Ongeplande keizersnede, ook psychisch zwaar

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Veertje1979, 26 mrt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 2 weken geleden is onze meid via een ongeplande ks geboren. Mijn ontsluiting wilde niet verder komen dan 6 cm en was op dat moment zo opgelucht dat besloten werd om een ks uit te voeren.
    Nu zit ik alleen met een vreemd, verdrietig gevoel. Ik was even op deze site aan het neuzen en kwam een onderwerp tegen waar ik me zo goed in kan vinden. Maar deze was al gesloten.

http://www.zwangerschapspagina.nl/viewtopic.php?t=26875

Dat wat de startster van het onderwerp beschrijft, zo voel ik me nu dus ook. Ik ben ontzettend gelukkig met onze kleine meid maar ik heb een vervelend gevoel over gehouden aan die dag. Heb zo mijn best gedaan en uiteindelijk is het me niet gelukt. Het voelt als een gat. Ik heb de weeen meegemaakt, vliezen gebroken etc. Maar toen puntje bij paaltje kwam liet mijn lichaam het afweten. Tenminste, zo voelt het.
    Volgens mijn verloskundige moet ik juist trots zijn. Volgens haar heb ik een dubbele bevalling meegemaakt. Ik ben normaal begonnen en heb alles gevoeld (incl. persweeen met 6 cm) en uiteindelijk een ks gehad.
    Ze zegt ook dat dit gevoel bij een ks hoort. Misschien is er nog een verschil tussen een geplande en een spoed ks. Bij een geplande stel je je daar op in...denk ik.

Maar buiten die dag om geniet ik volop van mijn kleine meid. Ben zo trots op haar.

Wie herkent dit?

2. Secretje

Secretje Actief lid

28 aug 2006
    372
    0
    0
    Mijn verhaal is wel heel anders dan die van jou, maar een aantal van je gevoelens herken ik wel.

Mijn zoontje zou al geboren worden via een keizersnede (vanwege stuitligging), maar de geplande keizersnede hebben we nooit gehaald. Er kwamen steeds meer complicaties waardoor Ruben eruit moest en wel direct.

Hier geen gebroken vliezen, weeen of wat dan ook. Zelfs geen voorwerk gehad. Ik heb zelf de keuze moeten maken tussen een keizersnede of een natuurlijke stuitbevalling. Een van de moeilijkste keuzes ooit in mijn leven. Uiteindelijk heb ik toen besloten voor een keizersnede. Achteraf heb ik gewoon nooit een keuze gehad... Maar wennen aan het idee van een keizersnede kon ik echt niet.

Na de keizersnede had ook ik een gevoel dat mijn lichaam het heeft laten afweten. Ik lag al een week in het ziekenhuis en voor Ruben was het niet meer leefbaar in mijn buik.

Wat ik je wel mee wil geven is dat het gevoel echt slijt. Rond de eerste verjaardag van je kleine meid komt alles waarschijnlijk wel weer in alle hevigheid boven. Daarna krijgt het steeds meer een plekje.

En je moet echt trots op jezelf zijn hoor. Je hebt je kleine meid wel in je buik voldragen en je lichaam is wel in staat om een bevalling op gang te zetten.

Stephanie

p.s. bij mijn nieuwe zwangerschap is het de vraag of ik natuurlijk kan of mag bevallen. Vooralsnog ga ik uit van een keizersnede om teleurstelling te voorkomen

3. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Veertje, ik heb ook een ongeplande spoedks gehad. Ik had zelfs al volledige ontsluiting toen toch nog tot een ks werd besloten. Nick had in het vruchtwater gepoept en zijn hartslagje daalde te snel en kwam niet bij. De persweeen vielen uiteindelijk ook weg. Ondanks dat ik niet blij was met mijn ks heb ik er niet zo veel nare gevoelens bij. Mijn VK gaf aan dat mijn lijf gereageerd heeft op mijn kind en deed wat het beste was voor mijn mannetje en blijkbaar was dat het verminderen van de persweeen. Doordat deze niet doorgezet zijn kon Nick niet meer via de natuurlijke weg geboren worden. Ik vond en vind het een mooie gedachte dat mijn lijf geregeld heeft dat het niet goed voor mijn kind was als de weeen hadden doorgezet. Missschien dat je er iets aan hebt om er op die manier naar te kijken.

Sterkte met je gevoelens en praat er in elk geval over met mensen in je omgeving zodat dit geen eigen leven gaat leiden. Een vriendin van mij heeft hetzelfde gevoel als jij gehad en heeft daar echt lange tijd depressieve gevoelens door gehad doordat ze het niet met anderen besprak.

