Hallo mevrouw/meneer, Ik kreeg vandaag een brief van het UWV met daarin de hoogte van mijn dagloon voor de ziektewet uitkering. (Ik ben ziek door zwangerschap) Mijn dagloon is echter een stuk hoger dan mijn huidige salaris, aangezien het berekend is over de afgelopen 12 maanden en ik eerder meer verdiende bij een andere werkgever. In de brief staat dat ik de uitkering ontvang via mijn werkgever. Nu vraag ik mij af of ze die volledige uitkering dienen over te maken of gewoon mijn standaard salaris (welke wel wisselend is door ORT). Of mijn werkgever, of ik krijg hierdoor 600 euro meer dan momenteel mijn salaris is, best vreemd, dus ik ben erg benieuwd! Ik hoor graag uw reactie. Alvast vriendelijk bedankt!
Beste Bibi23, Het kan inderdaad voorkomen dat je Ziektewet-uitkering hoger is dan het salaris dat je bij je huidige werkgever verdient. Bij jou komt dit omdat je bij een voormalige werkgever een hoger salaris verdiende. De Ziektewet-uitkering is een recht dat jij zelf hebt opgebouwd. Als dit via je werkgever wordt betaald, moet deze de volledige uitkering aan jou betalen. De werkgever zorgt voor inhouding van loonbelasting en Sociale Verzekeringspremies. Voor jou houdt dit in dat je dus tijdens je ziekmelding een hoger salaris gaat ontvangen. Actuele informatie over de hoogte van de Ziektewet-uitkering vind je op deze pagina. Ik wens je van harte beterschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Ella, Hartelijk dank voor de snelle reactie. Inmiddels heb ik mijn eerste loonstrook ontvangen sinds mijn ziekmelding en daarop stond mijn gewone salaris. Na een mail naar salarisadministratie kreeg ik het bericht terug dat ik gewoon mijn salaris uitbetaald krijg en niet de volledige ziektewetuitkering die ik toegekend heb gekregen van het UWV. Als het verschil klein zou zijn dan zou het mij niet zoveel uitmaken. Het gaat echter om een verschil van ruim 600 euro en vind het vreemd dat de organisatie op die manier 'verdienen' aan mijn ziek zijn. Aan de andere kant is het natuurlijk vreemd als ik er zelf aan verdien nu ik in de ziektewet zit. Na wat u zei over dat het een zelf opgebouwd recht is vind ik dat het niet niet bij de werkgever terecht moet komen. Nu is mijn vraag, wat kan ik het beste doen? Kan ik ergens zwart op wit zien dat het een opgebouwd recht van de werknemer is? Dan zou ik dat eventueel over kunnen dragen aan salarisadministratie. Zou er een mogelijkheid zijn om het bijvoorbeeld rechtstreeks door het UWV naar mij uit te laten betalen? Op de site van het UWV kan ik er niets over vinden. Ik hoor graag van u en alvast bedankt! Met vriendelijke groet, Bibi
Beste Bibi, Je kunt er inderdaad voor kiezen om de ziektewetuitkering aan jezelf te laten overmaken. In dat geval krijg jij de ziektewet-uitkering, maar betaalt je werkgever geen loon. Vraag aan je werkgever vragen om een wijziging door te geven aan UWV. Als je werkgever niet wil meewerken, kun je zelf met een wijzigingsformulier je rekeningnummer doorgeven. Geef in de ruimte voor toelichting of in een begeleidend schrijven de reden van je verzoek aan. Hierin kun je tevens verzoeken of dit met terugwerkende kracht kan. Wordt de uitkering aan jou overgemaakt? Dan krijg je wekelijks een betaling van UWV. Deze betalingen zijn inclusief 8% vakantiegeld. Tijdens deze ziekteperiode bouw je via je werkgever dus geen vakantiegeld op. Ook de pensioenopbouw verloopt via je werkgever. UWV neemt deze niet over. Wil je dat de pensioenopbouw tijdens je ziektewet wordt voortgezet, neem daarover dan contact op met je werkgever. Actuele informatie vind je hier. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare