Ik gebruik altijd nog citalopram.. dr is geen info over bekend of t schadelijk bij een lage dosis.. Wel dat t misschien slecht is als t n hoge dosis is. Maar grotendeels is dat vanwege dat de baby de stoffen krijgt en dus na de geboorte afkick verschijnselen kan krijgen.. En dat is minder leuk voor t kindje. Ik slik dus n lage dosis. Wou liefst stoppen maar dat kan niet. Ik mis n stofje in mijn hersens en als ik die niet krijg dan heeft t veel nadelen voor mij en mijn omgeving.. En veel stress voor de baby. Dus als je niet zonder kan, probeer eerst dan op n lage dosis te komen voor je zwanger word. Tijdens kan ook stress opleveren voor de baby
Citalopram: Zwangerschap/Lactatie Over het gebruik van deze stof tijdens zwangerschap bij de mens zijn weinig gegevens bekend. In dierproeven vertoonden hoge doses embryotoxische effecten. Na gebruik van SSRI's in de laatste zwangerschapsfasen en direct voor de partus zijn bij de pasgeborenen reacties gemeld, die kunnen wijzen op serotonerge effecten en ontwenningsverschijnselen. Overgang in de moedermelk: Ja. Citalopram en zijn metabolieten in geringe hoeveelheden. Advies: gebruik ontraden.
In 2005 ben ik heel erg in de put geraakt raakt in de ziektewet en liep bij de psychiater en psycholoog in die tijd wou ik ook al kinderen maar ik heb er mee gewacht totdat ik er zelf beter voor was. In 2007 ging het echt goed met mij maar toen ik in 2008 stopte met de medicijnen omdat ik een kind wil ging het geleidelijk aan steeds slechter. IK ben ruim van tevoren naar de dokter gegaan omdat ik bang ben voor een enorme terug val en ben weer doorgewezen naar de psycholoog en psychiater. Daar heb ik aangegeven dat ik niet meer aan de medicijnen wil , maar toen ik bij de psychiater kwam zij hij wat lucifertje al een zei: Dat een te hoge stress al helemaal niet goed is. En dat je beter aan de medicijnen kan gaan en hij zei ook dat ik dan zo depressief kan worden dat ik niet eens van mijn evt zwangerschap en kindje kan genieten. Toen heb ik er toch voor gekozen om aan de medicijnen te gaan. Als ik namelijk die medicijnen slik gaat het uitstekend met mij, De reden dat ik deze topic heb gemaakt is het feit dat ik wel wil geloven wat de psychiater zegt en dat het niet slecht is maar ik ben er heel erg goed in alles in het negatieve te trekken, en ik weet dat het straks beter zal gaan met me zal gaan maar eerst moeten die medicijnen werken. Trouwens ik ben wel blij dat er gereageerd word op mijn toppic want af en toe denk ik dat ik de enige ben die dit heb en ik ben erg blij dat ik erover kan praten Schrijven.
Nee hoor Corinne, je bent echt niet de enige! Ik denk dat we allemaal het beste met je voor hebben, maar uiteindelijk blijft het toch jouw keus wat je wilt. Over het gebruik van Citalopram tijdens de zwangerschap zijn weinig gegevens bekend. Dat is wat anders dan dat het niet schadelijk zou zijn. Het is gewoon niet voldoende getest. Ik denk wel dat je ruim op tijd voor de bevalling moet stoppen, anders krijg je een verslaafd kind met afkickverschijnselen. Zo'n start wil je je kindje toch niet geven? http://www.amc.uva.nl/index.cfm?pid=200 ... tenfolders Op consumed.nl staat weer dat je Citalopram niet moet gebruiken tijdens de zwangerschap. Dus wat is erger; het middel of de kwaal? En hoe past een zwangerschap in dit plaatje? Ik snap heel goed dat je moeder wilt worden en een goede moeder ook nog, dat willen we allemaal hier! Maar neem ajb rustig de tijd om alles goed te overdenken! Succes met alles!
