dwingen te eten?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door moontje2008, 24 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    hallo allemaal...

Ons Eefje is nooit echt een grote eter geweest en misschien ligt het ook wel aan mij dat ik er een te groot drama van maak...

Ik bied haar nu flesjes van 150cc aan (gekolfde mm) en de ene keer drink ze ze netjes leeg, maar er zijn ook momenten dat ze de speen eruit drukt en weigert te drinken na bv 120/130cc.. ik blijf dan proberen maar op een gegeven moment wordt ze nijdig en begint ze te brullen... Ze heeft gewoon genoeg waarschijnlijk, maar ik ben zo bang dat ze niet genoeg krijgt..

er zijn ook momenten dat ze meer wil bv 170cc of zo... ze krijgt trouwens 6 flesjes per dag..

ik voel me soms zo schuldig dat ik die fles erin blijf drukken.. ik ben zelf een slechte eter en ik vond het vroeger zo erg als mijn moeder het eten in mijn mond duwde en nu doe ik het zelf ook...

wat vinden jullie... blijven proberen tot het flesje leeg is, of niet al te veel pushen?

ze heeft trouwens zo'n 4 goede plasluiers op een dag en zo'n 2 lichte plasluiers... en ze weegt nu zo'n 5.2 kilo.. (3wk te vroeg)

alvast bedankt..

x

2. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    ik zou niet dwingen in ieder geval.
    Wil ze niet meer, dan wil ze niet meer.
    Grote kans dat als je doordrukt het er met dezelfde vaart weer uit gaat komen trouwens.

3. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Dwingen met eten werkt eigenlijk nooit. Zou idd gewoon stoppen als ze genoeg heeft gehad. Zoals je zelf al zegt geeft je kindje prima aan of ze meer of minder wil, da's toch geweldig! Waarom zou je haar dat af willen leren!

4. petrabr

petrabr VIP lid

6 okt 2007
    8.000
    1
    0
    zuid holland
    als ze vol is is ze vol. met moedermelk is het juist zo lekker dat je kindje zelf bepaald wat het drinkt.
    genoeg is genoeg voor je kindje

5. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

niet dwingen!
    ik heb eens spruw gehad toen ik bv gaf en daarvoor kreeg ik Valeriaantinctuur. Ik sprak tussendoor de lactatiekundige eens en vertelde dat hij niet meer aan de borst wilde drinken. Ik drukte dan zijn hoofd telkens weer naar de borst omdat ik zo graag wilde dat hij aan de borst leerde drinken (hij was redelijk op de goede weg, maar uiteindelijk is het bv aan de borst nooit gelukt)
    Ze zei: Je moet hem verleiding, niet dwingen! Dus toen stopte ik met het aanleggen, want hij draaide steeds zijn hoofd weg.
    Later las ik een stukje over Valeriaantinctuur, dat babys het vies zouden kunnen vinden, of het zelfs pijnlijk zouden kunnen vinden wanneer er van die tinctuur op de tepel zit..
    :(
    Na die kuur wilde hij inderdaad ineens wel weer aan de borst..
    Dus echt, niet dwingen, een baby kan dat zelf heel goed bepalen. wel de plasluiers in de gaten houden, minimaal 2 was het toch?
    groetjes

6. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    als het minimaal 2 plasluiers is dan heb ik absoluut geen probleem...

ik denk dat het ook met mezelf te maken heeft... eten is altijd zo'n issue in mijn leven geweest en ik wil het gewoon niet zo beladen maken als mijn ouders het bij mij hebben gedaan...

iedereen zegt continu "jee wat groeit dat kind hard" maar zelf merk ik dat niet zo...

voel me nu best schuldig dat ik zo loop te pushen...

heb trouwens wel het gevoel dat mijn melk "zwaarder" is geworden en vetter... kan dat??

x

7. Zanoni

Zanoni Fanatiek lid

26 jun 2006
    2.646
    1
    36
    Administratief medewerkster
    Nijmegen
    ik zou d'r echt niet dwingen. Het is nu dat je gekolfde melk geeft en dus weet hoeveel er in een flesje zit. Maar als ze live aan de borst had gedronken had je dat ook nooit geweten. Dan moet je ook afgaan op de reactie van je kindje!