Karin

4. patricia240477

patricia240477 Fanatiek lid

20 feb 2006
    1.232
    0
    0
    spijkenisse
    MMMMMM ja leuk onderwerp he die ks van de vorige topic, ja helaas afgesloten zag ik hmmmmm

Ik weet hoe je je voel hoor meis, maar zorg dat je niet in een te diep gat valt en praat er met deskundige hier over :p Vraag aan je HA of hij/zij je doorverwijzen naar een GGZ persoon, zei kunnen je heel goed helpen.

Mij heeft het heel goed geholpen, na bijna 4 maanden in de ziektewet te hebben gezeten, werk ik weer volledig en ik ben zo gelukkig als het maar zijn kan!

Ik zie niks meer zo zwart dan toen daarvoor, ik geniet van al dat moois.

Meis denk aan je zelf en laat je depressie jouw niet overmeesteren, je verdient beter ;)

Knuffels van Patricia ex depresief persoontje :)

5. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Ook ik heb een spoedkeizersnee gehad.

Na een paar dagen van weeën, eindelijk ontsluiting, het breken van de vliezen, volledige ontsluiting en persen bleek dat Kylian er maar niet uit kwam, echt geen mm verschoof de kleine man (konden ze zien aan dat dingetje op zijn hoofd) en werd er tot een ks besloten.

Op dat moment overkwam me het allemaal, ik was te uitgeput om echt erbij te zijn om het zo maar eens te zeggen.
    Pas later kwam het gevoel van falen en de vragen erover.
    De grootste vraag bij mij was waarom ze na 3 persweeën al besloten tot een keizersnee!
    2 dagen later kwam Willemien, de verpleegster die constant bij de bevalling was geweest even rustig langs voor een gesprekje en barste in lachen uit om mijn vraag.
    Ik natuurlijk helemaal pissed, toen vroeg ze of ik echt dacht dat ik maar 3 persweeën had geperst.
    Ehhh Ja dus.
    Nou het bleek dus dat ik ruim 1,5 uur aan het persen ben geweest.
    Later vertelde de gynaecoloog mij dat Kylian's koppie gewoon te groot was voor mijn bekken, het paste gewoon niet. En dat ik me daar absoluut niet rottig om moest voelen.

Wel kreeg ik te horen dat ik niet binnen een jaar weer zwanger mocht raken ivm goed genezen van de wond.
    En dat bij een volgende zwangerschap ik gewoon naar de vk mocht maar dat ze me minimaal 1 x bij de gyneacoloog wilden zien en dat ik dus nooit thuis mag bevallen. Dit allemaal ivm mijn bekken en het krijgen van een groot kind.

Groetjes anita

6. Hier kan ik inderdaad wel wat mee. Mijn lichaam heeft misschien op tijd aangegeven dat een natuurlijke bevalling niet goed zou zijn voor haar. Bij de ks bleek uiteindelijk ook dat ze gepoept had.
    Dank je wel!

7. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    meiden, alle topics gaan automatisch op slot als er langer dan een maand niet meer in gereageerd is.

wij kunnen deze evetueel voor je openen, maar je mag idd gewoon een nieuw topic aanmaken.

groetjes

8. Ja, klopt. Is mij ook verteld. Is eigenlijk ook wel logisch. Ons lichaam heeft toch wat te verduren gehad het laatste jaar. En eerlijk gezegd moet ik er ook niet aan denken om binnen een jaar weer zwanger te zijn.
    Ik wil eerst genieten van ons meisje en die dag een plekje geven.

9. mamavanalexi

5 mrt 2007
    44
    0
    0
    ook ik heb een spoedkeizersnede gehad, en herken het gevoel van falen maar al te goed!
    Maar bij mij had dit ook te maken omdat IK de spoedkeizersnede nodig had (mijn meisje in mijn buik had het nog heel goed naar haar zin) wegens het hellp syndroom en dit aan 34weken zwangerschap!
    Voelde me heel erg schuldig (en soms nu nog steeds) dat het door mij is dat mijn meisje prematuur is (nou ja , was; ze is nu reeds een flinke meid van 4 maand!). Ze had een moeilijkere start in het leven en dat kwam door mij...
    Maar ja het kon niet anders (had leverfaling en op een bepaald moment moest er gewoon vlug beslist te worden omdat mijn hart het begon te begeven en in een kwartiertje beslist lag ik al op de tafel (gelukkig nog met ruggeprik,zodat ik toch een beetje kon meemaken hoe het is om te bevallen).
    Had veel liever een gewone bevalling gehad zes weker later, maar heb het aanvaard..(soms word ik er nog verdrietig van , maar voel me niet zo schuldig meer als in het begin), die aanvaarding heeft een tijdje geduurd en die is 'makkelijker'verlopen door er gewoon over te praten...

