dreigen en straffen.. ik weet even niet hoe anders..

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by bunchy, Jul 9, 2019.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

Oct 1, 2007
    18,389
    1,292
    113
    Flevoland
    Ik heb geen reacties gelezen

Mijn kids kunnen ook zo zijn. Spontaan uit hun slof schieten en daarna spijt hebben. Als ik merk dat met name de oudste van 10 zo tekeer gaat, dan spreek ik hem rustig even aan 'weet je zeker dat je zo gaat reageren, is er een betere manier om dit aan te pakken denk je?' en dan zet dat hem vaak al aan het denken hoe hij in de situatie het beste kan reageren. Ik waarschuw hem dat als hij zo tekeer blijft gaan, dat daar gevolgen aan zitten en hij nu nog een kans heeft dit voor te zijn.

Jongste zou ik een klok en een digitaal kookwekkertje geven(en klok leren kijken). Zolaat ga je slapen, geef een kookwekkertje, als je kind in bed is gestopt, gaat timer aan en mag je (bijvoorbeeld) 10min iets voor jezelf doen ín je bed. Hier is dat lezen. Na die 10min is het klaar en wil ik je niet meer horen. Kom je alsnog uit je bed? Morgen 1min korter. Gedraag je je de volgende avond netjes? Mag je weer 10min. Heb dit voor beide kinderen

Maar ik snap je helemaal hoor, ook hier is het veel waarschuwen en straffen de laatste tijd. Ze vervelen zich, gaan elkaar(of mij:rolleyes:) irriteren en dan loopt de spanning al snel op. Hier zitten ze dus ook met regelmaat op hun kamer af te koelen. Ik stuur ze nu met vakantie veel naar buiten. Wat betreft het gamen, hou je aan de tijden die je heb afgesproken. Hij weet de regels, en die regels zijn er niet voor niets.

Soms vergelijk ik het met mezelf. Als ze dan gillen dat het niet eerlijk is, want 'ik wil geen vaatwasser legen, dat is stom!' dan roep ik op dezelfde kinderachtige toon 'dan heb ik ook geen zin om jou vandaag eten(snoep, avondeten whatever) te geven, want dat vind mama stom om te doen'. :p vaak helpt dat al,  soms moet je gewoon dingen doen die stom zijn, soms mag je juist dingen niet doen ookal is het zo leuk. Alsof ik zin heb om elke dag 3 maaltijden klaar te maken en huishouden enz te doen, ik zit ook veel liever lekker te gamen ofzo of iets leuks voor mezelf. Maar 't huis maakt niet zichzelf schoon :roflmao: dat zeg ik hier met regelmaat haha

2. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

Oct 1, 2007
    18,389
    1,292
    113
    Flevoland
    Ik heb hier trouwens 'school periode-regels' en 'vakantie-regels'. Ik ben kwa gamen en bedtijd in de vakantie natuurlijk wat soepeler. School periode mogen ze vanaf dat ze uit school komen(15.30u) tot 17u op een scherm. Daarna gaat scherm uit en ga je wat voor jezelf doen. Vind dat na een dag werken op school, ze gewoon even wat leuks mogen doen.

Vakantie mogen ze zodra ze naar beneden mogen om 8u, tot 10u tv kijken. En daarna ga je rest van de middag jezelf vermaken. Eind middag mag even de switch of (de oudste)op z'n telefoon oid. Vaak ga ik dan koken en zitten zij rustig hun ding te doen

Share This Page