Welke (aanstaande) mama's hebben kennis/ervaring met zwangerschap en bevallen in Duitsland? Wij wonen hier nu een klein poosje en contact met andere Duitsland Expatmama's zou erg fijn zijn! Over ca. 22 weekjes hopen wij als het goed is weer papa en mama te worden. Maar we zitten nog midden in de 'emigratiestress'. Volop onbezorgd genieten van de zwangerschap is er nog niet helemaal bij. Wie o wie?
Ik woon in Duitsland en ben nu zwanger van de tweede. Je gaat naar een frauenarzt, wat een soort van gynaecoloog is. Elke afspraak krijg ik een echo en ze controleren werkelijk alles. Elke afspraak wordt urine gecontroleerd, de pH waarde van de vagina wordt gecontroleerd en er wordt meerdere keren bloed afgenomen voor zo'n beetje elke test die bestaat. Vanaf 30 weken krijg je elke afspraak een ctg scan. Met andere woorden, een wereld verschil tussen Nederland en Duitsland! Ik vind het geweldig en het neemt echt alle zorgen weg wetende dat ze je zo goed in de gaten houden. Als je vragen hebt stel ze gerust
Bereid je inderdaad voor op een stuk medischer zwangerschap als in Nederland. Voordeel is wel de vele echo's die je krijgt. Je bevalling en kraamtijd breng je door in het ziekenhuis. zo'n vijf dagen. Kraamzorg kennen ze hier niet.
Bedankt voor jullie reacties!!👍🏻 Echt heel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben😉. In NL ben ik bij de eerste bevallen dmv een keizersnede de daaropvolgende zwangerschappen liepen op t laatst ook niet bepaald vlekkeloos dus altijd al onder strikte controle vd gyn gestaan, in het ziekenhuis bevallen en er daarna nog kraamtijd doorgebracht. Fijn idee dat ze hier ook zo zorgvuldig zijn! Zeker toen vlak voor onze emigratie ook nog eens bleek dat ik Rhesus-C negatief ben en er dus in de 27e week moet worden gecontroleerd of k geen antistoffen aanmaak. Door het hele gedoe met de zorgverzekering in Nl(E106 wat maar niet werd afgegeven)en alle vertraging bij de Krankenkasse hier moet ik nu wel nodig op controle. Had eigenlijk 2 weken terug al gemoeten. Heb helaas nu pas bijna alles rond met de zorgverzekering hier en kan dus op zoek naar een goede gynaecoloog. Heb van iemand hier een goede Frauenartz geadviseerd gekregen. Maar hoe zit dat dan met bevallen? De betreffende Frauenartz houdt buiten het Krankenhaus/Mutterhaus praktijk. Waar en wanneer bel je dan heen als je gaat bevallen? Krijg je dan gewoon je eigen arts of ga je gewoon naar t betreffende ziekenhuis voor de bevalling en daaropvolgende kraamdagen en zie je vanzelf welke arts je daar treft? Overigens ben ik nooit verder gekomen dan 38 weken zwangerschap. Dus heel benieuwd hoe dat nu gaat lopen. Enig idee hoe ze hier tegenover geplande ingeleidde bevallingen staan? Wat moet je hier regelen voor de zwangerschap, geboorte en aangifte als Nederlander in Duitsland? Heb me al suf gegoogled maar helaas ook een hoop info gevonden waar k totaal niks aan heb. Pfff... Hoop vragen he 😜. Nogmaals ontzettend bedankt voor het reageren op m'n oproep en hopelijk krijg ik hierdoor ook weer een beetje rust en kan ik echt gaan genieten vd zwangerschap. Een geruststelling: ik voel ons kruimeltje af en toe al flink bewegen dat geeft al een beetje rust☺️.
Heb voor het gemak je tekst even gekopieerd en je vragen er uit gehaald Maar hoe zit dat dan met bevallen? De betreffende Frauenartz houdt buiten het Krankenhaus/Mutterhaus praktijk. Waar en wanneer bel je dan heen als je gaat bevallen?Je kunt er voor kiezen een Hebamme te zoeken, dat zit een beetje tussen kraamzorg en verloskundige in. Zij kan je ook helpen in de voorbereiding evt met cursussen enzo. De Hebamme komt na de kraamtijd bij je thuis voor vnl de kindzorg. Je kunt er terecht met vragen, zorgen en zij weegt bijv je kindje (buiten de Vorsorge-Untersuchungen om). de Hebamme bel je op het moment dat jij weëen krijgt, zij schat dan in wanneer jij naar het ZH zou moeten. Er Zijn ook Hebammes die verbonden zijn aan bepaalde ZH, anderen weer niet Krijg je dan gewoon je eigen arts of ga je gewoon naar t betreffende ziekenhuis voor de bevalling en daaropvolgende kraamdagen en zie je vanzelf welke arts je daar treft?Inderdaad je treft daar dan een dienstdoende gyneacoloog + hebamme Overigens ben ik nooit verder gekomen dan 38 weken zwangerschap. Dus heel benieuwd hoe dat nu gaat lopen. Enig idee hoe ze hier tegenover geplande ingeleidde bevallingen staan? Ingeplande, ingeleide bevallingen kennen ze hier ook prima hoor. Ik ben ingeleid ivm zwangerschapsdiabetes. Het ZH waar ik ben bevallen was wel van de "natuurlijke weg", dus ik krijg tabletjes toegediend die zorgden voor ontsluiting en activiteit, maar ik kreeg toen geen infuus oid Misschien goed om je dossier op te vragen bij je NLe gyneacoloog. NIet dat de duitse artsen nu veel NL kennen, maar de latijnse benamingen kennen ze uiteraard wel. Wat moet je hier regelen voor de zwangerschap, geboorte en aangifte als Nederlander in Duitsland?Zijn jullie getrouwd? dan hoef je niet direct iets te doen voorafgaande aan de bevalling. Zorg er voor dat je man het trouwboekje bij zich heeft en de papieren van het ZH zodat de aangifte vlot verloopt. Denk er wel aan dat je in ieder geval één Internationele geboorte akte krijgt. Zodat je die hebt bij latere aanmeldingen oid in NL. Zijn jullie niet getrouwd dan moet je je kindje vooraf laten erkennen (Vaterschaftliche Anerkennung von das Ungeborene Kind) bij het Standesamt van jullie gemeente. Bij onze gemeente werd het formulier direct doorgestuurd naar de gemeente waar ik zou bevallen, maar neem ook het originele document bij de aangifte. Je kunt ook direct "Namensbestimmung" vastleggen, dus welke achternaam je kleintje krijgt. Dit kostte ons 25 euro, achteraf had het ook gratis gekund, maar dan had ze eerst mijn achternaam gekregen op de geboorte akte en zou dat later in de vaders naam veranderen, nadat we bij het Jugendambt waren geweest ivm de gezagsregistratie. wanneer je binnenkort je afspraak hebt bij een Frauenartzt kan je ook daar een deel van je vragen kwijt. Oh ja, neem je zwangerschapskaart van deze en de voorgaande zwangerschappen mee. Het kan zijn dat je bepaalde vragen krijgt over de eerdere zwangerschappen en hun verloop. Hoop dat dit je alvast gerust stelt en helpt.
Een vriendin van mij is in duitsland bevallen. Ik vond alles daar een stuk beter geregeld als hier. Ik zou graag in duitsland bevallen als ik de keuze had