Ik heb een MRI scan gehad en vandaag de uitslag gekregen bij de neuroloog. Ik heb de brief en de dvd van hetMRI centrum mee naar huis gekregen want de neuroloog had alles ingescand... Nu kom ik er echt niet uit! normaal gesproken ben ik hier wel handig in maar dit lukt me ff niet. Wat de neuroloog me zei, ik heb een hernia tussen L5 en S1.... De brief: Sagittale (van R naar L) en transversale T2 en T1 gewogen TSE en coronale T2 CISS Discusdehydratatie en paramediane discusprotrusie L5-S1 met aanraken van de linker S1 wortel. Facetdegeneratie is eveneens zichtbaar op dit niveau. Welke dokter kan dit voor mij ontcijferen? xxxx
Ik kan het je niet exact vertellen,maar als ik mijn kennis van de medische termen er bij haal dan komt het erop neer dat er een tussenwervelschijf uitstuilpt naar de zijkant die daardoor dan weer net de punt van een zenuw raakt. Voor de exacte vertaling misschien googlen??? Sterkte in ieder geval want het lijkt me erg pijnlijk!
discusdehydratatie lijkt mij iets van een uitdroging in een wervel.. De facetdegeneratie is een vernauwing van de schacht waar een zenuw doorloopt. Daar is dus een zenuw gekneld door een discusuitpuiling. Verder geen idee.
Sagittale vlak is links/rechts richting transversale vlak is voor/achter richting Discusdehydratatie is vochtverlies in de discus (de schijf tussen twee wervels) discusprotrusie L5-S1 met aanraken van de linker S1 wortel is een uitstulping uit de discus (discus heeft een hard omhulsel en een zachtere kern, waarbij de kern naar buiten geknepen wordt) richting de zenuw wortel van S1 (bovenste rand van het sacrum, dat driehoekige bot tussen de heupkammen). Facetdegeneratie is slijtage van de facetgewrichten (zijgewrichtjes in de werverkolom)
Hier ook een hernia op L5/S1. Weet je verder al wat er aan te doen is? Of wordt je doorgestuurd naar neurochirurg? Ik ben bij neurochirurg geweest en sta op de wachtlijst voor een operatie begin november. Ik hoop eigenlijk dat het niet hoeft en dat het vanzelf beter gaat worden.
Ik sluit mij aan bij Yenolah. Al de wervels hebben een naam, L5 is de naam van de vijfde lumbale wervel en S1 is de naam voor de eerste sacrale wervel. Jouw hernia zit zoals Yenolah al zei net boven jouw sacrum.
Sagittale (van R naar L) en transversale T2 en T1 gewogen TSE en coronale T2 CISS Sagittale vlak zijn plakjes van je lichaam in de links/rechts richting transversale vlak is horizontale plakjes van je lichaam (als plakjes van een worst) coronaal is plakjes van je lichaam van beneden naar boven (teen-hoofd) T1, T2 en TSE zijn manieren van afbeelden van de MRI Discusdehydratatie= tussenwervelschijf die minder vocht bevat en paramediane discusprotrusie= tussenwervelschijf die vanuit het midden uitstulpt op niveau van L5-S1= onderste lage rugwervel en bovenste van heiligbeen met aanraken van de linker S1 wortel (=uitstulpend deel van je wervel naar je rug toe). (Dit kan uitstralende pijn veroorzaken) Facetdegeneratie is eveneens zichtbaar op dit niveau.
Meiden bedankt!!!! ik had al wat gegoogled maar kwam er niet helemaal uit... @vruchtje24, ik heb 22 september een afspraak bij de neurochirurg staan, maar de neuroloog zei al dat het waarschijnlijk een klassieke herniaoperatie wordt.... Wat voor klachten heb jij? ik heb al veel dove plekken op mijn been en mijn strekspieren (?) in mijn voorvoet doen het niet meer, ik kan dus niet op mijn tenen gaan staan. Verder vaak soort van krampen in mijn beenspieren en pijn.... Balen he, onze kids zijn bijna even oud ziek ik.... xxx
Je kunt het proberen met rug-, buik- en bilspieroefeningen. er zijn er zat te vinden op het internet, maar ga er niet zonder deskundig advies mee aan de gang. Hernia is wel de ernstigste vorm. Het begint met protrusie (wat ik uit de brief van TS lees), dan heb je prolaps en pas bij hernia is de kern door de buitenste laag heen gedrongen.
Ik heb klachten in mijn linkerbeen en voet. Vooral als ik een stukje loop vanaf een meter of 50 begint het ondragelijk te worden. Krampende pijn. Verder een tintelent/slapend gevoel in linkervoet en doof gevoel aan de achterkant van mijn bovenbeen. Ik doe ondertussen wel McKenzie fysiotherapie 2 x per week. Sinds 2 weken gaat het iets beter vooral in huis. Daarvoor heb ik 3 weken alleen maar in bed kunnen liggen. En heb je veel hulp? En til je nog gewoon je dochtertje? En werk je nog? Sorry voor alle vragen. Ik slik trouwens ook veel pijnstillers Tramadol, Diclofinac en max aan paracetamol. Het helpt wel want als ik niet inneem ga ik weer doodvan de pijn. gr vruchtje