Als je je gastouder op zich wel een hoger salaris gunt, is het dan een idee om te kijken naar een goedkoper bureau? Ik weet natuurlijk niet wat je nu aan bemiddelingskosten betaald? Of dit een vast bedrag per maand is of dat het een bedrag per uur is? Maar misschien is dat nog een optie?
Misschien wel, begin me eigenlijk af te vragen wat uberhaupt het nut van een bureau is. Ze sluizen geld door, met nadruk op sluizen, als we een keertje wat later betalen heeft de gastouder niks . We hebben een betalingstermijn van 2 weken, maar de gastouder heeft ons gevraagd of we meteen willen betalen anders heeft ze niks in die 2 weken... We betalen een vast bedrag van 55 euro per maand... Ik ga me nog eens verdiepen in alles, bedankt voor jullie tips en ervaringen!
Sorry maar een bureau doet (hoort) veel meer dan alleen maar dat geld doorsluizen. Ik ben zowel medewerker van een gob geweest als een gastouder zelf. Als jou bureau alleen maar het geld doorsluist moet je indd een ander bureau gaan zoeken.
Ik vind 5,37 per uur excl. bemiddelingskosten, luiers, doekjes en eten echt veel! Ik betaal hier 5,80 per uur aan het kdv.
Ik heb soms dit gevoel ook wel. Ik ben zelf GO. Maar als een vraagouder geen geld heeft, krijg ik dus ook niks. Maar dek maar niet dat het GOB hier dan achter aan gaat. Dit moet je dan helemaal zelf doen.
Dan heb je wel een slecht gob. Mijn gob gaat hier zeer zeker wel achteraan en werkt ook met automatische incasso. Ik krijg standaard op de 15e uitbetaald. Mijn gob doet bijzonder veel voor zowel vraag als gastouders. Met 4 keer per jaar een cursus avond, veel contact, evaluaties, contract wijzigingen, noem maar op.
Wij kregen ook wel een evaluatie. In de email stond dat er een evaluatie kwam met de gastouder over ons zoontje, maar dat we daar niet hoefde te komen, want dat deden heel veel ouders nooit . Zoiets moet je vooral niet tegen mijn man zeggen...
Ik vind het hier belangrijk dat het in de buurt komt van wat de belastingdienst vergoed. Daar zou ik bij een kdv ook naar kijken. Hier had ik bijv. met de vorige gastouder de compromis dat we bij ziekte (mits even) en de vakanties door betaalden. Daardoor een minder hoge uurprijs. En we hadden vaste uren afgesproken terwijl ik onregelmatig werk. Voor ons handiger, zonodig bracht ik ze een keer extra als ik lange tijd thuis was zodat ze gewend bleven, en zij een vast inkomen. GOB vroeg hier 55 euro voor 1 kind en 90 euro voor 2. Ik nam 2x80u af dus dat kon wel uit. Het GOB nu heeft een vast tarief voor de gastouder (wat aan de minimale kant maar gastouder is hier tevreden mee en wilde ook niet meer vragen) en de begeleidingskosten zijn niet hoger dan 5,17 in totaal per uur en straks 5,37. De gastouder gaat dan van 4,38 naar 4,57 geloof ik.
Ik denk dat dat erg afhankelijk van je gob is. Een groot landelijk gob zullen vooral een kassiersfunctie hebben, maar mijn regio gob is erg betrokken. Wordt gerund door 1 dame met een administratieve hulp. Zij komt elke keer na een kennismaking voor een koppelingsgesprek waarin alles zwart op wit wordt vast gelegd. Na een paar weken contact met ouders en mij hoe de eerste periode verlopen is. Ze komt mee kijken met observaties, valt regelmatig zo even binnen. Organiseert cursussen en bijeenkomavonden.
Bij ons zijn de tarieven ook iets omhoog (GO + bemiddeling) gegaan maar precies naar waar je maximaal KOT over krijgt en dat is in 2014 5,37, alles daarboven krijg je geen KOT over. Verder geef ik zelf fruit, flesvoeding en luiers mee en betaal ik voor de oudste 0,75 per dag aan voeding. Ik heb trouwens een heel betrokken GOB met goede evaluaties, veel contact en thema avonden voor GO en vraagouders