Mijn zoontje van bijna 2 heeft al ongeveer een jaar lang een obsessie voor vuilnisbakken. Als we buiten spelen is het enige wat hij wil blaadjes in de vuilnisbak gooien, als we in de auto zitten roept hij bij elke vuilnisbak die hij ziet bakkie, als ik een rondje met hem om ga blijft hij bij elke vuilnisbak staan. Ik heb inmiddels de bakken die in de tuin stonden al in de schuur gezet maar nu staat hij alleen maar buiten bakkie weg. Kortom hij speelt nooit leuk, is altijd en overal met de vuilnisbak bezig, buiten dat ik het vies vind, vind ik het nu ook een beetje een ongezonde vorm aannemen hij heeft het nergens anders over. wat vinden jullie moet ik dit zo door laten gaan of hebben jullie tips wat ik er tegen kan doen? Ik heb inmiddels de bakken die in de tuin stonden al in de schuur gezet maar nu staat hij alleen maar buiten bakkie weg.
Vies is het misschien wel, maar ik denk niet dat je je zorgen moet maken over of het wel normaal is. Het is heel normaal voor kleine kinderen om wat voor ons volwassenen overkomt als geobserdeerd te zijn door hele mundane dingen. Dit gaat vaak in periodes en het onderwerp van de obsessie kan ook best een aantal keer veranderen. Misschien kun je iets anders ontdekken dat hij interessant vindt en hem daarop proberen te wijzen? Misschien helpt het en zo niet dan gaat het vanzelf over. Mn oudste dochter is trouwens een tijdlang geobserdeerd geweests met kauwgom die op straat uitgespuugd is en dan vooral met roze kauwgom. Ook niet bepaald smakelijk .
Ik denk ook niet dat je je zorgen hoeft te maken hoor. Ik denk dat elk kind wel zulk soort dingen heeft. Hier een zoontje van bijna 2 die ook van die 'tics' heeft (zo noemen wij 't altijd gekscherend). Hij pakt bv. elk pluisje, haartje, stofje, kruimeltje o.i.d. in huis van de grond of van de trap op wat hij ziet. Dan komt hij naar me toe en zegt 'bahhh' en gooit het vervolgens in de prullenbak. Ook een periode gehad dat de prullenbak heel interessant was en alles dus ook in de prullenbak verdween. Hier in het dorp zijn heel veel stoeppaden en fietspaden gescheiden door een soort gootje. Hij loopt dan dus ook niet op de stoep, maar hij moet en zal in het gootje lopen. Verder 'moet' hij over elke put lopen die hij tegen komt en elk schuin stukje 'moet' hij op en dan weer af. En sinds gisteren moet hij elk logo van de auto aanraken die voorop staat. Zijn allemaal dingen waar we wel aan werken, maar ik leg er geen druk op. Hij mag bv. 1x een stoepje op en af, maar niet constant, dan neem ik hem aan de hand en zeg ik dat we weer verder lopen. De logo's van auto's aanraken ben ik niet zo blij mee, vind het niet netjes als hij aan andere auto's zit, dus hierin corrigeer ik hem wel. Verder denk/vermoed ik dat hij over het meeste wel weer heen zal groeien hoor, zijn allemaal van die fases...
Gewoon uitleggen dat het vies is? Kan hij al goed praten? Zoon heeft moeite met praten, de dingen die hij wel zegt, zin daardoor ook interessanter.
Haha ik moet wel een beetje lachen om jullie geobsedeerde dreumessen! Het klinkt wel schattig. En ook een beetje zielig, bakkie weg? Het gaat vast vanzelf weer over.
Als wij naar buiten gaan om een rondje te lopen, staan wij de hele tijd stil omdat meneertje graag naar verkeersborden kijkt, hij wil dan niet meelopen.
