Hoi meiden, aangezien ik via internet niks kan vinden.... Hoe zit het met het ouderschapsverlof voor papa? (beroepsgoederenvervoer/trucker ) Wie kan mij er meer over vertellen? Of wie zijn man zit ook op de wagen?
Mijn vriend is ook trucker, wel nationaal gelukkig alleen af en toe benelux, maar wel elke avond thuis. Ik ben ook heel benieuwd hoe het met ouderschapsverlof zit, is het niet 2 dagen na de bevalling dat ie dan vrij is ofzow?
Vaders kunnen ook gewoon ouderschapsverlof opnemen. Je moet dan wel minimaal 1 jaar in dienst zijn bij je werkgever. Het is nu nog 13 maal het aantal uren dat je per week werkt. Dit mag je in een half jaar opnemen. Of langer wanneer dit in je cao staat. Vanaf 1 januari 2009 willen ze het verlengen naar 26 weken, dat geld dan alleen voor nieuwe aanvragen die ingaan vanaf de 1ste. Het verlof is in principe onbetaald, mits hierover iets anders in het cao vermeld staat. Het verlof kan je als ouder opnemen totdat je kind 8 jaar oud is. Hoe het precies zit als je onregelmatig werkt weet ik niet, dan wordt het natuurlijk moeilijker om een dag in de week op te nemen. een werkgever mag trouwens een verzoek voor verlof nooit weigeren. (er is veel te vinden hoor op internet, of ben je heel specifiek naar een bepaald antwoord op zoek?) Groet Snoozie
mijn vriend werkt pas sinds 1 oktober bij zn huidige baas. ik ben 1 maart uitgerekend. maar heeft hij ook recht op vaderschapverlof? hij zit in de metaal.
Hij heeft wel recht op vaderschapsverlof (2 dagen), maar niet op ouderschapsverlof omdat hij er nog geen jaar werkt.
Misschien moet je even opzoeken wat ouderschapsverlof inhoudt (op postbus51.nl bijvoorbeeld, kort gezegd betekent het dat je gedurende een periode minder gaat werken, maar wel je recht op die uren behoudt). Volgens mij ben jij in de war met het vaderschapsverlof, wat je als vader na de geboorte krijgt. In de meeste sectoren is dat 2 dagen. Daarnaast kun je vaak nog gewoon vakantie opnemen (direct of wat later na de geboorte), waardoor je partner wel langer thuis is.