Mijn oudste heeft sinds 3 dagen weer iets waarvan ik me af vraag of het wel helemaal normaal is.. Woorden die beginnen met st- of sp- spreekt hij nu met een langgerekte s uit. Alsof hij een aanloop moet nemen om de t of p er achteraan te plakken. Dus bijvoorbeeld ssssssss-toel. Alleen, over die s kan hij dan soms, niet overdreven, 10 sec. over doen. Hij kan zo hard z'n best doen dat hij rood aanloopt, er bijna in stikt of dat de spetters door de lucht vliegen. Wel valt ons op dat hij nu dan ook woorden met de juiste letters uit gaat uitspreken. "Deeltuin" wordt nu ook echt speeltuin. Of nou ja, sssssssssspeeltuin dus Is dit nog normaal oefenen? Hij is ruim 2,5 nu. Met de s klank zelf heeft hij geen probleem trouwens, gaat echt om de combinatie. En als dit normaal is, gewoon lekker laten proberen/oefenen? Of voor gaan doen? Liedjes zingen? Of is dit toch niet zo normaal?
Hier heeft dochterlief moeite met de V/F klank in combinatie met de L, maar niet los. Zo zegt ze wel goed "voet" en "fiets", maar het wordt "slinder" ipv vlinder en "sles" ipv fles. Komt vanzelf goed.
Fijn om te weten dat het erbij hoort Het lijkt overigens nu al beter te gaan, dus het zal vast goed komen.