Accepteren dat hij deze fase heeft en 2 kleine prullenbakjes kopen (nieuw en schoon) en die aan je zoon als speelgoed aanbieden.
bedankt voor al jullie reacties, begrijp hier uit dat ik me er niet druk om moet maken, maar af en toe is het wel een beetje frustrerend. Hij heeft thuis 2 kleine vuilnisbakjes, maar die gaan vol met troep buiten en je raad het al die moeten leeg in de grote bak .
Haha geen zorgen! Heel veel kinderen hebben eigenaardigheden Mijn neefje is geobsedeerd door wc's (hij word binnen kort 4). Maar overal moet hij de wc bekijken, aanraken, schoonmaken, op zitten etc. Als hij hier op bezoek is kan het zijn dat je hem zo lang niet ziet.. dan zit ie in de wc..
Hilarisch dit Hier de middelste moest en zou op de rode streep lopen in de straat . En echt alle straten hebben hier zo'n rode streep. Liefst met roze poppenwagen en op hakken (het is een jongetje ). Maar hij kon niet zo goed sturen, dus het duurde uren. Dit heeft ook meer dan een jaar geduurd. Hij doet het nu echt niet meer. De jongste wil nu alleen moeilijke dingen doen op straat. Stoepje op en af, op en af. Een wandeling van 10 minuten, duurt nu echt 3 kwartier. Maar goed, hij is moe als hij thuis komt dus dat is fijn voor mij. Nijntje koekjes zijn verpakt per 2, hij moet er dus 2. Krijgt hij er een, dan gaat hij vlak krijsend op de grond. Echt, na 3 kinderen kijk ik nergens meer van op. Ook niet van vuilnisbak-obsessies.
Hier alles met auto's. Ik kan nergens waar iets met een stuur staat/ligt langslopen zonder dat mijn dreumes heel hard gaat gillen en daarin/op/onder wil. En vooral als het van een ander is!
Dit heb ik ook gehad toen ik klein was Kon uren op wc doorbrengen als we ergens op bezoek gingen. Nu is het wel voorbij hoor, sinds middelbare school kan ik alleen thuis naar de wc gaan.
Haha, hier nog een dreumes die al maanden gek is op kliko's eniet prullenbakken. Hij ziet echt elke prullenbak en roeps dan ook hard "pullebak". Het gaat vast een keer over en anders wordt hij misschien vuilnisman; )
Bakkie Wat zal hij later een schoon huis hebben! Onze dreumes heeft 2 obsessies die nu al maandenlang aanhouden: De felrode lesauto van de overburen, hij is ervan overtuigd dat het een brandweerauto is. De hele dag vraagt hij: Tuuta thuis? Tuuta niet thuis? Tuuta komen thuis? Laatst stapte de overbuurman eruit en zoonlief vloog op hem af: Tuuta Tuuta Tuuta Tuuta!!!!!!!! Andere obsessie, die 100x irritanter is: Clown Bumba. Hij staat ermee op en gaat ermee naar bed. Letterlijk, hij heeft er een knuffel van. Hij wil het liefst de hele dag bumba-filmpjes op youtube zien. Zodra iemand zijn telefoon tevoorschijn haalt, denkt hij dat er bumba gekeken gaat worden. Gek genoeg heeft hij ook momenten dat zijn knuffel opeens naar de verste hoek van zijn kamer vliegt, omdat hij dan ervan overtuigd is dat Bumba in zijn bed gepoept heeft Bumba poept! In mij bed! Bumba o-hoo, poept!
Hier is dat met sloten alle kleine voorwerpen zegt ze 'kast open?' En dan 'past' en dan wordt alles door het sletelgat gestoken. Maat helaas, de kast gaat maar niet open..
Aiden had dat juist met alles wat draaide: windmolens, gewone molens, van die draaimolentjes op een stokje. Alles wat draaide, vond hij reuze interessant en was hij bijna door geobsedeerd. Maar bij hem was het een aantal maanden durende fase. Is uiteindelijk vanzelf weer overgegaan.