Tegenwoordig raken families steeds verder van elkaar.. En ik maak me daar eigenlijk een beetje zorgen over.. Ik heb bijv een (volle) neef met wie ik amper contact heb. Hij heeft een zoon uit eerste relatie, waar hij ook geen contact mee heeft. Het kind draagt de achternaam van de moeder, en die weet ik niet eens. Stel je voor dat mijn achterneefje en mijn dochter elkaar ooit tegenkomen? En verliefd worden?? En zo heeft mijn man ook een nicht die helemaal vervreemd is van de familie enz. maar je hebt wel een bloedlijn met elkaar. En je ziet dit steeds meer, dat de contacten verbroken worden, mensen elkaar uit het oog verliezen enz. Hoe houden we dit later in de gaten? Ik moet er niet aan denken dat ik zelf een relatie zou hebben met mijn achterneef, laat staan hoe ik het zou vinden als het mijn kinderen zou overkomen. Of ben ik de enige die zich hier druk om maakt?
Ik zat er laatst ook aan te denken. Je ziet/hoort ook veeel verhalen over kinderen/mensen die geen contact meer hebben met hun ouders. En ja, daar zullen veel mensen het ook zelf naar gemaakt hebben. Maar toch. Ik kan me niet voorstellen dat ik geen contact meer heb met mijn ouders. Of dat ik later zelf geen contact meer zal hebben met mijn kind(erden)
Daar denk ik ook wel eens over na. Beide families spreek ik amper door alles wat er gebeurd is, niet eens met mijzelf maar met mijn moeder/vader. Plus dat die families beide zo enorm groot zijn! Dan heb je wel zoiets van "wat als" Maar ook, wat als mijn kinderen onderling geen contact meer hebben, zoals bij mijn beide ouders het geval is met hun broers en zussen, hoe zou ik daar als ouder dan tegenover staan?
nee ik maak me daar niet druk om. mijn schoonzuster ( dus tante van mijn kindjes) komt sinds kort niet meer. is boos. op mij en op mijn schoonouders. ze blijft nu weg. nou lekker wegblijven dan. is haar keus. nee kan ik niet wakker van liggen hoor. zij mist een boel. ik niks
Ik heb het niet over het verlies van contact met de familieleden. dat is inderdaad de keuze van iedereen. Maar het nageslacht KAN gevolgen van deze keuzes dragen. De kans wordt steeds groter dat onze kinderen straks niet weten wie hun neven/nichten, achterneven/achternichten zijn. En dus misschien een relatie krijgen met een familielid zonder dat ze het weten??
ja, daar denk ik weleens aan, maar ik denk niet dat t heel veel anders nu is, dan vroeger, toen hadden ze nog grotere families, met ook buitenbeentjes. ik heb dus ook enorm veel achterneefjes en nichtjes, en die ken ik ook allemaal niet, alleen al doordat ik zoveel neven en nichten heb, dat ik niet precies weet waar ze allemaal wonen en met wie. wat het ook niet duidelijker maakt, is dat je nu zelf kunt beslissen welke achternaam je hebt/ krijgt. dus ook kindjes die jansen heten terwijl papa de vries heet. maar t lijkt me dat je bij een eventueel vaste vriend(in) wel zo ongeveer de achtergrond van zn familie te weten komt, en zo ook een beetje terug kunt kijken, of t niet familie is. dat ik geen contact met mn kinderen zou hebben in de toekomst is echt een vreselijke gedachte, en ik zal er ook alles aan doen, dat goed te houden. helaas hebben we heel lang geen contact met schoonouders gehad, en kan ik me wel indenken dat dat toch mogelijk is, dat je als ouders niet vecht voor je kind, niet.
Dat mijn dochter er met haar neefje vandoor gaat, daar denk ik niet over na eigenlijk. Vanaf nu wel Onze familie zit aan elkaar met slecht plakband wat dat betreft. Een broer zie ik zelf niet meer, die heeft het zover gebracht dat hij uit de ouderlijke macht is gezet en dat zijn zoon bij mijn ouders thuis woont. Daar heb ik moeite mee. Zijn kinderen zijn 18 en 14. Mijn andere broer zie ik wel, dus dat komt wel goed, maar ook zijn kinderen zijn al ouder. Ik was wat laat zeg maar. En een schoonzus zien we ook niet meer. We vinden dat ze prima zit op haar eiland en haar onmogelijke niveau wat roddelen en treiteren teweeg brengt. Teveel gebeurd om het nog leuk te hebben. Kies ik zelf niet meer voor. Mijn andere schoonzus is prima, maar zij hebben nog geen kindjes. Maar zowieso, als je het hebt over familie en de banden daarin; ik vind het erg jammer hoor dat het zover uit elkaar ligt. Vroeger als kind speelde ik veel met neefjes en nichtjes, maar ergens bepalen je ouders wel hoeveel. Ik ben bijvoorbeeld blij met de social media, omdat ik via die weg toch nog wat contacten heb. Maar we zien elkaar eigenlijk nooit en dat vind ik echt heel jammer. Boeiend onderwerp wel.