Niet iedereen kan zonder de medicatie.. Mij werd flink afgeraden om te stoppen, zoiezo ben ik die poging eens gaan wagen en ben zo ziek geweest ervan, dat ik alleen nog maar op bed lag. Mn hoofd gaat zeer doen en me co'ordinatie is zo nu en dan weg. Ik raak depressief zonder dat ik dat zelf zou willen. Mijn hersens kunnen t stofje niet missen. Ik werd al vanaf kinds af aan depressief Ik wil liever geen rommel slikken ben altijd tegen geweest, maar niet iedereen kan er zonder... Maar ik weet dus niet hoe t is voor iemand die t meer alleen voor depressie gebruikt en niet vanwege dat je t stofje helemaal niet aan maakt. Doe waar je je zelf beter bij voelt.. Neem de laagste dosis zodat je in elk geval minder schadelijk bezig bent. Mijn eerste is helemaal gezond.. Heerlijk gelukkig en blij kind.. En daar ben ik blij om.. Maar je weet natuurlijk niet of dat toeval is of dat t echt wat uit maakt..
ik ben ook depressief geweest en had ook straatfobie. heel vervelend allemaal. aan het eind van mijn depressie werd ik zwanger. Ik voelde me goed en was snel ervan af. wat ik hiermee wil zeggen is dat je misschien door je zwangerschap je wel snel beter zo kunnen gaan voelen en dan heb je de medicijnen niet meer nodig!
@Lucifertje: Ben je dan ook niet de laatste maanden voor de bevalling gestopt? Dat is toch wat ze aanraden ivm de afhankelijkheid van de baby? Zo heb ik het altijd begrepen; dat zelfs de laagste dosering voor de zwangere al wel verslavend kan zijn voor de foetus/baby.
Als blijkt dat je inderdaad die stof niet kunt missen, raden ze niet aan om te stoppen voor de bevalling. Ze observeren de baby wel 1 of 2 dagen om zeker te zijn dat het goed gaat in verband met ontwenning, en dat is het. Het schijnt veel vaker voor te komen dat aanstaande moeders tijdens de zwangerschap anti-depressiva nemen, ik hoorde in het ziekenhuis zelfs 1 op 10, maar ik weet niet of dat welk klopt. De reden dat ze er voorzichtig mee zijn is dat ze nog niet 100% zeker hebben kunnen bewijzen dat er geen invloeden bij de baby zijn. Maar er zijn inmiddels zoveel mensen bevallen met anti-depressiva waarbij er niets aan de hand was, dat aangenomen wordt dat het redelijk veilig is. Ze hebben het dus alleen nog niet wetenschappelijk kunnen uitsluitend. Dat is wat ik begrepen heb in ieder geval. Dus Corinne, als het verder goed met je gaat en je hebt het in overleg met een psychiater genomen, zou ik er vanuit gaan dat het goed is en je niet teveel zorgen maken. Stress is namelijk sowieso erg slecht, dat is geloof ik al wel bewezen..
Er zijn honderden soorten anti-depressiva, waar de SSRI's weer onder vallen. Er zijn ook middelen die je absoluut niet mag gebruiken. Ik heb hier een link met een lijstje en bij vrijwel alle middelen staat er: "Niet gebruiken tijdens zwangerschap". Dat staat er toch niet voor niets? Het is nu eenmaal geen paracetamolletje! http://www.consumed.nl/medicijnen/groep ... me-remmers
er zijn geen honderden soorten antidepressiva slechts een stuk of 20 ,en de reden dat er staat'' niet gebruiken bij zwangerschap'' is omdat er nog niet voldoende onderzoek naar de schadelijkheid ervan gedaan is dus moeten ze dat er wel bij zetten 8) het is niet voor niks dat zwangere vrouwen het toch schijnen te gebruiken
Supershiva, mee eens. En als ze bij de psychiater heeft aangegeven dat ze graag zwanger wil worden, zal die zeker niet de meest riskante voorschrijven, maar juist degene die veel vrouwen gebruiken tijdens zwangerschap.
Als ik in een bijsluiter zie staan: "Over het gebruik van deze stof tijdens zwangerschap bij de mens bestaan onvoldoende gegevens om de mogelijke schadelijkheid te beoordelen. Dit middel niet gebruiken tijdens de zwangerschap." Dan zegt dat mij dat het niet veilig is; de schadelijkheid is immers niet te beoordelen.