnen. Maar daar kom je pas achter als je nuances aanbrengt. En ik zou er niet achter willen komen met dit soort regeltjes. DUS bij ons geen nuances op dit gebied; Straat oversteken is ALTIJD handje geven. Allebei de kanten goed kijken of er ene auto aan komt (want auto's doen boem) En als dat zo is (vraag het ook altijd aan haar) dan kunnen we oversteken. Altijd snel zodat we zo kort mogelijk op de straat zijn.
Op de stoep loopt ze los, met oversteken moet ze me een handje geven. Ze loopt wel eens voor me uit en blijft dan netjes staan bij het stoep randje. Ze weet dat je naar links/rechts moet kijken en doet dit dan ook en zij beslist of we wel/niet kunnen lopen maar ze houdt wel mijn hand vast.
Robyn mag nooit alleen oversteken. In rustige straten mag ze wel zonder handje (maar wel eerst goed kijken of er niks aan komt) maar ergens waar veel auto's rijden (of waar er hard gereden wordt) daar moet ze gewoon een handje geven. Ik ben als de dood dat ze zo voor een auto rent ofzo. Bij ons in de straat mag ze zelf de straat oversteken, maar dat vraagt ze altijd eerst. Wij wonen in een rustige wijk, 1 richtingsverkeer en je ziet de auto's goed aankomen. Spelen op de straat doet ze ook wel, maar alleen als er meerdere kinderen zijn, niet als ze alleen is.
Het ligt ook maar net aan je kindje, Eva is een heel braaf meisje dat nooit wegloopt en met oversteken bang is voor auto's, dus de neiging om de straat op te lopen is er niet. Eva hoeft geen handje te geven met oversteken als er niets aankomt, ze weet dat ze naast de kinderwagen moet lopen en dat doet ze ook. Dat ze geen handje hoeft te geven is eigenlijk gekomen doordat ik soms 2 handen nodig heb voor de kinderwagen om de stoep op te komen (vooral als ie zwaar beladen is ), dan liet ik op het laatst haar hand los en mocht ze zelf lopen. Echt helemaal zelf oversteken mag nog niet, maar ze speelt ook nog niet alleen buiten, dus ik zie ook niet een aanleiding om zelf over te steken. Maar ik vind haar daar sowieso nog echt te jong voor
Onze dochter speelt wel voor ons huis op straat, we wonen aan een doodlopende weg in een zeer rustige wijk. Maar ze speelt alleen buiten als ik er bij ben. Oversteken mag ze best zonder handje te geven, maar ze moet wel wachten totdat ik er bij ben. Nu moet ik wel zeggen dat de straten hier nogal rustig zijn, bij drukke straten met stoplichten enzo zou ik ook willen dat ze een handje gaf!