8. appelthee

appelthee Niet meer actief

idd mied, niet dwingen.. en het klinkt cru maar weet nie hoe ik het anders moet zeggen. ze meldt zich wel ALS ze honger heeft hoor!! haha! ...
    en de ene heeft met zoveel genoeg en de andere met zoveel

onze kleine man, had bijv soms nog 6 flessen terwijl mij aangeraden werd 4 flessen te geven. tja als hij dat wil.
    maar zo heeft hij ook wel eens 4 flessen gedronken terwijl hij er eigenlijk 6 moest hebben!

en nu hij groter is is het heel makkelijk als hij niet wilt eten dan niet! ..

kun je het er niet eens met je man/vriend over hebben hoe hij erover denkt?

succes !

9. firegirl

firegirl Niet meer actief

Emma is al wat ouder en krijgt ook warm eten enzo. De ene dag eet ze veel, de andere dag minder. Soms dwing ik een paar hapjes, maar eigenlijk wil ik dat niet doen. Ze moet zelf maar leren aangeven wanneer ze genoeg heeft gehad. Toch?

En ze groeit goed, dus het zal wel goed zijn denk ik dan.

10. Merel69

Merel69 Fanatiek lid

16 feb 2007
    1.852
    0
    0
    Niet dwingen, dat werkt alleen maar averechts. Straks krijgt ze een trauma van de fles! Genoeg is genoeg! Ik snap wel dat je wilt dat ze genoeg krijgt, maar als ze zelf al laat blijken dat ze genoeg heeft gehad..... Je weet nota bene zelf hoe erg het is als je word gedwongen! Bij borstvoeding moet je helemaal niet kijken naar de hoeveelheden, die zie je toch ook niet als je kindje aan de borst zou drinken en dan loslaat als ze genoeg heeft????? Met gekolfde melk krijgen ze al meer dan ze uit de borst zouden drinken, dus echt niet doorgaan als ze loslaat!

11. krysteleva

22 sep 2009
    49
    0
    0
    ik heb ook een dochtertje van bija 1 en de ene dag eet ze alles op en de andere dag eet ze heel erg slecht maar ze blijft mooi groeien en aankomen dus je moet ze egt niet dwingen ook al heb ik af en toen wel de neiging om dat te doen het werkt niet ze worden er alleen maar driftig van en dan gaan ze dadelijk helemaal niet meer eten dus gewoon genoeg is genoeg en heb ze honger dan laat ze dat egt wel weten hoor succes xx

12. deetje

deetje Bekend lid

10 dec 2007
    563
    0
    0
    docent
    Friesland
    Als ze groeit en plast en soms wel grote flessen drinkt is er geen probleem toch? Mijn zoon is even oud, die biedt ik 5 x 180 aan en dat drinkt hij vooral 's ochtends lang niet op. Hij weegt nu 5200 gram. En dwingen werkt ook niet toch ;) ze drinkt er niet meer door! Ze weet zelf het best wat ze wil!
    Sterkte meid, laat je niet gekmaken door 'zou moeten'.

13. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    mijn vriend heeft zoiets van "laat haar toch.."

en het is voor de rest echt een moppie, ze lacht continu, speelt veel... en ik merk wel dat ze uit haar kleertjes groeit..

het is denk ik een kwestie van meerdere factoren... heb hoge bloeddruk gehad tijdens zwangerschap dus goed groeien was zo belangrijk, toen best moeizame kraamweek gehad met borstvoedingsidolate kraamhulp en huilende en afvallende baby en dan mijn eigen eethistory.. ik denk idd steeds maar dat als ze gewoon uit de borst had gedronken ze waarschijnlijk hetzelfde had gedronken.. vol is vol...

x

14. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Niet dwingen!! Haar gewicht is super, ze plast en poept goed...je zegt het zelf toch al? Ze kan er alleen maar van overstuur raken en straks helemaal gaan weigeren, genoeg is genoeg! (ik spreek uit ervaring....helaas).

