Hi, Probeer de vraag kort te houden. Ik ben bij het bedrijf waar ik nu 10 jaar werk aangenomen als Account Manager, dit was in feite eigenlijk een redelijk administratieve binnendienst functie met af en toe een klantenbezoek (met sales manager ofzo). Werkte toen fulltime. Een paar jaar geleden is iedereen door komst van kids parttime gaan werken, het werk bleef redelijk hetzelfde. Nu zijn we in de loop van de jaren steeds meer gaan doen en willen ze ons nu ook omzetverantwoordelijk maken en verantwoordelijk voor projecten bijv. We pakken dit zo goed mogelijk op met de dagen die we werken, ook incl klantenbezoeken ed. Nu hebben we het idee dat ze ons als parttimers een beetje zat zijn en de functie anders willen invullen. Of je wordt commercieel verantwoordelijk, of je bent puur administratief. In het eerste geval moet je waarschijnlijk veel reizen en meer werken. In het laatste geval kan je wel de uren blijven werken zoals nu. Maar dan, mogen ze op basis van de administratieve functie je in salaris terugzetten? Het werk zou dan hetzelfde zijn als een paar jaar geleden en we zijn er in de loop van de tijd (met meer werkzaamheden en meer verantwoordelijkheid) niet in salaris op vooruit gegaan (behalve de normale cao stappen omhoog). Het lijkt mij dus niet, maar ze gaan het wel proberen denk ik.. Staan ze dan in hun recht of wij?
Volgens mij mag je als je het in hetzelfde bedrijf een andere functie gaat uitvoeren, nooit minder gaan verdienen. Ik denk dat jullie in je recht staan. Maar pin me hier niet op vast hoor..
Als jouw functie komt te vervallen dan mag dat wel. Tenminste, ik weet niet of het overal mag, maar in onze cao (een zorgtak) staat dat je 2 schalen terug gezet mag worden. Mits je huidige functie overbodig wordt door bv bezuinigingen. Er zijn dus wel wegen die een werkgever kan bewandelen om dit rechtsgeldig te krijgen, maar ik zou het zeker goed uitzoeken.
Er zijn zeker wegen waarop een werkgever dit hard kan maken. Maar ik zou eerst afwachten wat ze gaan doen en als je erover twijfelt even langs het juridisch loket. Nu "verwacht je alleen maar" dat ze iets gaan doen en dat is anticiperen op een verwachting waar je niks mee kan.
Heb dit nog gevonden: Functie op lager functieniveau Indien, in de loop van het dienstverband, een werknemer wordt aangesteld in een lager ingedeelde functie, dan geldt de functiesalarisschaal van het betreffende nieuwe, lagere, functieniveau. Is het feitelijk salaris lager dan het nieuwe eindsa- laris, dan wordt de beloningsontwikkeling voortgezet volgens de nieuwe, lagere functiesalarisschaal. Als het feitelijk salaris hoger is dan het nieuwe eindsalaris, dan geldt dit eindsalaris als nieuw functieschaalsalaris. Het salarisbestanddeel boven dit eindsalaris geldt als individuele toeslag. Indien en voor zover werkgever en werknemer afspraken maken omtrent deze indi- viduele toeslag, dan dienen deze afspraken schriftelijk te worden vastgelegd. Maar snap hem dan nog niet helemaal...zak je dan niet en wordt het aangevuld met individuele toeslag?
Ik ben zelf een schaal teruggegaan omdat mijn functie verplaatst werd en ik niet mee wou naar de betreffende plaats (ivm reizen ed). Heb toen gekozen voor een andere lager geschaalde functie. Ik ben teruggezet met behoud van salaris, omdat mijn salaris nog niet het eindsalaris van de lagere schaal overtrof. Er zijn ook collega's die dat wel hadden, die hebben een soort van afkoopsom ontvangen. Het enige 'nadeel' is dat ik nu redelijk aan het einde van de lagere schaal zit, dus bij de reguliere loonsverhogingen ontvang ik op een gegeven moment geen loonsverhoging meer. Gelukkig zijn dit jaar de CAO lonen weer verhoogd, dus is er weer wat ruimte voor groei.
Mijn schoonmoeder heeft dit net aangevochten.. (werkt ook binnen zorg-tak) en die heeft gewonnen, omdat ze vast contract heeft, en ook al veranderd haar functie dan mag ze nooit minder gaan verdienen. . wel pech voor degene die de functie na haar overneemt die gaat wel minder verdienen.. Maar goed, je kunt ook hebben dat je als ware op nieuw moet solliciteren voor je baan, en weet niet hoe het dan zit met je salaris..
Nee je zakt niet qua salaris, mits je huidige salaris niet het eindsalaris van de lagere schaal overstijgt. Als dat wel het geval is, dan ontvang je dus het eindsalaris van die lagere schaal en ontvang je een individuele toeslag.
Volgens mij zit in mijn huidige schaal al bovenaan, ik krijg volgens mij al 2 jaar niet de standaardverhoging meer, alleen een evt cao verhoging. Werk wel parttime maar neem aan dat dat per rato is allemaal. Voel me iets geruster nu...