Las dit bericht op teletekst: Er dreigt een personeelstekort te ontstaan in de kraamzorg. Door nieuwe regels zoeken veel kraamverzorgers een andere baan. Minder werken Kraamverzorgers mogen door de nieuwe regels binnen een gezin nog maar zo'n acht dagen vijf uur per dag helpen. Ze vinden dat ze hun werk daardoor moeten afraffelen en ze komen niet aan het aantal uren van een fulltime baan. Regeerakkoord Om toch fulltime te werken, gaan veel kraamhulpen ander werk doen. In het regeerakkoord staat dat het aantal uren kraamzorg weer omhoog moet, maar daar moeten nog afspraken over worden gemaakt. Wat vinden jullie ervan?
Ik vind dat daar dan toch iets aan gedaan moet worden. Kraamhulp is echt ontzettend belangrijk. Vind het toch wel schokkend dat er een tekort dreigt te komen doordat ze niet het aantal uur kunnen werken wat ze willen.
mij kraamhulp ging na 5 uur bij ons naar een ander gezin dat 3 uur per dag had aangevraagd, das toch een betere oplossing lijkt me
Ik heb daar idd vorig jaar al iets over in de krant gelezen. Doordat de kraamhulpen 5 uur per dag in een gezin zijn, krijgen ze vaak nog maar contracten voor 25 uur per week aangeboden. Die andere 3 uur op een dag krijgt de instelling vaak niet gevuld voor ze. En een contract voor 25 uur per week is vaak niet genoeg. Ik vond zelf trouwens 5 uur kraamzorg per dag voldoende. Het was ook wel lekker om weer even met z'n drieen te zijn. Moet wel zeggen dat mijn man thuis was en geen andere kinderen hadden rondlopen.
Van ons had ze ook de hele dag wel mogen blijven. Toevallig had ik een kennis gevraagd, dus ik ben wel goed verwend, en ze deed ook gewoon alles wel. Maar ze ging meestal tegen 15.00 richting huis, maar bleef ook wel tot 16.30, terwijl ze eigenlijk tot 15.00 moest. Het was en is echt een schat, we hebben een super kraam tijd gehad.