15. Chrissie

Chrissie Niet meer actief

Dwingen werkt niet hoor! En ze doet het toch goed? Ze geeft gewoon zelf aan wat ze wil hebben. Doet mijn kleine meid ook. Ik geef dan wel 'live' BV dus heb geen zicht op hoeveel ze binnen krijgt, maar ik merk wel dat t de ene keer meer is dan de andere keer. En ik kan wel proberen er meer in te krijgen, maar of het lukt niet, of ze spuugt t net zo hard weer uit...
    En volgens mij is 5200 gram toch super! (Dat weegt mijn muppie nog niet. Sam is 1 week jonger, geboren met 39 weken en weegt nu 4800 gram)

16. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Nooit dwingen! mijn zoon is ook een moeilijke eter, en wat je nu verteld over je dochter dat ze de ene keer de fles leeg drinkt en de andere keer maar half klinkt mij erg bekend in de oren ;) Mijn zoon deed precies hetzelfde nl. En als moeder wil je dat je kind eet of drinkt. maar dwingen geeft geen effect, ik spreek uit ervaring. zet de fles weg, en de volgende voeding gewoon weer een hele fles aanbieden, kan zijn dat ze eerder haar fles wil, maar dan gewoon doen, heb ik ook altijd gedaan. En mijn zoon is nog steeds erg moeilijk met eten... maar je leert er mee omgaan naarmate ze ouder worden, maar leuk is het niet... ik weet er alles van.

17. basbousa

basbousa Bekend lid

6 jul 2009
    678
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou niet dwingen, ik denk dat je er uiteindelijk problemen mee gaat krijgen.
    Een kind merkt je stress heel goed. Misschien is het wel mogelijk dat. wanneer jij ontspant over dit eten, zij beter gaat eten.
    Sterkte ermee!

18. raspberry

raspberry Niet meer actief

Niet dwingen! Ze heeft voldoende plasluiers, dus krijgt ze genoeg binnen en ze is blijkbaar erg goed in staat zelf aan te geven als ze genoeg heeft.
    En wat iemand anders ook al zegt: live aan de borst had je ook niet geweten hoeveel ze binnenkrijgt. Ik vind dat ze voor haar leeftijd trouwens wel goed drinkt hoor! Thirza dronk hier toen minder volgens mij.
    De rekensom voor KV is 150 keer het lichaamsgewicht in kilo's, en dan zou ze dus 5,2 x 150= 780 cc per dag moeten hebben. Verdeeld over 6 flesjes is dat zo'n 130 cc per flesje, gemiddeld dus! Ze drinkt dus heeeeel erg prima!!!

19. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Ik zou echt niet dwingen en als je kindje iets minder drinkt maakt dat toch ook niet veel uit. Niet teveel focussen hoor op die paar ML. Ik heb eens gelezen dat een mama ook zo'n probleem had met het eten geven van haar kindje. En het eten ook 'opdrong'. Ze had nu een heel groot probleem met eten omdat het kindje het eten nu als niet leuk zag. Maak je geen zorgen, de ene keer drinkt je kindje veel meer dan de andere keer.

20. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    probleem is volgens mij opgelost... we gaven haar johannesboompitmeel om haar melk wat in te dikken.... eerst dronk ze dan met de kleine speen en dan met een wat grotere...

nu laten we de kleine achterwege... melk moet niet te warm zijn kwamen we ook achter, gisteren dronk ze 6 flessen van 160 zonder te morren... volgens mij was het gaatje van de speen te klein voor de melk en werd ze daar zo pissig van...

en alweer geslapen van half 12 tot 7.. de hele week al... hopen dat dit doorzet...

ik ga echt proberen het los te laten, ik wil een leuke moeder zijn, geen pusherige.. drink ze niet? ok... dan straks maar weer...

x

Deel Deze Pagina