Liefs Petra

10. mamavanalexi

5 mrt 2007
    44
    0
    0
    Bij mij is dit trouwens niet gezegd geweest. en mijn gyn weet trouwens dat ik een grote kinderwens heb, ze zei me zelfs hopelijk tot binnenkort (nu ja heb ook pas maar terug controle gehad; dit na vier maand)

11. Setteke

Setteke Niet meer actief

Ik herken wel wat van je verhaal, maar mijn verhaal is toch wel anders.

Mijn zoon is gehaald met een spoedkeizersnee omdat ik pre-eclampsie had en Tymen het niet meer naar zijn zin had in mijn buik. Hij bleek een groeiachterstand te hebben van 4 tot 5 weken en zijn hartslagje daalde steeds.

Het kwam voor mij als een totale verassing, ik had niet verwacht dat het zo'n vaart zou lopen. Ik was nog 'maar' 36 weken zwanger en had gedacht dat ik gewoon zou moeten blijven in het zh en dat ze me dan met 38 weken ofzo in zouden leiden. Het hele gebeuren is dan ook als een roes aan me voorbij gegaan, pas later realiseerde ik me wat er gebeurd was. Ik had ineens geen dikke buik meer, ben nooit echt hoogzwanger geweest.

Ik realiseerde me dat ik eigenlijk al zo lang in angst heb gezeten om mijn zoon (het is begonnen met 27 weken zwangerschap) en toen bleek mijn angst ook nog niets eens onterecht te zijn. Hij moest in de couveuze en kreeg een glucoseinfuus en een sonde. Het was zo anders dan ik me had voorgesteld!

Bovendien vind ik het erg moeilijk dat ik niet een echte bevalling heb gehad. Ik heb geen enkele wee gehad, ik heb geen idee wat het is om via de natuurlijke weg en kind te krijgen! Het heeft daarom ook een poos geduurd voordat ik echt moedergevoelens kreeg. Wel was ik heel erg overbezorgd.

Nu heeft het gebeuren gelukkig een plekje gekregen door er veel over te praten. Ik voel me nu echt moeder en geniet met volle teugen van mijn kindje. Maar ik zou over een poos, als Tymen sowieso een jaar oud is, graag weer zwanger willen worden en hoop dan een 'normale' bevalling mee te maken. En gelukkig is de kans groot dat ik wel een gewone bevalling kan meemaken. Al gaat mijn bloeddruk weer omhoog, ik wordt vanaf nu gewoon goed in de gaten gehouden!

Ik weet niet of je wat aan mijn verhaal hebt, mij heeft het in elk geval veel geholpen om ervaringen van anderen te lezen. Sterkte ermee, meid!

12. nanny

nanny Fanatiek lid

24 jul 2006
    1.392
    0
    0
    Hoi,

Bij mijn eerste bevalling had ik ook na een hele dag weeen maar 7 centimeter ontsluiting. En met andere complicatie's erbij kreeg ik ook een ongeplande ks. Met gehele narcose. nu nog na 3 1/2 jaar vind ik het errug vervelend. Maar dat was ook meer het idee, dat ze je wakker maken en zeggen mevrouw u heeft een dochter! Nu bij mijn laatst zwangerschap hadden we besloten om de natuur zijn gang te laten gaan maar naar 41 weken en 4 dagen besloten ze me weer in te leiden. En had ik na 5 uur weeen maar 2cm en plots verschrikkelijke pijn. Ze waren bang voor mijn litteken. Dus weer een keizersnede. Dit keer met ruggenprik dus ben er helemaal bij geweest gelukkig.Nu hebben ze dus ook gelijk gezegd willen jullie een derde dan wordt het altijd een ks. Dus ik heb maar gewoon voor lief genomen dan mijn lijf het niet aan kan. En zonder de medische wereld hadden we niet van onze kindjes kunnen genieten denk ik dan maar.

Groetjes Nanny.

13. Het helpt inderdaad om ook de reacties en ervaringen van anderen te lezen. Momenteel probeer ik te genieten van ons meisje en praat ik veel met mijn vriend en moeder hierover. Ben ook van plan om het begin mei (wanneer ik terug moet naar de gyn en vk voor de laatste controle) erover te praten met de gyn en de vk.
    Lichamelijk gaat het nu steeds beter met me. Veel moe nog maar dat is mijn eigen schuld. Ik gun mezelf geen rust. Wil van alles doen nu ik niet meer met een dikke buik rondloop.

Deel Deze Pagina