Hoewel het hier best zou kunnen gebeuren, heb ik hier nog nóóit over nagedacht. Maak me er eerlijk gezegd ook niet echt druk om..
Ik maak me er niet druk om, stel dat het zo zou zijn, dan kan je er toch niets aan doen ? of wil je al je verloren familie leden en daar de nageslachten van in de gaten houden ? dat gaat toch niet ? .. Misschien ben ik heel nuchter hoor maar ik lig er niet wakker van
ook dat gebeurt hier niet. de neven van mijn kindjes zijn al volwassen dus die gaan niet met hun neven trouwen lijkt me. maar nee daar ben ik totaal niet mee bezig. echt alleen directe neven en nichten zorgt voor kans op aangeboren afwijkingen. nou die ken je dan als ouders altijd nog wel. en verder is vroeg of laat iedereen familie van elkaar dus nee maak me er echt niet druk om
ik heb daar eigenlijk nog nooit zo overnagedacht. Maar ik vind het ook allemaal wel vergezocht, de kans is klein denk ik.
Maak ik me ook totaal niet druk om. En wat Elke zegt, echt neven of nichten lijkt me wel een probleem. Maar neem aan dat die wel redelijk snel achterhaald zijn.
Ik heb er nog nooit over nagedacht maar hier kan het ook gaan gebeuren. De vader van mijn zoon kijkt niet naar mijn zoon om, wat er in die familie gebeurt weet ik niet dus. Nichten en neven worden geboren en ook achternichten en neven. Mijn zoon heeft een achternaam die niet veel voorkomt, dus komt hij met een meisje thuis met die achternaam dan ga ik het wel even uitzoeken hahaha. Maar andere namen in die familie weet ik zo niet. Heb er nooit bij nagedacht maar het kan gebeuren natuurlijk.
Ook ik heb er nooit over nagedacht, maar zie eigenlijk het probleem ook niet echt. Stel nou dat jouw dochter ooit iets zou krijgen met jouw achterneef? Is dat een probleem dan?
Ik denk ook dat je daar niet echt bang voor hoeft te zijn met zo'n 17.000.000 mensen in Nederland! De kans is dus niet echt bepaald groot dat je net een relatie krijgt met een familielid. En als al je familie in een klein dorpje bij elkaar woont dan kun je ze gauw genoeg vertellen dat het familie is... Dus. Ik zou me er geen zorgen om maken hoor.
Hangt de aristocratie niet van inteelt aan elkaar? Ik heb er nooit over nagedacht eigenlijk. Ik heb wel een hele grote familie die ik grotendeels niet meer zie, maar aan de andere kant: mijn vriend is buitenlander (Engels), dus geen risico's daar, en we wonen nu in Frankrijk, dus het zou wel héél toevallig zijn als mijn zoontje ooit een ver familielid zou ontmoeten. Daarnaast denk ik dat de risico's ook wel afnemen als het verre familie betreft. Dus nee: ik kan er niet wakker van liggen.
Ik heb daar wel over nagedacht toen ik nog met mijn ex was. Zijn vader was vroeger donor en buiten de kinderen uit zijn huwelijken (deze man had echt veel (erkende) kinderen) liepen er dus nog veel meer kinderen rond. Dat was voor mij de aanleiding om over dit soort dingen na te gaan denken. Nu maak ik me daar niet zo druk om met mijn kleine... Ik ken mijn familie en familie van zijn vader wonen in het buitenland.
Mijn kant van de fam ken ik wel redelijk. De neven nichten aan mijn vaders kant zie en spreek ik zelden. Van mijn moeders kant heb ik ze regelmatig gesproken en weet hoe die kinderen ook weer heten die kans acht ik hier dus klein. De vader van mijn kinderen komt uit een groot groot groot gezin en die hebben ook allemaal kinderen de helft ken ik de rest niet. Dus aan die kant is het wel mogelijk. Maar denk dat me schoonzussen wel weten als mijn kind met iemand thuis komt wie die mensen zijn of waar ze vandaan komen en dat ze waarschuwen. Neven en nichten zijn bij de Hindostaan se kant gezien broers en zussen. Die kinderen krijgen weer kinderen en dat zijn dan je nichtjes en neefjes en zeggen dan oom of tante tegen een achterneef nichtje. Lastig uit te leggen maar het er op neer dat de kans klein is.
Daar heb ik me toto nu toe niet druk om gemaakt. dankje Ik heb altijd met mijn moeder afgesproken dat wat er ook zou gebeuren dat we het altijd weer goed zouden maken. We hebben toen ik 18 was ook heel erge ruzie gekregen maar het is nooit in me opgekomen om het contact te verbreken,ik ga dat ook zeker meegeven aan mijn kinderen. Met de rest van mijn familie heb ik amper contact. Ik hecht meer waarde aan mijn vriendschappen eigenlijk....