Hoi, Mijn dochtertje is nu bijna 8 weken oud maar bijna iedereen die haar ziet zegt: ze is nog wel geel he?? Ik merk dat het me toch wat onzeker maakt. Ik heb het wel al bij het consultatiebureau en huisarts aangegeven en hun zeggen zolang ze alert is etc is het goed en zal het vanzelf wegtrekken. Iemand ervaring waar het ook lang duurde? Wanneer trok het ongeveer weg?
Waarom laten ze niet even voor de zekerheid bloed prikken? Is toch een kleine moeite en een geruststelling voor jou. Anders misschien de verloskundige eens bellen?
Hier duurde het ook wel lang hoor. Weet niet meer precies maar bij dochter volgens mij week of 10 en bij zoon week of 6
Geef je borstvoeding? Dan kan het inderdaad langer duren. Maar bij zorgen gewoon naar de huisarts hoor
Ja ze krijgt borstvoeding. Donderdag krijgt ze haar prikjes dan ga ik het nog een keer laten zien en als er ook maar enig twijfel is wil ik dat er bloedgeprikt gaat worden. Gewoon voor de zekerheid.
Mijn zoontje had dat ook, ik werd er ook vrij onzeker van. Ze gaven mij als tip om elk daglicht wat naar binnen kwam te benutten. Dus de box bij het raam , het ledikantje. Veel naar buiten mits kon. En ik moet zeggen, dat heeft goed geholpen.
Ik weet niet of je van België of Nederland bent, maar hier in Nederland is de standaard: ze mogen max. 6 weken geel zien, daarna moet er toch echt onderzoek gedaan gaan worden. Onze jongste zat tegen de 6 weken aan toen ein-de-lijk de geelheid afnam. Daar heb ik me toen ook flink zorgen over gemaakt. Dat ze een winterkind is hielp ook niet mee overigens. Ik zou en je kindje regelmatig even in de zon leggen. Liefst buiten, maar achter glas kan ook. Dan trekt het het snelst weg. En sowieso aangezien ze al 8 weken is even langs de dokter. Succes ermee en hoop dat t gauw wegtrekt!
Ons dochtertje bleef ook lang geel. Onze oudste heeft in de eerste week lichttherapie gehad, en achteraf denk ik dat de jongste dat ook nodig had, maar door allerlei andere complicaties is hier (vermoeden wij) niet veel aandacht aan geschonken. Uiteindelijk hebben ze na 6 weken bloedgeprikt en bleek de bilirubine inderdaad te hoog. Alleen doen ze op die leeftijd er niets meer mee, alleen opvolgen. Lichttherapie heeft alleen effect in de eerste week/2 weken na de geboorte. Ze hebben dus wel nogmaals bloedgeprikt en toen was het iets gedaald dus was het goed. Ik vond het ook zeker geen fijn idee dus ik kan je goed begrijpen. Dochter was zeker 10/12 weken voordat het minder werd, en als ze dan ging huilen o.i.d. dan zag je het gele weer terug komen.
Dat is gek. Ons is juist verteld dat het 6 weken aan mag houden, en als na die tijd de bilirubine te hoog zou zijn, de enige optie lichttherapie was
Ik zou voor de zekerheid toch even bloedprikken op bilirubine. De kans is klein dat er wat mis is maar als er wat mis is dan wil je dat zsm weten